چگونه گوشت شتر خوب بخریم؟+شتر برای چه کسانی مفیدتر است

faateme1366
اگر به قصابی محل سر زده باشید می توانید تنوع گوشت هایی که در آنجا وجود دارد را از نزدیک ببینید. از گوشت گوسفند و گاو گرفته تا شتر و بوقلمون. در این مطلب برای شما از خواص گوشت شتر صحبت می کنیم.

چگونه گوشت شتر خوب بخریم؟

باید بدانید رنگ تیره گوشت و چربی و مقدار چربی بیش از حد آن دلیل بر نامرغوب بودن گوشت است. بوی گوشت نیز بسیار مهم است.

گوشتی که بویی شبیه به بوی گوشت ماهی داشته باشد، نامرغوب و احتمالا مانده است و باید از خرید آن خودداری نمود. مساله مهم دیگر، رنگ استخوان است؛ به این صورت که هر چه رنگ استخوان تیره تر ( کرم تر ) باشد، دام پیرتر و گوشت نامرغوب تر است، ضمن اینکه در حین خرد کردن گوشت توسط قصاب می توان به استخوان دقت کرد، استخوانی که به راحتی و زود شکسته شود و رنگ سفیدتری داشته باشد، نشانه جوانی دام و مرغوبیت گوشت است. قطورتر بودن الیاف گوشت ( الیاف رشته ای تر با رشته های درشت )، تیره تر بودن رنگ آن، زردتر بودن چربی آن و تیره تر بودن استخوان های آن، مربوط به دام پیر است.

هر نوع بوی غیرطبیعی و نامطبوع مانند ترشیدگی، تعفن و کپک‌زدگی، علامت فساد گوشت شتر است. خشک و چروکیده بودن از علایم نگهداری گوشت در شرایط نامناسب و غیربهداشتی است. این گوشت با دیگر فرآورده‌های آن (دل، جگر، قلوه و …) باید حتما در داخل یخچال‌های ویترین‌دار نگهداری شود.

گوشت شتر چه خواصی دارد؟

گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتیین کمتری بر خوردار است و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند است .

این گوشت ها از سدیم بیشتری بر خوردار است اما میزان پتاسیم ان کمتر است و در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند از لحاظ درجه pH بسیار بسیار متفاوت بوده و در نتیجه برای عملیات فراوری گوشت بسار مناسب است .گوشت شتر منبع بسیار برای بسیا ری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می باشد .

این گوشت حاوی پروتیین های با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتا مین های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ها ی گروه Bو برخی از عناصر معدنی مهم نظیر اهن و فسفر و کلسیم است .

مصرف گوشت شتر برای چه کسانی بیشتر توصیه می شود؟

ویتامین‌های گروه B این گوشت در تقویت اعصاب تاثیر زیادی دارد و روی آن در تقویت قوای جنسی و جلوگیری از اختلالات در رشد جنین کارآمد است. کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌ کند و توصیه می ‌شود که بانوان باردار و شیرده، دانش‌ آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

ویژگی اصلی و متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت ‌ها، فقدان مواد هورمونی و آنتی ‌بیوتیک در آن است چرا که این حیوان در طبیعت آزاد و به دور از پرورش دامی رشد می‌ کند. همچنین وجود مواد طعم‌ دهنده و معطر در گوشت این حیوان موجب تحریک و ترشح غدد بزاقی و شیره معده شده و در نتیجه قدرت جذب را افزایش می ‌دهد. معمولا از قلم و کوهان شتر در درمان درد پا و کمر و دردهای روماتیسمی استفاده می‌ شود.

طب سنتی چه می گوید

بهتر است گرم مزاج ها این گوشت را نخورند و همچنین بهتر آن است که اصلاح کنید، بعد بخورید. یعنی گرمی و خشکی زیادش را می توانید با اضافه کردن و خوب جوشاندن آن در نمک، شوید و روغن زیتون قبل از مصرف تعدیل کنید.همچنین زیره سبز، زیره کرمانی و فلفل نیز برطرف کردن خشکی و گرمی بالای گوشت شتر بسیار کمک می کنند؛ بنابراین مصرفش همراه با این مواد تولید خون سوداوی را کاهش می دهد.

مضرات مصرف گوشت شتر چیست؟

کوهان شتر سرشار از چربی خالص است. بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن برای تمام افراد خصوصا افراد با چربی خون بالا بسیار مضر میباشد.

به دلیل اینکه گوشت شتر در بسیاری مناطق به طور عمده و اصطلاحا فله ای عرضه میشود، بنابراین لزوم اگاهی از سلامت و بهداشت آن ضروری است.بنابراین توصیه میشود، هنگام تهیه آن دقت کنید که ظاهر گوشت لزج، چسبنده و مترشح نباشد و عضلات سفت و قوام طبیعی داشته باشند

ارزش غذایی موجود در 100 گرم گوشت شتر

PH : به میزان 5.8

اسیدهای چرب : 0.23 درصد

کلسترول : 61 درصد

کلسیم : 0.62

فسفر : 0.56

منیزیم : 23.6 درصد

سدیم : 70 درصد

روی : 3.9 درصد

آهن : 7.1 درصد

مس : 2.1 درصد

ویتامین B : به میزان 0.12 درصد

ویتامین B2 : به میزان 0.18 درصد

ویتامین B6 : به میزان 0.25 درصد

ویتامین E : به میزان 0.70 درصد

چگونه بدون مکمل حجم بگیریم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ