عوارض گوجه سبز که نمی دانستید

faateme1366
یکی از نوبرانه هایی که الان بسیار پرطرفدار است و خیلی از افراد به دنبال آن هستند. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا این خوشمزه دارای مضرات و عوارضی هم هست یا نه خوردن آن آزاد است؟

مهم ترین ارزش های غذایی موجود در 100 گرم گوجه سبز:

کربوهیدرات 8.51 گرم

چربی 2.84 گرم

پروتئین 1.6 گرم

فیبر خام 0.5 درصد

با مصرف 100گرم گوجه سبز، 5 درصد ویتامین آ، 2.1 درصد ویتامین ب 1 (تیامین) ، 1.9 درصد ویتامین ب 2(ریبوفلاوین) ، 2.8 درصد نیاسین، 13 درصد ویتامین ث ، 5.1‌ درصد کلسیم ، 2.2 درصدفسفر ، 5 درصدآهن و 3.6 درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود.

 

میوه ای با خاصیت ایجاد تعادل در  PH  خون

گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.

 

اگر گوجه سبز را خشک کردید

خشک شده این میوه که دارای فیتونوترینت است کارکرد آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان اعصاب و کم خونی مفید است.

 

برای سرطانی ها هم مفید است

مطالعات نشان می دهد که این میوه می تواند در درمان تومورها نیز موثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک ( ویتامین C)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود.

این میوه اثرات قابل‌توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول وسرطان دارد.

 

هشدارهای مهم در مورد گوجه سبز

این میوه اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی را مطرح می سازد.

گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است آن را با گلپر مصرف کنید.

هسته گوجه سبز کال، دارای ترکیب‌های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن‌ها را خورد.

 

مصرف گوجه سبز در بارداری

مصرف استاندارد این میوه در صورت نداشتن حساسیت به آن در دوران بارداری بلا مانع بوده و باعث افزایش اشتهای مادر و دریافت ویتامین های مورد نیاز رشد جنین می شود، اما زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث رانش مزاج و به دنبال آن از دست دادن آب بدن مادرو بروز مشکلات سلامتی برای جنین شود.

گوجه سبز حاوی ویتامین های A ،C و K است که هر کدام مزایای سلامتی منحصربفردی برای بدن دارند. ویتامین A به حفظ سلول های چشم کمک می کند و باعث افزایش سلامت چشم می شود، این ویتامین همچنین از بروز نقص فیزیکی در جنین جلوگیری می کند.

ویتامین C موجود در این میوه خوش طعم نیز برای افزایش سیستم ایمنی بدن زنان باردار و ویتامین K برای جلوگیری از لخته شدن خون که می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود بسیار مفید است.

 

بهترین روش نگهداری گوجه سبز

گوجه سبزهای نرسیده را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد. میوه رسیده را تنها به مدت چند روز و در یخچال می توان به خوبی حفظ نمود. بهترین روش برای نگهداری آن، تهیه مرباست.

 

مضرات مصرف گوجه سبز

زیاده روی در مصرف گوجه سبز به دلیل مقادیر بالای اسید سیتریک موجود در آن می تواند باعث نفخ معده شود.

زیاده روی در مصرف گوجه سبز به دلیل کال بودن و طعم ترش آن می تواند باعث فرسایش مینای دندان شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند اگر مادر باردار مبتلا به سنگ کلیه و مجاری ادراری است از خوردن آلو و گوجه سبز خودداری کند، زیرا در ترکیب این میوه اسید اگزالیک وجود دارد که می‌تواند در بدن برخی افراد باعث ایجاد سنگ‌های متبلور در مجاری ادراری شود.

با وجود تمامی مزایای سلامتی گوجه سبز، کارشناسان توصیه می‌کنند زنان باردار به ویژه در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و یا آلرژی غذایی برای خوردن این میوه با پزشک خود مشاوره انجام دهند.

همچنین کودکان از حدود سنین 3 سالگی به بعد می‌توانند گوجه سبز به میزان کم بخورند، اما حتما باید والدین از نداشتن حساسیت به این میوه در آن‌ها اطمینان داشته باشند.

برای خوردن گوجه سبز در مصرف نمک افراط نکنید. نمک زیاد برای سلامتی مضر است. به خصوص افراد با فشار خون بالا و بیماران کلیوی از خوردن نمک زیاد اجتناب کنند.

راه های پاکسازی روده جهت کاهش وزن یا رفع یبوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ