روش درمان عفونت چشم نوزاد

bagheri.mry
اگر چشم نوزاد شما دچار عفونت شده است، هر چه سریع تر با درمان خانگی یا مراجعه به چشم پزشک نسبت به درمان ان اقدام کنید. در این مقاله چند روش درمان خانگی برای شما آورده شده است.

عفونت چشم نوزاد که ممکن است هنگام زایمان یا بعد از تولد به او منتقل شده باشد، یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است و یا ممکن است به دلیل مسدود شدن مجاری اشک نوزاد رخ دهد. اگر نوزاد شما یکی از علائم زیر را داشت به عفونت چشم مبتلا است و برای پیشگیری از آسیب های جدی باید برای درمان خانگی یا دارویی او اقدام کنید:

1. جاری شدن بیش از حد اشک از چشمان نوزاد

2. متورم و قرمز شدن پلک های نوزاد

3. ترشح مایعات آبکی و یا غلیظ مانند چرک از چشم نوزاد (قی کردن چشم)

4. قرمز شدن قسمت های سفید چشم نوزاد

بسته به میزان عفونت این علائم می تواند خفیف و یا شدید باشد.

علل عفونت چشم نوزادن چیست؟

به باور متخصصین، علت اصلی عفونت یا قی چشم نوزاد، بسته بودن مجرای اشکی چشم است. سایر آلودگی ها هم می توانند در چرک چشم نوزاد و عفونت چشم نوزاد تاثیر داشته باشند.

عفونت چشم نوزادان ممکن است نتیجه قرار گرفتن نوزاد در معرض باکتری‌ها در زمانی باشد که از کانال زایمان عبور می‌کند. به همین دلیل است که تمامی نوزادان را در زمان تحویل بعد از تولد، با قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی چشمی درمان می‌کنند. این عفونت مختصر، باید درمان شود تا بعد تبدیل به عفونت‌های جدی نشود.

عفونت های بعد از تولد نیز به ندرت جدی است و معمولاً درمان می‌شود. چندین نوع ویروس مختلف یا باکتری‌ها می‌تواند باعث عفونت چشم نوزاد شود. اگر پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد که عفونت ناشی از باکتری‌ها است، درمان معمول تجویز قطره‌های آنتی بیوتیک است. اما بیماری کنژنکتیویت که به وسیله ویروس ایجاد می‌شود را نباید با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

در عفونت‌های چشمی که عامل باکتریایی دارند، معمولا ترشحات زرد چرکی مشاهده می‌شود و در عفونت ویروسی، این ترشحات به صورت شفاف هستند.

قطره آنتی بیوتیک چشمی در نوزاد

آنتی بیوتیک ها موادی هستند که باکتری ها را مورد حمله قرار می دهند. اگر بچه شما ورم ملتحمه دارد، استفاده از آنتی بیوتیک ها به طور معمول چند بار در روز، می تواند علائم بیماری را ناپدید کند. هر چند شما می توانید این قطره های چشمی را از داروخانه ها تهیه کنید، ولی بهتر است نظر دکتر چشم پزشک را قبل از تهیه و استفاده ی آن در چشم نوزادتان جویا شوید.

چگونه در چشم نوزاد قطره بریزیم؟

پلک پایین را کمی بکشید و یک قطره روی سفیدی چشم بچکانید. قطره را مستقیم روی ناحیه رنگی چشم ( عنبیه ) نچکانید. اگر کودک چشم خود را می بندد سر بچه را بالا بگیرید و در گوشه داخلی چشم یک قطره بچکانید.

ماساژ دادن چشم نوزاد با پارچه ی تمیز و آب گرم

اگر التهاب ملتحمه در چشم نوزاد مشاهده شده، نشان-دهنده ی انسداد مجاری اشک در او است، گاهی اوقات ماساژ دادن ملایم چشم با یک پارچه ی خیس شده با آب گرم در منطقه بین چشم و بینی ممکن است به حل این مشکل کمک کند. شما می توانید به آرامی یک پارچه تمیز را که در آب داغ خیس شده بین منطقه ی بینی و چشم نوزاد خود قرار داده و این منطقه را فشار دهید. این کار را 3-5 بار در هر روز تکرار کنید. مجرای مسدود شده چشم باز شده و تخلیه ترشحات سفید و یا زرد رنگ به راحتی دفع خواهد شد.

درمان و ضدعفونی کردن پلک چشم های نوزاد با نمک و آب

برای درست کردن این قطره کمی نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید. بعد بگذارید تا دمای نمک و آب به دمای مناسب اتاق برسد. سپس پنبه را به اندازه ی یک توپ کوچک در این مایع خیس کرده و کمی فشار دهید تا آب اضافی آن بریزد. سپس، آن را در محل مسدود شده و روی پلک ها قرار داده و به آرامی روی پلک نوزاد خود را ماساژ دهید. سعی کنید این کار را برای 2-3 بار در روز تکرار کنید. استفاده از ترکیب آب و نمک، قطعا روش خوبی در برخی موارد برای امدادرسانی و کمک به کودک شما خواهد بود، و باعث باز شدن مجاری اشک در او شده، مایع زرد رنگ و چسبنده به طور کامل دفع می شود و در نهایت، مشکل چشم نوزاد شما از بین خواهد رفت.

درمان عفونت چشم نوزادان با شهد عسل طبیعی و شیر مادر

در اکثر مواقع  می توانید عفونت چشم نوزاد را به راحتی در خانه با روش سنتی و طبیعی درمان نمایید و نیازی به روش ها و داروهای شیمیایی نیست. درمان عفونت چشم نوزاد شامل دو مرحله است: یکی درمان عفونت چشم نوزاد و دیگری باز کردن مجرای اشکی نوزاد.

به منظور درمان طبیعی عفونت چشم نوزاد دلبندتان مراحل زیر را انجام دهید:

– مقداری شهد عسل طبیعی (تاکید می شود عسل کاملا طبیعی) را در استکان تمیزی ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه نموده و با یک قاشق چایخوری تمیز هم زنید تا آب با عسل مخلوط شده و آب عسل درست شود و سپس بگذارید تا خنک گردد. توجه داشته باشید که شهد عسل کاملا صاف بوده و مواد زائد نداشته باشد. جهت اطمینان از صاف شدن شهد عسل می توانید آب عسل تهیه شده را از یک صافی تمیز و ضد عفونی شده عبور دهید تا ناخالصی های احتمالی آن گرفته شود.

– چنانچه پلک نوزاد چسبنده بوده و چشم نوزاد باز نمی شود ، مقداری پنبه تمیز را به آب عسل حاصله آغشته نموده و سعی کنید چشم نوزاد را با آن تمیز کنید تا عفونت و مواد زائد موجود در چشم از بین برود. سعی کنید عمل تمیز کردن چشم نوزاد را از طرف گوشه داخلی چشم (نزدیک بینی) به طرف گوشه بیرونی آن انجام دهید. پس از انجام این کار و زمانی که چشم نوزاد باز شد ، مرحله بعدی (شماره 3) را انجام دهید.

– زمانی که چشم کودک باز است و عفونت باعث بسته شدن آن نشده است ، مقداری از آب عسل حاصله را توسط قاشقی تمیز از طرف گوشه داخلی چشم نوزاد (نزدیک بینی) به طرف گوشه دیگر چشم نوزاد و داخل چشم نوزاد بریزید. برای اینکه آب عسل داخل گوش نوزاد نریزد می توانید یک تکه کاغذ دستمالی را در گوشه بیرونی چشم نوزاد نگهدارید. در واقع چشم نوزاد را با آب عسل شستشو دهید.

– عمل تمیز کردن چشم نوزاد با آب عسل را می توانید چند مرتبه تکرار نمایید.

– شیر مادر هم بهترین تمیزکننده چشم نوزادان است. مادران محترم می توانند مقداری از شیر خود را در قاشق مرباخوری دوشیده و با آن چشم نوزاد خود را شستشو دهند.

این مطالب را نیز بخوانید:

همه چیز درباره عفونت چشم نوزاد

قرمز بودن سفیدی چشم نوزاد

 15نکته‌ عجیب که درباره نوزادان نمی‌دانستید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ