پی آر پی مو چیست؟

parya
پی آر پی مو از جمله روشهای درمانی ریزش مو است که در دو دهه اخیر طرفدارانی را به سمت خود جذب کرده است. در این مقاله با پی آر پی مو آشنا شوید.

این روزها ریزش مو از عوامل شایع و کلافه کننده در جامعه است که اگر مستمر باشد موهای فرد کم پشت می شود. از همین رو این افراد دنبال راههایی برای درمان ریزش مو هستند تا به اصطلاح دچار کچلی نشوند. یکی از راه های درما ریزش مو، پی آر پی مو می باشد. اگر نمی دانیدپی آر پی مو چیست ولی درباره آن شنیده اید این مقاله را بخوانید تا با پی آر پی مو آشنا شوید.

پی آر پی مو چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت که اغلب به پی آر پی (PRP) موسوم است، پلاسمای تغلیظ شده خون (گرفته شده از خون) است که دارای حدود پنج برابر تعداد پلاکت موجود در گردش خون طبیعی است. به غیر از سلول های قرمز خون و سلول های سفید خون، خون ما حاوی سلول های شناخته شده ای به نام پلاکت ها ست. عملکرد پلاکت ها، تسریع بهبود و کمک به لخته شدن خون در محل زخم است. پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که باعث بازسازی سلول ها در بدن می شود. PRP از دو دهه گذشته در پزشکی استفاده می شود.

خواص پلاکت ها به خصوص در بازسازی بافت ها به طور گسترده ای در پزشکی، شناخته و پذیرفته شده است، اما استفاده از آن وضعیت های پزشکی در حال حاضر در حال مطالعه است.استفاده از پی آر پی برای درمان ریزش مو که دارای پتانسیل لازم برای تغییر راه درمان است، آن را به عنوان انقلابی در درمان ریزش مو در سراسر جهان تبدیل کرده است.

کمک کردن پلاکت ها در لخته شدن خون، رمز توانایی بدن در بهبود زخم است. ایده پشت درمان PRP این است که با افزایش تعداد پلاکت ها در یک منطقه زخمی، ظرفیت التیام بافت در آن منطقه شتاب خواهد یافت.
تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) تکنیکی است که برای بهبود بدن، از خون خود بدن استفاده می شود. پزشکان از این تکنیک برای رشد موی کم پشت شده، پیوند مو، و بهبود زخم استفاده می کنند. بسیاری از بیماران از این نوع درمان بهره مند شده اند.

PRP چگونه در درمان ریزش مو کمک می کند؟

وقتی فولیکول های مو و یا ریشه موها سالم است، رشد موها نیز طبیعی است. فولیکول های مو به دلیل تغذیه شان توسط خون زنده می مانند. وقتی ما پلاکت ها را توسط پی آر پی به محل فولیکول آسیب دیده مو وارد می کنیم، مکانیسم ترمیم زخم به صورت طبیعی تقویت می شود. برخی پزشکان در سراسر جهان بر این باورند که پی آر پی مو می تواند برای تحریک رشد فولیکول های مو، جهت جلوگیری از ریزش مو مورد استفاده قرار گیرد.

درمان با پی آر پی مو در 3 مرحله انجام می شود:

ابتدا حدود 80-35 سی سی از خون شما گرفته می شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع آوری شده شما در داخل کیت مخصوص پی آر پی  ریخته می شود. سپس کیت، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و در 2 مرحله حدود 15 تا 20 دقیقه چرخانده می شود. نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون شما را از هم جدا می کند. پلاکت ها ی تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند. حالا PRP که شامل پلاسما، پلاکت و عوامل رشد فراوان  است، آماده به استفاده در پوست سر می باشد. هدف از این فرایند، افزایش اثرات درمان PRP در ریزش مو است. 

در مرحله بعد پلاسمای غنی از پلاکت توسط یک سوزن بسیار ظریف به داخل پوست سر تزریق می شود. این کار توسط تزریقات متعدد در نقاط مختلف پوست سر و با عمق کم ( 3 تا 4 میلیمتر ) انجام می پذیرد. از آنجایی که حجم پی آر پی در هر تزریق کم است و سوزن استفاده شده بسیار نازک می باشد لذا میزان درد و سوزش هنگام کار معمولا خفیف خواهد بود که البته با استفاده از بی حس کننده های موضعی این حالت ناخوشایند باز هم کمتر شده و یا اصلا وجود نخواهد داشت.
توصیه می شود محل عمل پی آر پی تا روز بعد شسته نشود. بعد از انجام پی آر پی نیاز به هیچ گونه استراحت وجود ندارد و شما می توانید به فعالیت های عادی خود بپردازید.
استفاده از پی آر پی در جهت رشد مو، منافع زیادی دارد. نشان داده شده است که فاکتور های رشد تغلیظ شده پلاکتی در رشد موهای جدبد و پر پشت کردن موهای قبلی و همچنین در ضخیم و تقویت موهای پیوندی بسیار موثر است.
با این حال، همه نامزد ایده آلی برای انجام این روش نیستند. بیمارانی که عفونت فعال در پوست سر، سابقه عفونت های ویروسی مثل زونا، دیابت، هرگونه اختلال لخته شدن خون، و یا بیمارانی که در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین هستند، و یا داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین مصرف می کنند، برای این روش کاندید نیستند.
همچنین ، اگر فولیکول های مو به طور کامل از دست رفته باشد، این روش کمتر احتمال دارد که بتواند به بیماران کمک کند. این گروه ممکن است نیاز به عمل جراحی پیوند مو داشته باشند.
آماده سازی و انجام عمل پی آر پی مو بر روی سر حدودا” یک ساعت به طول می انجامد. در صورت درد و سوزش خفیف پس از عمل مصرف استامینوفن بلامانع است ولی توصیه می شود از داروهای ضد التهاب ماندد ایبوبروفن، دیکلوفناک و … بدلیل احتمال تداخل اثرات درمانی پرهیز گردد.

عوارض پی آر پی مو

محل تزریق ممکن است تورم ، درد خفیف و یا حساسیت در لمس موضعی داشته باشد. تورم احتمالا بعد چند ساعت برطرف خواهد شد ولی حساسیت خفیف در لمس ممکن است تا 2 روز بماند. احتمال عفونت موضعی با توجه ضد عفونی کردن موضع قبل از عمل، بسیار بسیار کاهش می یابد.

ایمنی

در PRP هیچ خطر واکنش آلرژی، حساسیت بیش از حد، یا جسم خارجی مطرح نیست پس یک انتخاب مطمئن برای بسیاری از بیماران است.

 اثرات پی آر پی در تقویت مو

روشی تازه برای درمان ریزش و کم‌پشتی موی سر از زبان دکتر …

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ