بیماری سارس چیست؟

pegiu
برای آشنایی با بیماری سارس این مطلب را بخوانید

بیماری سارس

آیا تا به حال به بیماری های تنفسی اندیشیده اید؟یکی از حادترین نوع این بیماری ها بیماری سارس میباشد.به گزارش الودکتر بیماری تنفسی حادی که می تواند به صورت ناگهانی شیوع پیدا کند.

سندرم  حاد تنفسی شدید که در ابتدا در چین جنوبی گزارش شد. اما در حال حاضر در چندین منطقه شامل آسیا، آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا دیده شده است.

مقدمه :

شیوع بیماری تنفسی حاد با بروز ناگهانی موسوم به سارس که از نوامبر ۲۰۰۲ شروع گردید در چند ماه گذشته با گسترش به بیش از ۳۰ کشور در ۴ قاره جهان سبب ابتلاء ۵۰۰۰ نفر و مرگ بیش از ۳۰۰ نفر در کشورهای چین ، هنک کنگ ، کانادا ، ویتنام ، سنگاپور و تایلند گردیده است . با توجه به گسترش روزانه یبیماری به مناطق خاورمیانه شامل کویت ، عربستان سعودی و بحرین ، نگرانی وقوع همه گیری در منطقه نیز مطرح گردیده است . خوشبختانه با اطلاع رسانی مناسب وتلاش جهانی امید می رود از شیوع بیشتر آن پیشگیری گردد . خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از این بیماری در کشور ما مشاهده نشده و امید است با رعایت نکات ضروری از بروز بیماری پیشگیری گردد . این بیماری بیشتر از مرزهای هوایی و یا احتمالاً سایر مبادی ورودی توسط افرادی که به مناطق آلوده سفر کرده اند ، وارد می شود . اولین مورد بیماری در خاور میانه در کویت توسط سازمان بهداشت جهانی گزارش گردید و هند نیز شاهد بروز اولین مورد آن بوده است که با تراکم جمعیتی احتمال گسترش آن وجود دارد .
 عامل SARS چیست؟علت آن هنوز نامعلوم است، تا این تاریخ بیشتر اطلاعات موجود نشان داده یک coronavirus  به احتمال زیاد می تواند عامل باشد. به هر حال در حال تحقیق در مورد دلایل دیگر  هستند.

چه کسانی در معرض خطر سارس هستند؟

بر اساس اطلاعات موجود عوامل زیر می توانند ریسک فاکتور باشند

– تماس نزدیک طی ۱۰ روز قبل از شروع بیماری با افراد مبتلا

– مسافرت طی ۱۰ روز قبل از شروع بیماری به مناطق مشخص شده توسط WHO

– رفت و آمد و ملاقات به مکانها و با افرادی که با این افراد در تماس نزدیک هستند یا این افراد وجود دارند ( مثلآ بیمارستانها )

علائم آن چیست؟

علائم اصلی بیماری تب بالای ۳۸ درجه ، سرفه خشک ، گلودرد ، تنفس مشکل یا اختلالات تنفسی و شواهد رادیوگرافیک پنومونی می‌باشد ، سایر علائم نیز عبارتند از : سردرد ، درد مفاصل  و ماهیچه‌ها ، بی اشتهائی ، اختلال هوشیاری ، راش و اسهال

در بزرگسالان و کودکان اعلائم ممکن است دقیقآ“ مشابه باشد در بزرگسالان معمولآ تب همراه با لرز، و سر درد، و درد عمومی بدن. در مراحل اولیه بیماری. بیماران علائم غیر اختصاصی دارند ( سر درد، درد عمومی بدن )

علاوه بر این علائم SARS ممکن است همراه با علائم دیگر از قبیل کاهش اشتها، بدحالی، گیجی، راش و اسهال باشد.

بیماری شدید تنفسی ممکن است قبل از بروز علائم در X-RAY دیده شود. در مورد علائم در کودکان پزشکان سر گرم تحقیق می باشند

چه کسی SARS دارد؟

الف: افراد مشکوک

– افراد با تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد و یا یک تعداد بیشتر علائم تنفسی شامل سرفه ، کوتاهی تنفس و مشکل تنفسی
-خردسالان ممکن است علائم غیر اختصاصی شامل تحریک پذیری بیش از حد و کاهش اشتها داشته باشند.
– تماس نزدیک طی ۱۰ روز قبل از شروع بیماری با افراد مبتلا
– مسافرت طی ۱۰ روز قبل از شروع بیماری به مناطق مشخص شده توسط WHO
– رفت و آمد و ملاقات به مکانها و با افرادی که با این افراد در تماس نزدیک هستند یا این افراد وجود دارند ( مثلآ بیمارستانها )ب- افراد احتمالآ مبتلا
– فردی که شخص مشکوکی را ملاقات کرده که بیماری تنفسی شدید پیشرونده پنومونی آتیپیکال یا دسترس تنفسی حاد بدون علت یا شخص داشته
– فردی که مبتلا به بیماری تنفسی حادی را ملافات کرده که فوت شد. در اتوپی سندرم تنفسی حاد بدون علت شناخته شد.
سارس چگونه منتشر می شود؟

SARS نسبت به آنفلونزا کمتر عفونی است دوره کمون آن ۷-۲  روز ( بطور متوسط ۵-۳ روز ) می‌باشد مسافرت‌های بین‌المللی ریسک گسترش سریع بیماری را افزایش می‌دهد.

از طریق قطرات پراکنده شد. توسط مبتلا در هوا بوسیله سرفه یا عطسه، متخصصین عقیده دارند که از طریق اشیا آلوده هم ممکن است منتشر شود. ویروس سارس بنظر می رسد از طریق چشمها، بینی و دهان وارد بدن می شود. دست زدن به اشیا آلوده را انتقال مهمی برای این بیماری به شمار می رود.
 تا این موقع دیده نشد. که ارتباط اجتماعی ( مدارس، مراکز درمانی ) باعث شیوع بیشتر آن شود.مانند دیگر بیماریهای تنفسی ویروسی دست شستن خوب اهمیت فوق العاده ای در به حداقل رساندن ریسک ایجاد این بیماری دارد.

برای پیشگیری از ابتلا به آن چه باید کرد؟
– شستن دستها بطور مکرر
– پوشیدن ماسک استاندارد  دستکش ولباس و محافظ چشم
– جلوگیری ازهرگونه تماس ازطریق پوست
– ضد عفونی کردن همه قسمتهایی که بیمار در آنجا بوده است

موقع ابتلا به SARS چه باید کرد؟
اگر هر کدام از علائم بالا مشاهده شد رجوع به مراکز درمانی مشخص

درمان SARS چیست؟
درمان موثری برای آن شناخته نشده است. Riboririn وریدی معمولآ با یا کورتون استفاده می شود.

علیرغم تلاش پزشکان ، فعلا دارویی جهت درمان پیدا نشده است و تا حال آنتی بیوتیکی در این زمینه مؤثر نبوده است ولی داروی ریباورین با یا بدون تجویز استروئید با نتایج نامعلوم مصرف شده است. لذا برای کنترل بیماری در جامعه پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پیامدهای SARS چیست؟

تا چه حد باید نگران بود ؟

 اکثر بیماران مبتلا بهبود می بابند بیماری علاوه براینکه می‌تواند شدید باشد می‌تواند در مسافرت به کشورهای آلوده از سرعت انتشار بالایی بر خوردار باشد ولی درصد کشندگی آن پایین است ( حدود ۴ % ) این میزان  با افزایش سن  و وجود بیماریهای  مزمن  در  فرد  بالا می رود .

تا حال تعداد مبتلایان به بیماری و پراکندگی جغرافیایی آن چگونه بوده است؟

در حال حاضر (فروردین ۱۳۸۵ )آمار کاملا دقیقی در دست این سایت نیست اماتا ۲۸ آوریل ۲۰۰۳ ، ۵۰۵۰ نفر مبتلا شده و از این تعداد ۳۲۱  نفر فوت کرده‌اند و تا حال این بیماری از کشورهای چین ، هنگ گنگ ،  مالزی ، کانادا ، تایوان ، فرانسه ، آلمان ، اندونزی ، ایتالیا ، تایلند ، سنگاپور ، استرالیا ، برزیل ، بلغارستان ، هندوستان ، ژاپن ، کویت ، مغولستان ، جمهوری ایرلند ، رومانی ، فیلیپین ، آفریقای‌جنوبی ، اسپانیا ، انگلستان ، ایالات‌متحده ، سوئد ، سوئیس  و  ویتنام گزارش شده است.

آیا SARS  می تواند نتیجه بیوتروریسم باشد؟   

هیچگونه دلیلی برای تأیید یا رد این ادعا وجود ندارد.

سفر تا چه حد می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد؟

 WHO سفرهای غیرضروری به مناطق آلوده ( مناطقی که زنجیره انتقال ویروس در آنجا مشاهده شده است ) بخصوص مناطق آلوده چین و تورنتو کانادا را منع می‌نماید ضمناً تمامی مسافرین باید از علائم اصلی بیماری آگاه گردند و از تماس نزدیک با افرادی که آلوده شده‌اند یا سابقه  سفر اخیر به نواحی آلوده را داشته‌اند اجتناب نمایند و مسافرانی که دچار این علائم شده‌اند تا وقتی که بطور کامل بررسی نگردیده‌اند نباید آن کشور را ترک کنند .اما باتوجه به کنترل بیماری و عدم مشاهده موارد جدید طی  فصل سرد جاری  نگرانی زیادی از انتشار آن وجود ندارد

 WHO چه اهدافی را دنبال می کند ؟

۱  – پیشگیری و کنترل شیوع بیماری

 ۲ – مشخص نمودن عامل بیماری

 ۳ – مشخص نمودن رژیم درمانی مؤثر

۴ – حمایت کشورهای درگیر در صورت نیاز از طریق اعزام کارکنان بهداشتی

 روش انتقال بیماری‌ چگونه است ؟    

انتقال از شخص به شخص از طریق قطرات تنفسی و ترشحات بدن فرد بیمار بوده و بیشتر در افرادی که در بیمارستان یا در خانه با بیمار تماس نزدیک داشته‌اند صورت می‌گیرد بنابراین در صورت مراقبت از بیمار ، زندگی با وی و یا تماس نزدیک با ترشحات تنفسی ، مایعات بدن یا مدفوع بیماران ، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

نحوه برخورد با بیماران مبتلا به  SARS چگونه است ؟

بیمار باید از نظر تنفسی و سایر ترشحات ایزوله شود. معاینه بیماران توسط کارکنان و پزشکان باید با ماسک و عینک و پوشش سر و دستکش صورت گیردInfection control guidance) (Hospital . دست ها قبل و بعد از تماس با فرد بیمار می‌بایستی شسته شود. بیمار باید در اتاق در بسته با فشار منفی نگهداری شده ولی پنجره‌ها را می توان برای تهویه خوب باز گذاشت ( ولی این پنجره‌ها نباید به محل‌های عمومی باز شود ).

روش بر خورد در موارد تماس احتمالی چگونه است ؟

۱ – دادن اطلاعات در خصوص تابلو بالینی به بیمار

  ۲ – ایزولاسیون در منزل بمدت ۱۰ روز

 ۳ – ویزیت حضوری یا  با  تلفن بطور روزانه توسط یکی از اعضای تیم مراقبت

 (Public  health  Care team)  ۴ – کنترل روزانه تب ( شایعترین علامتی که در ابتدا ظاهر می شود تب است )

چه اقداماتی در درمان بیماران مبتلا به SARS  صورت می‌گیرد ؟

۱-ایزولاسیون۲ – گرفتن نمونه خلط ،  خون و ادرار  برای سایر علل معمول پنومونی بخصوص انواع آتیپیکال و یا مواردی که همراه با عاملSARS ممکن است  وجود داشته باشند . ۳ – شمارش گلبول های سفید با افتراق ، شمارش پلاکت ، تست های کبدی و کلیوی ، الکترولیت‌ها  و سی آر پی ۴ – تجویز آنتی بیوتیک برای درمان پنومونی اکتسابی آتیپیکال  ۵ – استفاده از نبولایزر با یک برونکودیلاتور ، فیزیوتراپی سینه ،  برونکوسکوپی   

 تعاریف تشخیصی بیماری چیست؟

مورد مظنون:

هر فردی که بعداز اول نوامبر ۲۰۰۲  (۱۰ آبان ۱۳۸۱) باسابقه تب بالای ۳۸درجه وسرفه‌ و مشکلاتتنفسی و حداقل یکی از موارد زیر در فاصله ۱۰ روز قبل از شروع علائم را داشته باشد:

– تماس نزدیک یا زندگی کردن با هم، پرستاری کردن و یا تماس مستقیم با ترشحات تنفسی یا مایعات بدن بیمار مظنون

سابقه مسافرت به منطقه آلوده

–  اقامت در یک منطقه آلوده

مورد محتمل:

 ۱ – یک مورد مظنون که در رادیوگرافی ریه نمای پنومونی یا سندرم دیسترس تنفسی (RDS ) داشته باشد.

۲ – یک مورد مظنون که در اتوپسی ریه یافته های سندرم دیسترس تنفسی ( RDS  ) بدون عامل قابل شناسایی داشته باشد.

طبق آخرین دستورالعمل مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تا زمان تهیه ماسک مخصوص برای استفاده در مواجهه احتمالی با موارد بیماری ، پرسنل بهداشتی درمانی می‌توانند از ماسک‌های معمولی  که در داخل آن ده تا بیست  لایه گاز معمولی قرار داده شده است استفاده نمایند

پیش بینی سارس از طریق مولکول ‪DNA‬
 ‪
محققان دریافتند با بررسی مولکول ‪ DNA‬در انسان می‌توان نسبت به درمان و پیشگیری بر علیه بیماری سارس اقدام کرد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از   آنسا از رم ، این روش معالجه بر روی میمون‌ها انجام شده است.
تحقیقات نشان می‌دهد بیماری سارس را می‌توان از روی مولکول ‪ DNA‬و از طریق ژن‌ها تشخیص داد.
بر اساس تحقیق ‪ PATRICK LU‬از موسسه تحقیقاتی آمریکا تنها راه حل مبارزه و پیشگیری از بیماری سارس در انسان آزمایش ‪ DNA‬است.
در سال ‪ ۲۰۰۳‬میلادی بیماری سارس گریبانگر تعداد زیادی از مردم آمریکا شد و انسان‌های زیادی جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.
ویروس بیماری سارس بر روی مولکول ‪ DNA‬قرار می‌گیرد و سبب ایجاد این بیماری خطرناک در انسان می‌شود.
بیماری سارس از بیماری‌های مرگباری است که سردرد ، تب و سرفه‌های شدید و دردهای عضلاتی از علایم ابتلا به آن می‌باشد.
براساس آزمایش‌های انجام‌شده، در صورت شیوع بیماری سارس ، ” سینان سرین ” تنها داروی موثر در زمان حاضر برای مقابله با آن خواهد بود .
سخت تنفسی یا سارس برای اولین بار در نوامبر سال ‪ ۲۰۰۲‬در چین گزارش شد و در آوریل همان سال تا کانادا گسترش یافت. پیش از اینکه این بیماری مهار شود ‪ ۷۷۴‬تن جان باختند و ‪ ۸‬هزار تن نیز در بیمارستان‌ها بستری شدند.

کشف ارتباط ژنتیکی با ابتلا به بیماری سارس

پژوهشگران هنگ کنگی موفق به کشف یک مشخصه ژنتیکی شده‌اند که می‌تواند علت اینکه برخی افراد به هنگام شیوع سارس در سال ‪ ۲۰۰۳‬به این بیماری مبتلا شدند درحالی سایر افراد از آن مصون ماندند را توضیح دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از  خبرگزاری فرانسه ، پژوهشگران به سرپرستی “چن-لونگ” از دانشگاه هنگ کنگ ساختار ژنتیکی ‪ ۲۸۵‬بیمار مبتلا به نشانگان سارس را بررسی کردند و با سه گروه دیگر شامل ‪ ۸۴۲‬تن که به این بیماری مبتلا نشده بودند مقایسه کردند.
محققان دریافتند افرادی که بخشهایی از رمز یک ژن به نام “‪ “CLEC۴M‬در آنها تکرار شده است ‪ ۳۰‬درصد کمتر با احتمال ابتلا به سارس روبرو هستند.
این مصونیت فقط در افرادی مشاهده شد که در هر دو کرموزوم این قسمت ژن تکرار شده است.
ژن “‪ “CLEC۴M‬رمزگذاری پروتیین “‪ “L-SIGN‬را به عهده دارد که یک گیرنده سلولی است.
محققان معتقدند در بین کسانی که در برابر سارس مصونیت دارند ویروس به این گیرنده متصل می‌شود و در نهایت تجزیه می‌شود.
پروتیین “‪ “L-SIGN‬در کبد و گره‌های لنفاوی یافت می‌شود. در تحقیقات قبلی این پروتیین در ابتلا به ویروس هپاتیت سی و ویروس ایدز نیز موثر شناخته شده است.
بیماری سارس تا قبل از آنکه با اقداماتی مانند قرنطینه، معاینه مسافران و توزیع ماسک تحت کنترل درآید سبب مرگ ‪ ۸۰۰‬تن در هنگ کنگ و چین شد.

همه چیز درباره بیماری تنفسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ