انواع بیماری های خطرناک روانی را بشناسید

atoosamirzavandi
شناخت بیماری‌های خطرناک روانی به ما کمک می‌کند که اگر نشانه‌های آن‌ها را در خود یا اطرافیانمان مشاهده کردیم سریع‌تر بتوانیم نسبت به درمان آن‌ها اقدام نماییم.

به گزارش الو دکتر، هر شخصی بر اثر مشکلات و درگیری‌هایی که در زندگی ممکن است برای آن رخ دهد شاید این را حس کرده باشد که گرفتار بیماری‌های خطرناک روانی شده است اما تنها حوادث زندگی مسبب بیماری‌های خطرناک روانی نیستند و بعضی از آن‌ها ریشه در ژن افراد دارد. در این مقاله به معرفی چند بیماری خطرناک روانی و علایم آن‌ها می‌پردازیم.

تعریف اختلال روانی

به گزارش الو دکتر، اختلال روانی شرایطی است که بر احساس و فکر شما تاثیر می گذارد. همچنین بیماری روانی می تواند بر توانایی شما در زندگی روزمره تاثیر بگذارد. بیماری روانی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. از جمله:
ژنتیک
محیط
عادت های روزانه
زیست شناسی
انواع بیماری روانی در ایالات متحده رایج می باشد. حدود یک نفر از پنج بزرگسال آمریکایی سالانه حداقل یک بیماری روحی را تجربه می کنند و معمولا نوجوانان در سن 13 تا 18 سالگی در معرض یک بیماری روحی قرار دارند. اختلالات روانی شایع هستند، اما از لحاظ شدت متفاوت می باشند. حدود یک نفر از هر  25 بزرگسال سالانه بیماری جدی روانی (SMI) را تجربه می کنند. این بیماری روانی می تواند به طور قابل توجهی توانایی شما را برای انجام زندگی روزانه کاهش دهد. گروه های مختلف افراد ممکن است انواع بیماری روانی را به شدت های متفاوت تجربه کنند. با توجه به موسسه ملی سلامت روان، زنان نسبت به مردان بیشتر احتمال دارد که SMI را تجربه کنند، افراد بالای سنین 26-49 به احتمال زیاد یکی از انواع بیماری روانی را تجربه می کنند و افرادی که دارای نژاد مخلوط هستند نسبت به افراد دیگر قومیت ها بیشتر در معرض ابتلا به انواع جدی بیماری روانی می باشند. هر نوع بیماری روانی علائم خاص خود را دارد، اما اکثر آنها ویژگی های مشترک دارند.

علائم بیماری اعصاب

نخوردن غذا به اندازه کافی یا پرخوری

بی خوابی یا خواب بیش از حد
فاصله گرفتن از دیگران و فعالیت های مورد علاقه
احساس خستگی حتی با وجود خواب کافی
 احساس بی حالی یا عدم تمرکز
 
احساس بدن درد شدید
 
احساس ناامیدی و ناراحتی 
 
سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، یا استفاده از داروهای غیر مجاز و مواد مخدر بیش از هر زمان دیگری
 
احساس سردرگمی، فراموشی، تحریک پذیری، خشم، اضطراب، غم و اندوه و یا ترس

بحث و مشاجره دائمی با دوستان و خانواده
داشتن تغییرات شدید خلق و خوی که باعث مشکلات ارتباطی می شود
 
داشتن مشغله ذهنی و افکاری که نمی توانید از سر خود خارج کنید
شنیدن صدایی در سر که نمی توانید آن را متوقف کنید
داشتن افکار خود آزاری یا دیگر آزاری
قادر نبودن به انجام فعالیت ها و کارهای روزانه ی خود

انواع بیماری روانی

بیماری دو قطبی

اختلال دوقطبی یک نوع بیماری روانی مزمن است که هر ساله حدود 2.9 درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری روانی باعث نوسان شدید خلق و خو می شود به طوری که افراد مبتلا از حالت اوج انرژی به افسردگی  تغییر می کنند. این بیماری سطح انرژی و توانایی تفکر شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این نوسانات خلقی بسیار شدید تر از وقایع کوچکی است که اکثر مردم روزانه تجربه می کنند.

دیستیمیا

دیستیمیا، اختلال افسردگی مداوم نامیده می شود، یک نوع افسردگی مزمن است. اگرچه افسردگی دیستیمیا شدید نیست، اما می تواند در زندگی روزمره تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به این بیماری حداقل دو سال علائم افسردگی را تجربه می کنند. تخمین زده می شود که حدود 1.5 درصد از بزرگسالان آمریکایی هر ساله این بیماری را تجربه می کنند.

اختلال اضطراب عمومی

اختلال اضطراب عمومی (GAD) یک بیماری روانی مزمن است که باعث می شود شما در مورد بسیاری از مسائل، حتی زمانی که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، نگران باشید. کسانی که اختلال اضطراب عمومی دارند در طول روز بسیار نگران هستند و فکر می کنند که کارها مطابق میل آن ها پیش نخواهد رفت. گاهی اوقات نگرانی بیش از حد باعث می شود که افراد با این اختلال از انجام وظایف و کارهای روزمره خود باز بمانند، اختلال اضطراب عمومی هر سال 3.1 درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

افسردگی شدید

افسردگی شدید و یا اختلال افسردگی، باعث می شود که شما حداقل به مدت دو هفته به شدت احساس ناراحتی یا ناامیدی داشته باشید. افراد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است به زندگی خود احساس خوبی نداشته باشند و حتی مرتکب خودکشی شوند. به گزارش الو دکتر، حدود 7 درصد از آمریکایی ها هر سال حداقل یک دوره دچار افسردگی شدید می شوند.

بیماری روانی و وسواس فکری

وسواس باعث افکار ثابت و تکراری می شود. این اختلال با خواسته های غیر ضروری و غیر منطقی برای انجام رفتارهای خاص همراه است. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال متوجه شده اند که افکار و اعمالشان غیر منطقی است ولی نمی توانند آنها را متوقف کنند. بیش از 2 درصد از آمریکایی ها در معرض خطر ابتلا به اختلال وسواس در دوران زندگی خود هستند.

بیماری استرس پس از سانحه

استرسیک بیماری روانی است که افراد آسیب دیده در جنگ، بلایای طبیعی و تصادف با آن مواجه می شوند. برخی از علائم استرس عبارتند از: یادآوری مکرر حادثه وتحت تاثیر آن بودن. تخمین زده شده است که 3.5 درصد از جمعیت در ایالات متحده این اختلال را تجربه کرده اند.

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری روانی مزمن است که توانایی شما برای انتخاب و برقراری ارتباط با دیگران را مختل می کند. این اختلال روانی یک وضعیت جدی است که می تواند باعث ایجاد توهماتی مثل احساس شنیدن صداهای بلند شود. برآورد شده است که 1 درصد از جمعیت اسکیزوفرنی را تجربه می کنند.

فوبیای اجتماعی

فوبیای اجتماعی، که همچنین “اختلال اضطراب اجتماعی” نیز نامیده می شود، نوعی بیماری روانی است که باعث می شود شما نسبت به اجتماع ترس داشته باشید. این اختلال می تواند موجب شود که احساس خوبی از بودن در کنار افراد دیگر نداشته باشید و ممکن است با افراد ارتباط برقرار نکنید زیرا فکر می کنید که مردم شما را قضاوت می کنند. به گزارش الو دکتر، تقریبا 15 میلیون بزرگسال در ایالات متحده سالانه فوبیای اجتماعی را تجربه می کنند.

درمان بیماری روانی

حفظ نگرش مثبت
داشتن فعالیت کافی
کمک به دیگران
خواب کافی
داشتن رژیم غذاییسالم
در صورت نیاز از یک متخصص برای بهبود سلامت روان خود کمک بخواهید. همچنین می توانید با افرادی که از سپری کردن دقایق خود با آن ها لذت می برید بیشتر معاشرت کنید.

 ابتلای یک، چهارم جمعیت کشور به بیماری روان

 توانایی های عجیب مغز در بیماری های روانی

آمار تکان دهنده اختلالات روانی در ایران!

 عواملی که باعث اختلال روانی می شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ