اگر این علائم را دارید یعنی افسرده اید!

faateme1366
در دنیای ماشینی امروز که فشار و استرس در آن بسیار زیاد است افراد ممکن است از توجه به خود و رفتار خود غافل بمانند واین دلیلی باشد برای اینکه متوجه نشوند که در حال افسرده شدن هستند و خود نمی دانند. در این مطلب برای شما از علائم افسردگی می گوییم که باید آنها را جدی بگیرید.

علائم افسردگی خفیف چیست؟

تندخویی، افکار منفی، احساس غیرمعمول خستگی، احساس ناامیدی، احساس غمگین بودن، عدم تمرکز، احساس بی انگیزه بودن، تمایل به تنها بودن و داشتن بدن‌دردهای بی‌دلیل اشاره کرد.

تغییرات رفتاری نیز می‌تواند نشان دهنده افسردگی باشد. الگوی خواب تغییر می‌کند و اشتهای فرد افزایش یافته یا کم می‌شود. همچنین مبتلایان به افسردگی خفیف ممکن است به مصرف مواد مخدر رو آورند.

 

چند علل شایع دیگر از افسردگی

عدم تمرکز، ناتوانی در بخاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری، احساس گناه، بی‌ارزش بودن، بی‌کفایتی، بدبینی و ناامیدی، بی‌خوابی، بیدار شدن زودتر از موعد و یا خواب بیش از حد، تحریک‌پذیری، ناآرامی، از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلا برای فرد لذت‌بخش بود، مثلا رابطه‌ی جنسی، خوردن بیش از حد یا از دست دادن اشتها، درد، سردرد و یا گرفتگی‌هایی در بدن که از بین نمی‌روند. مشکلات گوارشی که حتی با درمان حل نمی‌شوند. احساسات غم‌انگیز، اضطراب و یا احساس خلاء، فکر به خودکشی و یا تلاش‌هایی در این راستا.

 

بی‌قراری روانی- حرکتی نشانه افسردگی

بی‌قراری روانی- حرکتی عبارت است از افزایش فعالیت، بیشتر به دلایل ذهنی تا جسمی. نشانه‌های متداول آن شامل قدم زدن، پیچاندن یا فشار دادن دست‌ها، با انگشت روی میز زدن یا کف پا را به زمین زدن و سایر رفتارهای بدون وقفه  مشابه است. کندی روانی-حرکتی برعکس، به آهستگی فعالیت‌های فکری و جسمی اشاره دارد. در این حالت، کارهای معمولی مانند مسواک زدن یا غذاخوردن ممکن است به صورتی غیرعادی کند و با طمأنینه انجام شوند.

 

قلب درد یا افسردگی

درد قفسه سینه می تواند علامتی از مشکلات قلبی، ریوی، گوارشی و.. باشد. لازم است با پزشک معالجتان راجع به علل احتمالی این نوع درد مشورت کنید. لیکن در صورتی که علل رایج و خطرناک این نوع درد در فرد بررسی شود و علت جسمانی برای آن یافت نشود می توان نتیجه گیری کرد که این نوع درد می تواند ریشه عصبی و خصوصا” افسردگی  داشته باشد.

 

درد بیش از اندازه یک نقطه از بدن

گاهی افراد افسرده از مشکلاتی مانند درد معده، درد مفاصل و کمر شکایت می‌کنند. انتقال‌دهنده‌‌های عصبی سروتونین و نوراپی‌نفرین، نه تنها بر حالات روحی بلکه بر برخی از فرایندهای بیولوژیکی و عصبی بدن نیز تاثیر می‌گذارند و ممکن است سبب ایجاد درد در بدن شوند. افسردگی در نحوه‌ی تشخیص درد در مغز نیز اثر می‌گذارد.» به عقیده‌ی متخصصان«سیگنال‌های درد که در حالت طبیعی نادیده گرفته می‌شوند در حالت افسردگی تقویت می‌شوند. افراد افسرده توجهات منفی زیادی نسبت به خود دارند. مثلا ممکن است نسبت به درد حساس شوند و بیش از حد بر روی آن تمرکز کنند که در نتیجه احساس درد شدت می‌گیرد.

 

نکته مهم

علائم باید هر روز و در تمام طول روز مشاهده شوند. این به این معناست که هر یک از ما ممکن است در روز ساعات یا دقایقی را با خلق و خوی افسرده پشت سر بگذارد. این حالات ممکن است که بر حسب اتفاقات زندگی برای همه پیش بیاید. اما معنی اش این نیست که فرد افسرده است. حال آنکه فرد افسرده در این حالت غرق می شود و به راحتی بیرون نمی آید.

 

به طور کلی افسردگی مردان سه علامت شایع دارد

نشانه اول افسردگی در مردان درد فیزیکی:

گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت درد های جسمانی مانند پشت درد، سردرد مکرر، مشکلات خواب، اختلال عملکرد جنسی، و یا اختلالات گوارش که به درمان طبیعی پاسخ نمی دهند ، بروز می کند.

 

نشانه دوم افسردگی در مردان خشم:

این می تواند به صورت تحریک پذیری، حساسیت به انتقاد، و یا از دست دادن حس شوخ طبعی ، خلق و خوی کوتاه، و یا حتی خشونت بروز کند. برخی از مردان به صورت جسمانی و یا کلامی به زنان و کودکان یا سایر عزیزان خود توهین می کنند.

 

نشانه سوم افسردگی در مردان رفتار بی پروا:

یک مرد مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به نمایش رفتار های خیال بافانه و یا خطرناک نماید. این می تواند شامل دنبال ورزش های خطرناک بودن، رانندگی بی پروا، و یا درگیر شدن در رابطه جنسی پرخطر باشد. شما ممکن است بیش از حد دارو، الکل و یا سیگار مصرف کنید.

 

برترین راهکار درمان

اگر افسرده هستید، احتمالاً هرگونه تماس با دیگران را به عمدْ قطع می کنید. اگر برای مدت طولانی ای تنها باشید و با مشکلات خود، مشغله ذهنی داشته باشید، ناراحتی شما تداوم خواهد یافت. در کنار دیگران بودن، توجه شما را از افسردگی منحرف می کند. برای انجام دادن کارهای لذت بخش حتما از افراد دیگر نیز دعوت کنید. رفتن دسته جمعی به سینما، تئاتر، ورزشگاه، کنسرت موسیقی، شنا، سوارکاری و… لذت بیشتری به شما می دهد. ارتباط با اعضای خانواده و دوستان صمیمی به عنوان گروه های حمایتگر که شما را درک می کنند، تأثیر به سزایی بر درمان افسردگی می گذارد.

 

آرامش و تقویت اعصاب سه سوته با این خوراکیها!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ