راه های خانگی درمان ورم معده

pegiu
اگر ورم معده دارید در این مطلب رت های درمان ورم معده در خانه را بخوانید

ورم معده چیست؟

منظور از بیماری گاستریت، ورم کردن و التهاب لایه‌های درونی شکم شماست که به آن ورم معده نیز می‌گویند. مصرف الکل، استفاده زیاد از مسکن‌ها و نیز هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند عاملی برای ایجاد مشکل ورم معده باشند. از جمله علائم عمومی این بیماری تهوع، استفراغ و احساس دلپیچه در شکم است.

بیشتر افرادی که از ورم معده رنج می‌برند می‌توانند آن را درمان و علائم بیماری را از بین ببرند. گاهی اوقات نیاز می‌شود که برای درمان این بیماری به یک پزشک مراجعه و یک برنامه درمانی دریافت کنید اما با این حال درمان‌های خانگی نیز برای آن وجود دارند که می تواند به شما کمک کند. به گزارش الودکتر در این مقاله به راه‌هایی اشاره خواهیم کرد که می‌توان به کمک آنها ورم معده را در خانه درمان کرد.

روش‌های خانگی برای درمان ورم معده

برنامه غذایی ضد التهاب

التهاب معده زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم گوارشی شما دچار مشکل شده و لایه‌های شکم شما ورم می‌کنند. غذاهایی هستند که شما می‌توانید با انتخاب آنها التهاب و ورم شکمتان را کاهش دهید و البته در عین حال باید از غذاهایی که باعث تحریک شکم می‌شوند پرهیز کنید. این که غذاهای تحریک کننده کدامند بستگی به اشخاص دارد و خودتان باید تشخیص دهید چه غذاهایی در برنامه رژیمی شما باعث ورم و التهاب در شکم و معده شما می‌شود.

با این حال به طور کلی غذاهای فرآوری شده و غذاهایی با مواد نگهدارنده می‌توانند سبب ایجاد ورم معده گردند. همچنین غذاهای اسیدی، لبنیات و غذاهایی با مقدار قند بالا می‌توانند غشای مخاطی را ملتهب سازند. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از جوانه بروکلی و بلوبری تازه در برنامه غذایی می‌تواند به بدن شما کمک کند تا در مقابل التهابات مقاومت نماید.

عصاره سیر؛ ماده‌ای مناسب برای درمان ورم معده
حداقل ۵۰ درصد از مردم دنیا در دستگاه گوارش خود هلیکوباکتر پیلوری را دارند. این باکتری عاملی برای ورم معده است. زمانی که این بیماری حاصل هلیکوباکتر پیلوری باشد، عصاره سیر می‌تواند به شما کمک کند تا این باکتری را از بین ببرید. برای این کار شما باید سیر را له کرده و عصاره حاصل از آن را با یک قاشق چای خوری بنوشید. همچنین عصاره سیر را می‌توانید به شکل آماده خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

پروبیوتیک‌ها غذاهایی برای دستگاه گوارش

پروبیوتیک می‌تواند گوارش شما را بهبود بخشد و تحرکات روده شما را منظم کند. استفاده از فرآورده‌های پروبیوتیکی باعث ایجاد باکتری‌های مثبت در دستگاه گوارش شما می‌شود که وظیفه آن‌ها جلوگیری از گسترش هلیکوباکتر پیلوری و التیام روده شما است. همچنین می‌توانید از غذاهای خمیرمانندی که دارای پروبیوتیک هستند مانند کیمچی، کامبوچا، کلم ترش، ماست و کفیر بهره ببرید.

اسانس‌های طبیعی و التهاب معده

برخی از اسانس‌ها تأثیر زیادی بر رشد هلیکوباکتر پیلوری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد برخی از این اسانس‌ها که از علف لیمو و به لیمو به دست می‌آیند اثرات بسیار مثبتی در جلوگیری از گسترش هلیکوباکتر پیلوری دارند.

البته نباید فراموش کنید که مصرف اسانس توسط نهادهای بین‌المللی مانند FDA هوز تأیید نشده‌اند از این رو در مصرف آنها احتیاط کنید. بهتر است چای برگ لیمو را امتحان کرده و یا خودتان عصاره علف لیمو را تهیه نمایید. اسانس نخودفرنگی، بذر هویج و گل میخک نیز می‌توانند به گوارش بهتر غذا کمک کند.

کم‌خوری؛ عاملی برای کاهش علائم بیماری

علائم ورم معده فقط با این که چه می‌خورید مرتبط نیست بلکه نحوه خوردن غذا نیز در آن به شدت اثرگذار است. زمانی که دچار این مشکل می‌شوید مهم است که آرام آرام غذا جویده و هضم کنید. زمانی که شما یک وعده غذایی زیاد را میل می‌کنید باعث ایجاد فشار بر روی دستگاه گوارشتان می‌شوید و دستگاه گوارش باید حجم زیادی از غذا را به انرژی و یا ضایعات تبدیل کند. به همین دلیل است که خوردن غذا به میزان متعادل در طول روز می‌تواند علائم ورم معده را کاهش دهد.

تغییرات در سبک زندگی را نباید فراموش کرد

ورم معده یک هشدار برای ایجاد سرطان است بنابراین باید درباره انتخاب سبک زندگیتان هشیار باشید. به عنوان مثال ممکن است نیاز باشد که وزنتان را کم کنید یا این که مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید تا بتوانید ورم معده خود را کنترل کنید. از مصرف دارو بدون تجویز پزشک از جمله آسپرین و استامینوفن
جدا خودداری کنید چرا که مصرف چنین آنها می‌تواند علائم بیماری و به طور کلی مشکلات معده و روده را افزایش دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائمی از ورم معده وجود دارند که هیچ وقت نباید آنها را دست کم گرفت. اگر ورم معده‌ شما بیش از یک هفته طول کشید و یا اگر استفراغ خونی و یا مدفوع خونی داشتید حتما باید با پزشک متخصص صحبت کرده و سریعا تحت درمان قرار گیرید.

کلام آخر

آگاهی از علت به وجود آمدن ورم معده شاه کلید پیدا کردن درمان مناسب برای آن است. مشکلات معده می‌تواند به صورت ناگهانی و به دلایلی مانند خوردن غذاهای چرب، الکل و یا مصرف آسپرین به وجود آید. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که این بیماری ممکن است گاهی مزمن شده و نیاز به درمان جدی پزشکی داشته باشد. از این رو اگر درمان‌های خانگی برای شما مناسب نبود، بهتر است با یک پزشک متخصص نیز مشورت نمایید.

نشانه های معده درد عصبی

4 گیاه دارویی مفید برای معده

منبع:سلامت ستاره

        

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ