برای دفع سنگ کلیه چه کاری باید انجام دهیم؟

faateme1366
اگر دچار سنگ کلیه شده اید حتما به دنبال این هستید که هرچه سریعتر آن را دفعکنید. ما راه هایی به شما معرفی میکنیم که علاوه بر توصیه های پزشکتان، به شما کمک می کند تا دفعسنگ کلیه را زودتر انجام دهید.

 

دسته بندی سنگ کلیه

به گزارش سایت الودکتر، سنگکلیه ذرات کوچک و سختی است که در یک یا هر دو کلیه تشکیل می‌شود و گاهی به داخل حالب‌ها (لوله‌های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند) انتقال پیدا می‌کند. سنگکلیه از نظر اندازه از یک دانه شن تا حدود یک توپ گلف متغیر است و ممکن است منفرد یا متعدد باشد. برای دسته‌بندی انواع سنگ‌ها باید به ماده‌ای که هسته اصلی سنگرا در کلیه تشکیل داده است، توجه کنیم. اما به‌‌دلیل برخی مشکلات مثل کم‌آبی، مشکلات متابولیکی (‌سوخت‌و‌ساز بدن قادر به دفعمواد نیست)، مشکلات زمینه‌ای کلیه و… ‌باعث می‌شود کریستال‌ها حالت تبلور پیدا کنند و باعث به‌وجود آمدن سنگدر کلیه شوند. سنگ‌ها ممکن  است از نوع اسیدفوریک، کلسیم فسفات، اگزالات و انواع مختلف دیگر باشند. سنگ‌های کلیه به طرق مختلف دسته‌بندی می‌شوند، یکی از این دسته‌بندی‌ها از لحاظ سایز است. اندازه سنگ‌ها به زیر 5‌میلی‌متر، بین 5 تا 10‌میلی‌متر، بین 10 تا 20‌میلی‌متر و 20میلی‌متر به بالا تقسیم می‌شوند. براساس اندازه سنگ، پزشک متخصص تصمیم می‌گیرد برای درمان چه اقداماتی را انجام دهد.

 

قدم اول: آب

اولین توصیه‌ای که می‌توان برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه داشت، مصرف زیاد مایعات بویژه آب است. البته باید توجه کرد که آب حاوی املاح زیاد نباشد؛ بنابراین مصرف آب جوشیده سرد شده یا آب‌های تصفیه‌شده مانند آب‌های معدنی موجود در بازار توصیه می‌شود.همه افراد باید بدانند آب آشامیدنی را چه زمان و به چه میزانی بنوشند. مصرف دقیق آب ابتدا به اندازه یک لیوان پیش از هر وعده غذایی است. یک لیوان دیگر باید بعد از پایان هر وعده غذایی نوشیده شود که این تعداد را به شش لیوان می‌رساند. اگر ساعت 10صبح و 5 بعدازظهر نیز به صورت میان وعده، یک لیوان آب دیگر مصرف شود هشت لیوان آب را در زمان مناسب مصرف کرده اید.

 

یک آبلیمو و اینهمه خواص

یک راه کار ساده، موثر و در عین حال ارزان‌قیمت برای درمان سنگ کلیه و کاهش درد ناشی از آن، مصرف آب مرکبات بویژه‌ آب لیموست که راه‌ حلی کارآمد و امیدبخش برای این بیماران است.

 

لوبیای سحرآمیز

لوبیا سرشار از پتاسیم و یک درمان خانگی موثر برای سنگکلسیه است. به گفته متخصصان 60 گرم لوبیا قرمز باید برای 6 ساعت در آب گرم جوشانده شود. این آب را باید از صافی رد کنید و اجازه بدهید مایع به دست آمده برای 8 ساعت خنک شود. به مدت یک روز و هر دو ساعت یک بار می توان یک لیوان از این مایع نوشید و آنهم برای کاهش درد و وخامت سنگ کلیه.

 

ورزشکار شوید

ورزش‌هایی از قبیل پیاده‌روی تند، دوی آهسته و طناب زدن (‌به شرط آنکه وزن فرد اجازه دهد) می‌توانند در دفعهسته اولیه سنگکمک‌کننده باشند. پس می‌توان نتیجه گرفت افرادی که سبک زندگی‌شان بی‌تحرکی است و دائما در حال نشستن و عدم فعالیت هستند، امید به دفعسنگدر این شرایط نداشته باشند.

 

توصیه های طب سنتی برای دفع سنگ کلیه

دم‌کرده گیاه قاصدک هم به‌ دلیل خاصیت مدر بودن آن تاثیر زیادی در دفعسنگ‌های ادراری دارد و همچنین کسانی که زمینه تولید سنگمجاری ادراری را دارند، توصیه می‌شود به صورت مداوم از دم کرده این گیاه استفاده کنند. مطالعات نشان داده است، جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه مفید است. کاکل ذرت نیز از مواد گیاهی مفید در دفعسنگ‌های کلیه است؛ به این منظور می‌توان پنج گرم از این ماده را به صورت دم کرده تهیه و روزی سه بار آن را میل کرد. خاکشیر نیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن می تواند در رفع این مشکل مفید باشد و به ‌کسانی که از مشکل سنگ‌های ادراری رنج می‌برند، توصیه می‌شود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبح‌ها به صورت ناشتا با آب گرم میل کنند. یک ترکیب گیاهی بسیار مفید در دفعسنگ‌های ادراری می‌تواند شامل مخلوط گیاهانی همچون 40 گرم خارخاسک و دم گیلاس و 20 گرم آویشن، دم‌اسب، کاکل ذرت و افسنطین باشد که باید آنها را دم و روزی دو تا سه بار میل کرد که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در از بین‌بردن سنگ‌های کلیوی دارد.

مهمترین علل سنگ کلیه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ