چرا مصرف برنج مانده سلامتی را به خطر می اندازد؟

mousavi
هرگز نباید برنج پخته شده که در فضای آزاد به مدت چندین ساعت مانده است را مصرف کرد چرا که در برنج مانده، باکتری به نام "باسیلوس سرئوس" رشد می کند که خطرناک است.

در برخی از فرهنگ های غذایی در سراسر جهان، برنج وعده اصلی غذای روزانه افراد را تشکیل می دهد که در غذاهای چینی بشترین استفاده را دارد. از آنجایی که بسیاری از وعده های غذای لذیذ و پر طرفدار ایرانی از برنج تشکیل شده همواره باید چگونگی نگهداری آن در نظر گرفته شود.

راهی برای پیشگیری از بروز مشکل را در این مطلب بیان می کنیم.

دوباره گرم کردن برنج به آن سادگی که شما فکر می کنید نیست. برنج یکی از غذاهایی است که اکثر اوقات به مقدار فراوان درست می کنید و در آخر مقداری از آن باقی می ماند که آن را برای نهار روز بعد در یخچال می گذارید. فکر می کنید این کار مشکلی ندارد چرا که برنج همان طعم روز قبل را دارد، بر خلاف سیب زمینی سرخ شده که در صورت ماندن در یخچال طعم آن تغییر می کند. اما اکثر مردم نمی دانند برنج مانده به شدت این قابلیت را دارد که شما را دچار مسمویت کند.

راه دیگری برای دوباره گرم کردن برنج وجود ندارد، اما طریقه نگهداری از برنج را بعد از اولین پختن می توان تغییر داد. برنج نپخته دارای سلول هایی است که می توانند به سرعت باکتری با نام باسیلوس سرئوس Bacillus cereus تولید کنند. باسیلوس سرئوس می تواند باعث مسمومیت غذایی شود و این باکتری می تواند حتی پس از پخته شدن برنج هم روی آن باقی بماند.

مشکل زمانی رخ می دهد که شما برنج را درست بعد از پختن در دمای اتاق قرار می دهید. زمانی که برنج در دمای اتاق قرار می گیرد، هاگ ها می توانند رشد کرده و به باکتری تبدیل شوند و تکثیر پیدا کنند و در نتیجه خوردن این برنج در روز بعد باعث بروز مسمومیت غذایی می شود.

احتمالا متوجه شده اید که هر چه مدت طولانی تری بعد از پختن برنج در محیط بیرون بماند، احتمال مسمویت با آن بیشتر خواهد بود. خدمات سلامت بین الملل توصیه می کند برنج را بعد از پختن بیشتر از یک ساعت بیرون از یخچال نگهداری نکنید. بهتر است هر چه زودتر آن را در یخچال قرار دهید.

منبع: عصر ایران

طرز تهیه ماسک آب برنج

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ