حجامت زیر چانه چیست؟

bagheri.mry
یکی از محل های حجامت در درمان برخی بیماری ها، زیر چانه است. حجامت زیر چانه برای درمان کدام بیماری ها انجام می شود؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم.

افراد زیادی به دنبال حجامت زیر چانه برای رفع جوش های صورت خود و یا رفع موهای زائد ناحیه صورت هستند.

به گزارش الودکتر، به طور کلی حجامت، در منابع اسلامی و طب سنتی به عنوان یکی از ارکام مهم درمانی است که بیماری های مختلفی را می توان با آن درمان کرد. بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا و سودا نیز با حجامت قابل درمان هستند و از پیامبر اسلام روایت شده است: «اگر در چیزی شفا باشد، در تیغ حجام و در خوردن عسل است.» و اما صادق (ع) نیز فرموده اند: «بهترین چیزی که با آن به مداوا می پردازید، حجامت کردن، دوا را بر بینی ریختن، حمام نمودن و حقنه کردن ( وارد کردن داروی مایع از طریق رکتوم ) است.»

محل حجامت زیر چانه

حجامت زیر چانه یا تحت الذقن یا زیر زنخدان، دقیقا در زیر چانه انجام می گیرد، به صورتی که لبه جلویی لیوان روی لبه پشتی استخوان فک زیرین قرار می گیرد.

اثرات حجامت زیر چانه

متخصصان این رشته فواید زیر را برای حجامت زیر چانه برشمرده اند. البته قابل ذکر است که اثرات درمانی انواع حجامت هیچ گاه به تایید علمی نرسیده است و در بیشتر موارد به عنوان درمان مکمل استفاده می شود.

– پاکسازی خون از سر، فک ها و لثه ها

– درمان زخم ها و دانه‏ هاى ریز دهانی (قلاع) ازجمله آفت

– فساد یا خون ریزی لثه

– بیماری ها و عفونتهای دهان و دندان

– بهبود وضعیت گردن

– بهبود رنگ رخسار

– درمان بیماری های گلو از جمله آدنوپاتی(بزرگی غدد لنفی)های گردنی؛ خنّاق(دیفتری)؛ خروسک؛ بیماری های تیروئید( به عنوان درمان تکمیلی)

– سستی و فروهشتگی زبان

– درمان لکنت زبان

– درمان فلج عصب صورتی

– درمان جوش صورت

– درمان هیرسوتیسم(پرمویی صورت بانوان)

حجامت زیر چانه در روایات

حجامت زیر چانه در روایات برای دردهای دهان و فساد لثه مفید شناخته شده است. از امام رضا (ع) نقل شده است:

«وَ قَدْ یُحْتَجَمُ تَحْتَ‏ الذَّقَنِ‏ لِعِلَاجِ الْقُلَاعِ فِی الْفَمِ وَ فَسَادِ اللِّثَهِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ مِنْ أَوْجَاعِ الْفَمِ‏:

زیرچانه برای درمان قلاع(زخم های) دهانی، فساد لثه و بیماری های دیگر دهان حجامت می شود.»

انجام حجامت زیر چانه در درمان موهای زائد چانه موثر است؟

انجام حجامت زیر چانه برای درمان موهای زائد چندان تاثیری ندارد، اما چون بیماران از روند درمان طب مدرن جواب نمی‌گیرند به حجامت در این ناحیه تمایل نشان می‌دهند. این در حالی است که حجامت تنها تا حدودی موی زائد در این ناحیه را کم می‌کند.

بیمارانی بوده اند که حجامت به همراه درمان دارویی انجام می‌دهند که در این صورت بهتر نتیجه گرفته‌اند، اما به ‌صورت کلی قدم اول درمان موی زائد در ناحیه چانه حجامت نیست. حجامت درمان موقت بوده و اصلی نیست. حجامت به تمیزی پوست کمک می‌کند و در صورتی‌ که پزشک متخصص پوست نتواند با دارو بیماری را درمان کند، در کنار تجویز دارو به او حجامت را هم پیشنهاد می‌کند.

حجامت باید چندبار انجام شود؟

تنها یک‌بار انجام حجامت نتیجه نمی‌دهد و لازم است به ‌طور مداوم اجرایی شود. حجامت جزو  درمان‌های اصولی پوست محسوب نمی‌شود و به علت قدمت آن برخی از پزشکان تمایل به انجام چنین نوع درمان‌هایی دارند.

روش انجام حجامت

پس از معاینه و اخذ شرح حال از بیمار موضعی که برای حجامت تعیین شده است ضدعفونی  گشته سپس با لیوان حجامت که بصورت یکبار مصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش می شود بعد از ایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجاد می گردد آنگاه به تناسب وضعیت جسمی بالینی و عروقی بیمار در سه الی پنج مرحله از وی خون گرفته می شود. این عملیات مجموعا در مدت حدود ۲۰ دقیقه انجام می شود که خون گرفنه شده حداکثر به  ۵۰ تا۷۰ سی سی بالغ می گردد. در انجام حجامت خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود.

درمورد چه افرادی نباید حجامت کرد؟

انجام حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست و به منظورپیشگیری از بیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تا سن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روز یک بار، پنجاه ساله پنجاه روز یکبار و… ولی حجامت درمانی اگر توسط افراد غیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.

درمورد افراد زیر نباید حجامت کرد:

– افرادی که با تعریف طب اسلامی و طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند

– کودکان از بدو تولد تا چهارماهگی

– زنان باردار تا ماه چهارم بارداری

– زنان در مدت ایام عادت ماهیانه

– افراد دارای کمبود پلاکت خون

– افرادی که دچار فشارخون مقطعی بالا هستند

 این مطالب را نیز بخوانید:

همه چیز درباره حجامت

تاثیر حجامت در درمان بیماری‌ها

نظر ابوعلی سینا و زکریای رازی درباره حجامت

چه کسانی اصلا حجامت نکنند؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ