علت تبخال لب چیست؟

atoosamirzavandi
تبخال لب مشکلی است که ممکن است گریبان‌گیر هی شخصی شده باشد. درمان آن می‌تواند هم به صورت استفاده از پمادها و هم به کمک درمان‌های خانگی باشد که درمان خانگی در بعضی از مواقع می‌تواند سریعتر عمل کند.

تبخال لب خود را با تاول و یا زخم‌های کوچک اطراف لب خود را نشان می‌دهد. تبخال لب معمولا با درد، سوزش و یا خارش همراه است. تبخال عارضه‌ای مسری است که از طریق بوسیدن و استفاده از وسایل شخصی دیگران سرایت می‌کند. علت ایجاد تبخال ویروسی به نام هرپس سیمپلکس می‌باشد و غالبا درمان آن 5-7 روز زمان نیاز دارد. در ادامه‌ی این مقاله بیشتر به عوامل ایجاد تبخال لب و راه‌های درمان سریع آن خواهیم پرداخت.

علت ایجاد تبخال لب

علت تبخال لب و دهان معمولا ویروس هرپس سیمپلکس Herpes Simplex Virus (HSV) نوع 1 است. راه انتقال این ویروس اکثرا از راه تماس‌هایی مانند بوسیدن فرد آلوده، غذا خوردن از ظرف آنها و یا استفاده از حوله یا ریش‌تراش آنها می باشد. وقتی که ویروس وارد بدن می‌شود، کم کم علایمش آشکار می شود. همچنین این ویروس می‌تواند به دلیل برخی مواد غذایی خاص، استرس، تب، سرماخوردگی، آلرژی، آفتاب‌سوختگی و قاعدگی ایجاد شود. همانطور که خیلی ها وقتی تب می کنند یا خواب بد می بینند سریع داخل دهانشان تبخال می زند. این ویروس وقتی وارد بدن شود، دیگر خارج نمی شود و از دهان به سیستم عصبی مرکزی رفته و آن جا می ماند. وقتی دوباره فعال می شود به صورت تبخال در اطراف لب ها بروز می کند. برای همین است که کسانیکه دچار تبخال می شوند تا آخر عمرشان چه با فاصله زیاد و چه کم دچار این مشکل می شوند.

علائم تبخال لب

به گزارش الو دکتر بسیاری از افراد به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا هستند اما علامتی از آن را نمی‌بینند. آنها فقط زمانی متوجه آلودگی از طریق این ویروس می‌شوند که تبخال ظاهر شود. اولین باری که تبخال، به‌عنوان بخشی از یک عفونت اولیه، ظاهر می‌شود ممکن است شدید باشد. بعد از آن، تبخال‌ها نشانه‌ای از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ هستند. تبخال به‌عنوان تنها علامت عود این ویروس در بدن است. در اغلب موارد، هیچ نشانه یا علائم قابل ‌تشخیص دیگر از عفونت هرپس وجود ندارد. علائم شدید بیشتر بر کودکان تأثیر می‌گذارند زیرا بدن کودکان هنوز زمان کافی برای ساخت پادتن‌های دفاعی را نداشته است. علائم ممکن است شامل این موارد باشند:

  • زخم، تاول، زخم زبان و دهان
  • سردرد و سوزش دهان یا زبان
  • تورم لب
  • مشکلات بلع
  • گلودرد
  • تورم غدد
  • درجه حرارت بالا بدن
  • کم‌آبی بدن
  • حالت تهوع
  • سردرد

شش راه درمان خانگی تبخال لب

  1. خاصیت ضد‌ویروسی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار برای درمان تبخال به‌ویژه تبخال دهانی است که علاوه بر کنترل و از بین بردن ویروس‌ها ، موجب تسریع روند درمان بیماری نیز می‌شود. همچینن باعث کاهش درد و سوزش تبخال نیز می‌شود.

برای تهیه این عصاره سه قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در دو لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند. سپس محل تبخال را با پنبه آغشته به عصاره این گیاه شستشو دهید.

  1. معجزه جعفری

اسانس ریشه ی جعفری و عصاره ی گل همیشه بهار اگر چند روز به روی تب خال مالیده شوند، به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری بودن به از بین رفتن تب خال ها کمک می کنند.

  1. روغن چای

استفاده از روغن چای بدلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت‌های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان و همچنین در از بین بردنِ آن دارد. روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.

  1. عصاره یا روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می‌شود.

  1. سیر رنده شده

یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت 10 دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید. سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

  1. جوش شیرین

شما باید مقداری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس یک گاز پانسمان را در آن خیس کرده و آن را به تبخال بزنید. شما می توانید تا هروقت خواستید آن را در محل نگه دارید چرا که به خشک شدن سریع تبخال کمک می کند. همچنین جوش شیرین برای رفع خارش نیز فوق العاده عمل می کند.

 علت تبخال زدن چیست؟ + جلوگیری از تبخال

 چگونه از «تبخال» پیشگیری کنیم؟

 درمان‌های خانگی برای تبخال با خمیردندان، الکل و نمک

 بیماری-تبخال

 راههای درمان تبخال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ