ملون طالبی چه میوه ای است و چه خواصی دارد؟

parya
ملون از خانواده میوه های جالیزی است و سرشار از خاصیت برای انواع بیماری. با خواص ملون طالبی آشنا شوید.

وقتی هوا به سمت گرم شدن می رود میوه هایی از قبیل هندوانه،خربزه، طالبی و ملون هم به دلیل خاصیت هایی که در فصل گرما دارند مورد استفاده ی بسیار قرار می گیرند. ممکن است بپرسید ملون طالبی چه میوه ای است و شاید فکر کنید که تا به حال نخورده اید. اما اینطور نیست. با خواندن این مقاله و آشنایی با ملون طالبی متوجه می شوید که ملون طالبی چه میوه ای است و چه خواصی دارد؟

ملون یا خربزه عسلی، از خانواده خربزه می باشد و از نظر ظاهری شباهت زیادی به طالبی دارد . دارای پوستی صاف و یک دست می باشد که دارای رنگ زرد کم رنگ و کمی متمایل به سبز می باشد. گوشت این میوه بسیار آب دار و به رنگ سبز کم رنگ است که از این میوه برای تهیه دسر هم استفاده می کنند. برای رشد به نور و گرمای زیادی نیاز دارد و در صورتی که در مناطق ابری و بارانی کاشته شود از نظر کیفیت و مزه تاثیر بدی می گیرد.

از نظر خواص ملون به خواص طالبی و خربزه بسیار نزدیک است. این میوه بسیار ملین است و کاهش دهنده فشار خون می باشد. برای این که از این خاصیت بهترین بهره را ببرید باید آن را قبل از غذا مصرف کنید. در صورتی که همراه غذا مصرف شود باعث سوء هاضمه می شود و مشکلات گوارشی را به وجود می آورد. 

سلامت قلب

فیبر موجود در این ملون‌ها به‌طور چشمگیری کلسترول بد در بدن انسان را کاهش می‌دهد و از شما در مقابل تصلب شریان‌ها محافظت می‌نماید. پتاسیم نقش گشادکننده‌ی عروق را دارد و خطر حملات قلبی، بیماری‌های عروق کرونر قلب و … کاهش می‌دهد. همچنین سطح فشارخون را کنترل می‌کند.

پیشگیری از دیابت

پکتین و دیگر شکل‌های فیبر به تنظیم ترشح گلوکوز در جریان خون از انواع قندها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند. ازاین‌رو پکتین موجود در ملون در پیشگیری از دیابت مؤثر است. این یعنی همه‌ی بیماران دیابتی می‌توانند بدون خطر این ملون‌ها که گفته می‌شود قند خون را تنظیم می‌کنند را مصرف داشته باشند.

سلامت دستگاه گوارش

همه‌ی فیبرهای خوراکی، خصوصاً پکتین، به دفع مدفوع و حذف مشکلات گوارش کمک می‌کنند. فیبر قابل‌حل باعث می‌شود احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برای کسانی که یک رژیم غذایی سخت را دنبال می‌کنند مصرف ملون‌ها توصیه می‌شود.

پیشگیری از سرطان

ملون‌ها دارای ترکیبات ارگانیک متنوعی هستند که ارتباط مستقیمی با کاهش احتمال سرطان روده، ریه، سینه و دهان دارند. این ترکیبات رادیکال‌های آزادی که مسئول بروز سرطان هستند را خنثی می‌کنند.

بهبود ایمنی بدن

ملون و ترکیبات آن قدرت ایمنی در بدن انسان را بالا می‌برند و شما را سالم و متناسب نگه می‌دارند. این میوه ویتامین C و ویتامین A زیادی دارد که آنتی‌اکسیدان هستند و به حفاظت از بدن در مقابل تمام بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند.

خاصیت ادرارآور

خاصیت ادرارآور ملون به درمان مشکلات کلیه و بیماری‌های حاد کمک کرده و اگزما را درمان می‌کند. اگر ملون را همراه با لیمو مصرف کنید به طرز شگفت‌آوری در درمان نقرس مؤثر است.بسیاری از مادران در دوران بارداری با مشکلاتی، چون مگس پران در چشم به خاطر بالا رفتن فشار داخل چشم، قند، فشارخون بارداری و مسمومیت حاملگی می شوند که مصرف ملون تحت نظارت و با تجویز پزشک متخصص می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد.

میوه ملون بنیه زنان باردار را تقویت می کند

برخی از میوه ها به دلیل وجود ترکیبات مفید در آن ها برای سلامت بدن به ویژه در دوران بارداری بسیار مفید است و می تواند باعث کاهش مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی و دستگاه گوارش در بدن مادر شود.
با وجود محدود بودن تعداد میوه ها در فصل بهار، اما یکی از پرخاصیت ترین میوه ها از اواسط بهار برای استفاده آماده است.میوه ملون که از خانواده میوه های جالیزی از جمله طالبی، خربزه و گرمک است از جمله میوه های بسیار پرخاصیت است و می تواند برای زنان باردار مانند نوعی مکمل تقویتی عمل کرده سبب رفع مشکلات جسمانی در آن ها شود.

این میوه حاوی مقادیربالایی از ویتامین C ،A، کاروتنوئیدها، بیوفلاونوئید، مواد معدنی مختلف چون پتاسیم، کلسیم و آهن است.ملون همچنین حاوی سطوح قابل توجهی از فیبر در ترکیب خود از جمله پکتین است که برای سلامت بدن بسیار مفید است.خوردن این میوه می تواند نیاز مادر به مصرف انواع ویتامین ها و مواد معدنی را تا حد بالایی برطرف کند.ویتامین A و کارتنوئیدها به مقدار زیادی در ملون وجود دارند. این مواد به پیشگیری از مشکلات بینایی و حفاظت از چشم‌ها کمک می‌کند. بتاکاروتن نقش چشمگیری در پیشگیری از آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا و حساسیت به اشعه‌ی UV دارد.

وجود سطح بالایی از ویتامین C در ساختار میوه ملون باعث می شود تا از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن مادر باردار جلوگیری شود و به این ترتیب از بروز سرطان های ریه، دهان، روده بزرگ و سرطان سینه جلوگیری شود.
تحقیقات نشان داده است به دلیل تغییرات هورمونی و برخی فاکتورهای دیگر بسیاری از مادران در دوران بارداری مبتلا به سرطان می شوند و حتی نوزاد مبتلا به سرطان به دنیا می آورند به همین دلیل تغذیه با مواد مفید برای سلامت بدن مادر و جنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین پکتین موجود درملون می تواند ازبالا رفتن قند خون و انتشار گلوکز به سلول های مختلف بدن مادر باردار جلوگیری کند وبه این ترتیب سلامت مادر را حفظ کند.این میوه به دلیل طعم و مزه خاص خود می تواند برای درمان بی اشتهایی مادران باردار و یا کمک به دریافت آب مورد نیاز بدن پس از بروز حالت تهوع شایع در دوران بارداری نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.کارشناسان با این وجود به مادران باردار توصیه می کنند که از مصرف میوه نشسته خودداری کنند، همچنین از خوردن میوه هایی که پوست آن ها آسیب دیده یا به مدت زیاد در مجاورت نور خورشید بوده اند خودداری کنند تا مبتلا به مسمویت غذایی نشوند.

 فواید ملون برای سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ