درمان بیماری‌های کبدی با چای ترش

mahdie.mohtashami
چای ترش به دلیل خواص زیادی که دارد اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از خواص چای ترش درمان بیماری های کبدی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا دیگر خواص چای ترش را با شما در میان بگذاریم.

چای ترش فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. یکی از فواید آن درمان بیماری های کبدی است. این نوشیدنی جادویی دارای ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌های مختلف می‌باشد. خواص فراوان چای ترش آن را به یک نوشیدنی فوق لعاده تبدیل کرده است. 

 چای ترش در درمان بیماری‌های کبد مؤثر است و احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد. چای ترش با افزایش سوخت و ساز، موجب کاهش وزن سالم و تدریجی می‌شود.
چای ترش از طریق جوشاندن کاسبرگ گیاه جامائیکا به دست می‌آید. این نوشیدنی در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی دارد و به‌عنوان یک نوشیدنی با خواص درمانی شناخته می‌شود. چای این گیاه رنگ قرمز و طعم ترش دارد. به خاطر همین طعم با نام چای ترش شناخته می‌‌شود. چای ترش را می‌توان گرم یا خنک مصرف کرد. چای ترش کالری پایینی دارد و کافئین ندارد. در این نوشته به تشریح خواص چای ترش و تاثیر آن روی سلامتی و تناسب اندام می‌پردازیم.

فواید چای ترش برای سلامتی

محافظت از کبد

بر اساس تحقیقات خواص آنتی‌اکسیدانی چای ترش به درمان بیماری‌های کبد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد موجود در بافت‌ها و سلول‌ها از بدن‌ محافظت می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت چای ترش با کمک به حفظ سلامتی بسیاری ار اندام‌ها باعث افزایش طول عمر فرد می‌شود.

کنترل فشار خون

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۸ از سوی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، مصرف چای ترش می‌تواند فشار خون را در بزرگسالانی که در مرحله‌ی پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون خفیف قرار دارند، کاهش دهد. همچنین در این گزارش آمده است یک‌سوم بزرگسالان در آمریکا از فشار خون بالا رنج می‌برند. چای ترش به کنترل فشار خون بالا و محافظت از قلب کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.
بر اساس پژوهشی در دانشگاه تافتس بوستون، چای ترش به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند فشار خون بالا را تا عدد ۱۰ میلی‌متر کاهش دهد. برای دستیابی به این خاصیت باورنکردنی باید به مدت چند هفته، هر روز سه فنجان چای ترش مصرف کنید. چای ترش ادرارآور است و با کمک به دفع ادرار به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

کاهش کلسترول

چای ترش خواص آننتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به واسطه‌ی این خاصیت به کاهش کلسترول بد (LDL) خون کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند به محافظت قلب و عروق در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها کمک کند. چای ترش با کاهش چربی و قند خون می‌تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می‌برند هم سودمند باشد. بر اساس مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم صورت گرفت، مشاهده شد مصرف چای ترش با کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، به کنترل این بیماری ناخوانده کمک می‌کند.

خواص ضدسرطانی

چای ترش حاوی ماده‌ای به نام «پروتوکاتکویک اسید» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدتوموری دارد. بر اساس مطالعه‌ی صورت گرفته در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه پزشکی چانگ شان تایوان، چای ترش با داشتن ماده‌ای به نام «آپوپتوز» روند رشد سلول‌های سرطانی را آهسته می‌کند.

خواص ضدالتهابی و ضدباکتری

چای ترش سرشار از اسید آسکوربیک یا همان ویتامین c است. وجود این ویتامین برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن به فعالیت بیشتر ضروری است. همچنین چای ترش برای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود نیز شناخته شده است؛ بنابراین از ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. چای ترش با خاصیت خنک‌کنندگی خود در کاهش تب نیز مؤثر است.

دردهای قاعدگی

چای ترش در کاهش دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات مؤثر است. این نوشیدنی به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند. در نتیجه از شدت سایر علائم قاعدگی مانند حالات روحی ناپایدار، افسردگی و پرخوری می‌کاهد.

خواص ضدافسردگی

چای ترش محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاوونوئیدهاست که خاصیت ضدافسردگی دارند. مصرف چای ترش به استراحت دستگاه عصبی کمک می‌کند و با ایجاد حالت آرامش در بدن و ذهن، از شدت اضطراب و افسردگی فرد می‌کاهد.

کمک به هضم غذا

بسیاری از افراد چای ترش را برای خاصیت هضم‌کنندگی‌اش می‌نوشند. چای ترش به حرکات روده کمک می‌کند و ادرارآور است. همچنین به درمان یبوست، کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

عوارض جانبی چای ترش

چای ترش فواید بسیاری برای سلامتی ما دارد، اما یک سری عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف چای ترش وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

فشار خون
چای ترش با خواص خود باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و این برای کسانی که فشار خون پایین دارند، خبر خوبی نیست. مصرف زیاد چای ترش در افراد با فشار خون پایین می‌تواند باعث ضعف، سرگیجه و حتی آسیب زدن به قلب و مغز شود.

دوران بارداری

مصرف چای ترش به واسطه‌ی تأثیراتی که بر جریان خون در رحم و لگن دارد، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. برای کسانی که تحت درمان هورمونی‌ هستند یا برای کنترل زایش قرص مصرف می‌کنند نیز مصرف چای ترش باید پس از مشورت با متخصص صورت گیرد.

حساسیت‌زایی

ممکن است بدن برخی افراد به مصرف چای ترش حساسیت نشان دهد. این حساسیت بیشتر به صورت قرمز شدن چشم یا تب مشاهده می‌شود.

اغلب مردم نمی‌دانند ۱۵ تا ۳۰ درصد چای ترش را اسیدهای آلی تشکیل می‌دهند. اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک از اسیدهای آلی موجود در چای ترش هستند. این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ها از جمله انگور نیز یافت می‌شوند. آنها به افزایش ایمنی بدن، داشتن پوستی بهتر، کاهش فشار و کلسترول خون، کنترل التهابات و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

چای ترش نوشیدنی مناسب در هوای گرم

این چای برای سرماخوردگی مفید است؟

درمان دائمی آکنه با چای ترش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ