بهترین راه درمان تبخال لب چیست؟

atoosamirzavandi
تبخال لب علاوه بر این که بر زیبایی افراد تاثیر گذار است باعث درد، سوزش و خارش می گردد و این موارد تحمل آن را سخت‌تر می‌کند. به همین خاطر است که افراد به دنبال سریع‌ترین و بهترین راه درمان تبخال هستند.

تبخاللب نوعی عفونت است که غالبا اطراف لب‌ها به وجود می‌آید. به عبارت دیگر نوعی بیماری ویروسی است که عامل آن ویروسی به نام Herpes Simplex Virus (HSV) می‌باشد. در این مقاله علاوه بر عوامل و علل ایجاد آن راهکارهای برای خلاصی از آن را پیشنهاد خواهیم کرد.

چه کسانی مستعد تبخال هستند؟

بیش از نیمی از ما حتما دچار ویروس نوع یک تبخال شده‌ایم که اغلب به‌خاطر روبوسی با آشنایان انتقال پیدا می‌کند. پس چرا این وسط تنها عده‌ای از افراد بدشانس دچار تبخال می‌شوند؟ جواب این سوال تا حد زیادی به ژن شما مربوط می‌شود. در تحقیقی مشخص شده افرادی که مجبورند تبخال را تحمل کنند، 6 ژن مشترک دارند. سه تا از این ژن‌ها مشخص می‌کند که ویروس نوع یک تبخال چگونه باعث فعالیت مجدد و در‌نتیجه عود کردن تبخال می‌شود.

علل بروز تبخال لب

         استرس و اضطراب

         قاعدگی زنان

         آفتاب سوختگی

         تب

         کم آبی بدن

         در معرض آفتاب بودن

         تاتو لب

         جراحی عصب یا دندان ها

         ناراحتی زیاد

درمان تبخال لب با 10 روش‌ خانگی

  • قهوه خالص

ویروس تبخال نه فقط اندام‌های تناسلی را مبتلا می‌کند،‌ بلکه هم‌چنین باعث ایجاد زخم و تاول در لب‌ها، دهان، و غیره نیز می‌شود.  قهوه خالص (یعنی بدون شکر و دیگر افزودنی‌ها) یکی از بهترین درمان خانگی تبخال به شمار می‌رود. تاول‌های ناشی از تبخال در داخل دهان درد و ناراحتی شدید ایجاد می‌کنند. برای درمان سریع این وضعیت، لازم است ابتدا مقداری قهوه‌ی خالص دم کنید. بگذارید کمی خنک شود و سپس مقداری از آن‌ را داخل دهان‌تان بریزید. آن را مدتی در دهان نگه دارید. کل دهان و لب‌های‌تان را به قهوه آغشته کنید. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، این کار را روزی دو مرتبه تکرار نمایید.

  • ژل آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا نیز یکی از بهترین درمان‌های طبیعی است که با خواص درمانی‌اش می‌تواند برای رفع تبخال مفید باشد. استفاده از آلوئه‌ورا در درمان تاول‌های ناشی از تبخال موثر است. برای تسکین خارش و قرمزی ناحیه‌ی عفونی،‌ مقداری ژل آلوئه‌ورا را روی آن ناحیه بمالید.

به علاوه، می‌توانید از برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا نیز استفاده نمایید. یک برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا را به دو بخش تقسیم کنید. سپس محتویات ژله مانند داخل برگ را روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید.

  • چای کیسه‌ای

چای سیاه بسیار غنی از تانین است. چای به خاطر خواص ضد ویروسی و ضدالتهابی‌اش شهرت دارد. با استفاده از چای کیسه‌ای یک فنجان چای سیاه آماده کنید. اجازه دهید کمی خنک شود. پس از آن‌که چای به اندازه‌ی کافی خنک شد، کیسه‌ی چای را روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید. اجازه دهید کیسه‌ی چای به مدت ۵ دقیقه روی تبخال باقی بماند. برای آن‌که به نتیجه‌ی بهتری دست یابید، این کار را روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

  • نشاسته‌ی ذرت

یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی تبخال استفاده از نشاسته ذرت است. نشاسته‌ی ذرت به جذب رطوبت اضافه از پوست کمک می‌کند؛ هم‌چنین می‌تواند به کاهش ناراحتی و خارش نیز کمک نماید. برای خشک کردن زخم‌های ناشی از تبخال، مقداری نشاسته‌ی ذرت را مستقیما بر روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید. تکه‌ای پنبه آماده کنید و آن را به نشاسته‌ی ذرت آغشته نمایید. سپس پنبه را به آرامی روی زخم‌ها فشار دهید.

  • ریشه‌ی شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان دارای خواص درمانی است که برای برطرف کردن عفونت تبخال نیز بسیار موثر است. شیرین بیان حاوی اسید گلیسریزیک است که می‌تواند با ویروس تبخال مبارزه نماید. برای درمان تبخال استفاده از عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان می‌تواند بسیار موثر باشد.

البته کپسول‌های حاوی ریشه‌ی شیرین بیان نیز وجود دارد که برای خلاصی از شر تبخال می‌توانید ۲ عدد از آن را مصرف نمایید.

  • روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی در تسکین خارش و درد ناشی از تبخال بسیار موثر هستند. روغن‌های زیتون، جوجوبا، درخت چای، ویتامین E، کاملیا، و کالاندولا در مبارزه علیه ویروس تبخال بسیار قدرتمند و موثر هستند. فقط کافی است هر یک از این روغن‌های طبیعی یا ترکیب برخی از آن‌ها را به آرامی روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. این کار باعث التیام زخم‌های ناشی از تبخال می‌شود.

  • عصاره وانیل

وانیل دارای خواص ضدعفونی کنندگی است. یک گوش پاک کن تمیز را داخل عصاره وانیل زده و روزی 4-3 بار روی تبخال هایتان بمالید.

  • سیر

سیر یکی از سریع ترین درمان ها برای تبخال محسوب می شود. یک حبه سیر را از وسط نصف کنید و یک طرف آن را روی تبخال بگذارید. و یا:

چند حبه سیر را برداشته و بکوبید تا مثل خمیر شوند. می توانید خمیر را روی موضع بگذارید و یا اینکه روزی 2 عدد کپسول سیر استفاده کنید.

  • وازلین

وازلین از موضع آسیب دیده در مقابل باکتری ها محافظت کرده و پوست اطراف و روی تبخال را نرم می کند. روی تبخالتان را با لایه ای از وازلین بپوشانید.

  • بابونه

بابونه خاصیت ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی دارد. می توانید از چای بابونه استفاده کنید و یا مقداری از روغن آن را مستقیم روی تبخال بگذارید. با این کار بیماری تان زودتر درمان می شود.

رهایی از تب خال با این چند راهکار ساده

علت تبخال لب چیست؟

 چگونه از «تبخال» پیشگیری کنیم؟

علت تبخال زدن های مکرر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ