کبد گرید1 خطرناک است؟

faateme1366
کبد چرب یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی را درگیر کرده است. انواع کبد چرب، مشکلات و درمان های خاص خود را دارد. در این مطلب راجع به کبد چرب گرید1 صحبت می کنیم و به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا کبد چرب گرید 1 خطرناک است؟

وظیفه کبد چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، کبد بزرگترین انبار مهم ویتامین هایی مانند A ،D ،K ،B12، آهن و مواد معدنی است. کبد همچنین تمامی ویتامین های B-Complex را به فرم های فعال تبدیل می کند. هر ماده مغذی، مانند ویتامین ها، مواد معدنی و یا اسیدهای آمینه، از طریق کبد به شکل های زیست شناختی فعال تبدیل می شوند. مواد غذایی در غذاها و مکمل ها هرگز در فرم های فعال و قابل جذب خود نیستند. کبد آنها را فعال می سازد و آنها را برای عملکرد  بهتر در بدن آماده سازی می کند. کبد دارای ذخایر بزرگ انرژی است. کبد گلوکز را از قندهای مختلف موجود در رژیم غذایی ما تولید کرده و آن را در قالب گلیکوژن ها ذخیره می کند. کبد با تغییر در غلظت گلوکز، زمانی که سطح گلوکز پایین است و در عین حال زمانی که سطح قند خون بالا باشد، نوسانات زیادی را در سطوح گلوکز باقی می گذارد.

 

علل کبد چرب چیست؟

الکل و چاقی دو علت اصلی کبد چرب در سراسر جهان است که به بیماری کبد الکلی (ALD) و کبد چرب (AFL)، تقسیم می شوند.چاقی نیز، به علاوه سایر شرایط غیر الکلی، شامل بیماری های غیر آلرژیک کبدی (NALD) می شود. هنگامی که این سلول های چربی باعث التهاب بافت های کبدی شوند، هپاتیت استاتوتیک نامیده می شود و مشکلات و خطرات زیادی به بار می آورد. هم الکل و هم شرایطی که سبب تغییرات بیوشیمیایی عمده در بدن ما می شوند، می توانند باعث ایجاد هپاتیت استاتیتی شوند. هنگامی که این شرایط به دلیلی غیر از الکل باشد، آن را در اصطلاح «هپاتیت غیر الکلی استاتواتیک» یا به عنوان NASH تعریف می کنند. کبد چرب هنگامی که ملتهب می شود، می تواند بیش از یک دوره زمانی باعث التهاب و بروز فیبرهای کبدی شود. این بیماری به نام سیروز کبدی، یک بیماری جدی است و عوارض جانبی جدی را در صورت عدم کنترل، به دنبال دارد.

 

کبد چرب گرید1 درمان دارد؟

در کبد چرب گرید ۱ گونه ساده‌ای که عملکرد کبد را مختل نمی‌سازد، اما همچنان نیازمند مدیریت است. تغییرات  نامناسب در میزان چربی وضعیت خوبی نبوده و ممکن است منجر به سیروزکبدی شود. افزایش بی حسی ملتحمه غیرمعمول نشان می دهد که ارتباط سندرم یا همولیز نیز وجود دارد.  در درمان کبد چرب گرید ۱، وضعیت بسیار حاد نبوده و بدون نگرانی زیاد، می توان بهبودی را تسریع بخشید. البته این نکته مهم است که در صورت عدم مراقبت و رعایت نکردن رژیم غذایی و مصرف مواد قندی و پر چرب، ممکن است این وضعیت حاد شده و مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

 

رژیم غذایی کبد چرب

از آنجائیکه یکی از علل ابتلا به بیماری کبد چرب رژیم غذایی نادرست می باشد اصلاح آن می تواند فرد بیمار را در کنترل ان کمک کند. مصرف غذای پرچرب یکی از علل بروز بیماری کبد چرب الکلی می باشد . استفاده از مواد غذایی که شامل فیبر پروتئینی است برای این بیماری مناسب می باشد . زیرا فیبر دارای موادی است که مانع از جذب کلسترول شده و به بهبودی بیمار کمک کند. همچنین پروتئین احساس گرسنگی در فرد را کاهش داده و باعث کم شدن وزن می شود.با رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند از شدت بیماری کاست و آن را کنترل کرد.

 

درمان کبد چرب گرید1

وزن خود را کم کنید: با یک برنامه و رژیم غذایی مناسب به کاهش وزن خود بپردازید.

مواد غذایی سالم و مناسب بخورید: بیماران کبد چرب گرید ۱ باید غذاهای چرب مانند فرآورده های لبنی پر چرب و گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف کنند. از خوردن هرگونه غذاهای قندی نمکی بپرهیزند. و از میوه و سبزیجات بیشتری در وعده های غذایی استفاده کنند.

 از مصرف داروهایی که برای کبد مشکل ساز است خودداری کنید: اگر از دارویی استفاده می کنید که می دانید تاثیرات منفی بر روی کبد چرب گرید ۱ دارد، باید مصرف این داروها را قطع و داروهای کم خطر تری را جایگزین کنید.

ورزش کنید: با انجام دادن تمرینات روزانه ورزشی وزن خود را نرمال نگه دارید تا از بروز بسیاری از عارضه ها در بدن شما جلوگیری شود.

با رعایت تمام این موارد گاهی اوقات اگر شخص به اختلالات مرتبط با کبد مانند کلسترول بالا، افزایش قند خون و چاقی درگیر باشد، تنها درمان های دارویی می تواند جوابگو درمان این بیماری باشد. زیرا اگر این اختلال ها را نتوان تحت درمان قرار داد، درمان کبد چرب گرید یک بی فایده است و منجر به شکست می شود. به همین علت از داروهایی مثل متفورمین برای درمان دیابت مقاوم به انسولین و داروهای استاتین برای کنترل کلسترول بالا و داروهای رفع معضل چاقی باید استفاده نمود.

پیشگیری از کبد چرب به کمک طب سنتی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ