روش های آسان و خانگی برای روشن شدن پوست

sahar.d
اگر به دنبال راهی برای روشن کردن پوستتان هستید بهتر است در جایی خارج از آشپزخانه تان به دنبال راه حل نگردید. در این مطلب شما را با روش های آسان و خانگی برای روشن شدن پوست آشنا می کنیم.

گاهی افراد برای روشن و شفاف شدن پوستشان هزینه های بسیار می کنند و نتیج مطلوب را بدست نمی آورند غافل از اینکه از راه های ساده و بسیار ارزان تر می توانند به نتیجه ای بسیار مطلوب برسند. طب سنتی و متخصصان زیبایی ماسک های گیاهی خانگی را از بهترین و موثرترین روش ها برای زیبایی و شفافیت هرچه بیشتر پوست می دانند. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های آسان و خانگی برای روشن شدن پوست آشنا کنیم.

سیب زمینی

از آنجایی‌ که سیب‌زمینی دارای میزان بالای ویتامین C است، این فرضیه وجود دارد که باید میزان کمی خواص روشن‌کنندگی داشته باشد. اگر سیب‌زمینی در دسترس‌تان نبود، سبزیجات دیگر سرشار از ویتامین C، مانند گوجه‌فرنگی و خیار هم می‌توانند همین کار را برای‌تان انجام دهند. معمولا در اکثر کرم‌ها از ویتامین C استفاده می‌شود؛ اما استفاده‌ی مستقیم سیب‌زمینی روی پوست، می‌تواند نتیجه‌ی بهتری برای دریافت این ویتامین داشته باشد. چندبار در هفته سیب‌زمینی را طبق دستورالعملی که به شما می‌گوییم روی پوست‌تان استفاده کنید.

سیب‌زمینی را از وسط نصف کنید یا به قطعات ضخیم برش دهید. برش‌ها را روی بخش‌هایی از پوست که می‌خواهید روشن‌تر شود بمالید. صبر کنید تا رطوبت پوست کاملا خشک شود بعد با آب‌ گرم پوست‌ را بشویید.

چوب صندل

چوب صندل یکی دیگر از راه حل های طبیعی موثر برای روشن کردن پوست دست ها و پاها است. این ماده می تواند رنگ پوست را بهبود بخشیده و هیپرپیگمانتاسیون را درمان کند. 

جدا از روشن کردن پوست، چوب صندل می تواند به خلاص شدن از شر لکه های خورشیدی، لکه های قهوه ای و لکه های ناجور روی دست ها و پاها کمک کند. 

آب نصف یک لیمو را با یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل به خوبی ترکیب کنید. اگر خمیر بیش از اندازه سفت است مقدار کمی گلاب به آن اضافه کنید. این خمیر را روی بخش های تیره پوست خود قرار دهید و پیش از شست و شو حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا خمیر به طور کامل خشک شود. این کار را هر روز و تا زمانی که پوست درخشش از دست رفته خود را بازیابد، ادامه دهید. 

روش دیگر شامل ترکیب یک قاشق غذاخوری از پودر چوب صندل و یک قاشق غذاخوری پودر بادام می شود. با افزودن گلاب، شیر، یا آب به اندازه کافی یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی بخش های تیره پوست خود قرار داده و اجازه دهید به طور کامل خشک شود. سپس، پوست خود را آب ولرم شست و شو دهید. این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید. 

ماسک برنج

یک فنجان برنج خام را تبدیل به پودر کنید. اکنون مقدار کمی شیر به پودر برنج اضافه کرده تا یک خمیر شکل بگیرد. در صورت تمایل می توانید اندکی پودر زردچوبه نیز به خمیر اضافه کنید. این خمیر را روی پوست خود قرار دهید و 30 دقیقه صبر کنید. سپس خمیر را پاک کرده و پوست خود را با آب گرم شست و شو دهید. این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید. 

در روشی دیگر می توانید یک یا دو فنجان برنج را پیش از پخت با آب شست و شو دهید. برنج را آبکش کرده و آب برنج را نگه دارید و دست ها و پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در این آب خیس کنید و سپس با آب ساده به خوبی شست و شو دهید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. 

ماسک ماست یا شیر

از ماست ساده یا شیر استفاده کنید. هردوی اینها اسیدهای آلفا هیدروکسی دارند که می‌تواند لایه‌بردار پوست باشد. ماست ساده و بدون شیرین‌کننده یا شیر را با بلغور جوی دوسر مخلوط کنید تا یک خمیر نسبتا شل به‌دست آورید ماسک را روی پوست‌تان بگذارید، این ماسک را هم بعد از ۲۰ دقیقه بشویید و یادتان باشد حرکات دورانی هنگام شستشو را درباره‌ی همه‌‌ی ماسک‌های دارای بلغور جوی دوسر انجام دهید.

باید بدانید که استفاده از ماست و شیر پرچرب تأثیر کافی را ندارد چون حاوی آنزیم‌های لازم نیست. می‌توانید از ماست یا شیر بدون بلغور جوی‌ دوسر هم به عنوان یک پاک‌کننده‌ی پوست استفاده کنید. یک پنبه را به ماست یا شیر آغشته کرده و صورت‌تان را از لایه‌های اضافه تمیز کنید.

ماسک گلاب

خوشبختانه گلاب برای همه‌ی ما کاملا شناخته شده است. گلاب خواصی دارد که می‌تواند برطرف‌کننده‌یحلقه‌های تیره‌ی دور چشم و البته دیگر نواحی تیره‌ی پوست باشد. برای اینکه یک ماسک گلاب درست کنید، ۲ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری آب‌لیمو را با هم مخلوط کنید. به محلول‌تان ۱ قاشق غذاخوری آرد نخود و ۲ قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید. وقتی که همه‌ی مواد را با هم مخلوط کردید، به عنوان ماسک روی پوست‌تان بگذارید و ۲۰ دقیقه بعد با آب بشویید.

ماسک زردچوبه، آرد نخود و گلاب

اسکی که می‌خواهم به شما معرفی کنم از ترکیب سه ماده‌ی زردچوبه، آرد نخود و گلاب درست می‌شود. این ماسک هر دو خاصیت ترمیم‌کنندگی و روشن‌کنندگی پوست را با هم دارد.

یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذاخوری آرد نخود را با آب یا گلاب مخلوط کنید. بگذارید ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس با آب‌ گرم بشویید. توجه کنید تا زمانی که از این ماسک استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان پوست را با صابون نشویید.

ماسک آرد نخود

این ماسک یک لایه‌بردار عالی است که بدون تحریک کردن پوست و ایجاد خارش برای آن و همین‌طور بدون اینکه باعث خشکی پوست و کش آمدن آن شود، آرام آرام پوست را لایه‌برداری می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری آرد نخود یا گندم را با میزان کافی آب مخلوط کنید و با حرکات رو به بالا روی پوست‌تان بمالید. بگذارید کاملا خشک شود و بعد پوست را با آب‌ گرم بشویید و خشک کنید. این کار به از بین رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند.

برای افزایش تأثیر این ماسک می‌توانید نصف قاشق غذاخوری زردچوبه یا دو قاشق آب‌لیمو به مخلوط‌تان اضافه کنید. اگر پوست‌تان خشک است، به ماسک آرد نخودتان یک چهارم قاشق غذاخوری خامه تازه اضافه کنید.

ماسک عسل و لیمو

هنگامی‌ که یک روشن‌کننده‌ی طبیعی پوست و یک لایه‌بردار را با هم مخلوط کنید، ماسکی برای پوست‌تان درست کرده‌اید که هم سلول‌های تیره‌ی روی پوست را برمی‌دارد و هم پوست تازه‌ی زیرین را روشن‌تر می‌کند. حتما با خواص عسل آشنا هستید. یک ماسک لیمو و عسل درست کنید. عسل یک نرم‌کننده‌ی طبیعی است که می‌تواند خشکی پوست بعد از استفاده از آب‌لیمو را کمتر کند، ۱ قاشق چای‌خوری بلغور جودوسر به این مخلوط اضافه کنید و روی تمام نواحی پوست را که می‌خواهید روشن‌تر شود بپوشانید. بعد از ۲۰ دقیقه پوست‌تان را بشویید.

هنگام شستشو، به آرامی پوست صورت‌تان را به حالتی دورانی مالش دهید. ذرات بلغور جوی دوسر باعث برداشتن لایه‌های بالایی پوست می‌شوند و لایه‌ی زیرین خودش را نشان می‌دهد. اگر پوست‌تان خشک است، بهتر است به جای لیمو از خیار استفاده کنید. خیار را رنده کنید و مقدار مساوی از آب خیار و عسل را با هم مخلوط کنید و روی پوست‌تان بگذارید بعد از ۱۵ دقیقه پوست را آبکشی کنید.

ماسک آلوئه ورا

منظور استفاده از آلوئه‌ورای خالص به‌طور مستقیم روی پوست است. این گیاه اعجاب‌انگیز که در طب سنتی «صبر زرد» گفته می‌شود، یک نوع کاکتوس است که می‌توانید در خانه هم گلدان آن را نگه دارید؛ فقط حواس‌تان باشد به تابش مستقیم آفتاب حساس است. آلوئه‌ورا در واقع به عنوان التیام‌دهنده‌ی پوست‌های سوخته کاربرد دارد؛ اما در عین حال دارای ترکیبی به نام آنتراکینون است که با برداشتن لایه‌‌ی مرده‌‌ای از سلول‌های پوست، باعث روشن شدن آن می‌شود. هرچند آلوئه‌ورا در بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف پوست به‌کار برده می‌شود، اما استفاده از خود گیاه آلوئه‌ورا روی پوست یا تهیه‌ی آلوئه‌ورای خالص و استفاده از آن، می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

آلوئه‌ورا را مستقیما روی تمام پوست بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خشک و جذب شود. می‌توانید بعد از استفاده از آلوئه‌ورا، پوست را بشویید یا بگذارید همان‌طور بماند. این گیاه آن‌قدر مفید است که اگر اذیت نمی‌شوید، لزومی ندارد از روی پوست پاکش کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی ترکیباتی است که از ویژگی های سفید کننده بهره می برند و می توانند به روشن‌تر کردن رنگ پوست دست ها و پاها کمک کنند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یک آنتی اکسیدان است از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کند. لیکوپن حساسیت پوست نسبت به آسیب پرتو فرابنفش – یکی از دلایل تیره‌تر شدن پوست – را کاهش می دهد. 

گوجه فرنگی به از بین بردن سلول های مرده از سطح پوست کمک می کند و پوستی درخشان و نرم را به ارمغان می آورد. 

تکه کوچکی از گوجه فرنگی را به مدت دو تا سه دقیقه به صورت مستقیم روی بخش هایی از پوست که تیره شده اند، بمالید. تا زمانی که آب گوجه فرنگی روی پوست شما خشک شود صبر کنید و سپس پوست را با آب شست و شو دهید. این کار را روزانه پیش از دوش گرفتن انجام دهید. 

روش دیگر استفاده از گوجه فرنگی شامل ترکیب مقدار مساوی از آب گوجه فرنگی و آب لیمو تازه است. این ترکیب را روی پوست خود بمالید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. سپس با آب پوست خود را شست و شو دهید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید. 

الو دکتر ، برای روشن شدن پوست چه کنیم؟

الو دکتر ، پوستتان را بدون هزینه روشن کنید

     

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ