علت درد دور ناف چیست؟

sahar.d
احتمالا برای شما هم پیش آمده که گاهیدر ناحیه ناف احساس درد کنید. اما علت این درد چیست؟ با این مطلب همراه شوید تا با علت درد دور ناف آشنا شوید.

دردهای شکمی و روده می تواند سبب ایجاد درد در ناحیه ناف شود. درد در ناحیه ناف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها جای نگرانی ندارند اما برخی می توانند خطرناک باشند، به همین دلیل در صورت شدید و طولانی بودن درد در ناحیه دور ناف و تکرار آن بهتر است به متخصص داخلی مراجعه کنید تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد. در این مطلب به بررسی دلایل شایع درد دور ناف می پردازیم.

بسیاری از اختلالات کوچک می‌‏توانند سبب بروز درد درناحیه ناف شوند و حتی به نواحی دیگر بدن شامل لگن، پاها و قفسۀ سینه انتشار یابند.

علت در در ناحیه دور ناف

مسمویت غذایی یا التهاب ویروسی

درد در این ناحیه می‌تواند به دلیل مسمومیت‌های غذایی و التهاب‌های ویروسی یا باکتریایی روده باریک ایجاد شود. البته این التهاب‌ها ممکن است در تمام نواحی شکم هم درد ایجاد کنند. دردهای ناشی از التهاب‌های ویروسی معمولا مبهم هستند. کم و زیاد می‌شوند و با تهوع، استفراغ و اسهال همراه هستند. در صورتی که اسهال خونی و همراه با تب باشد و بعد از ۴۸ ساعت رو به بهبود نرود فرد باید حتما بستری شود؛ به خصوص اگر بالای ۵۰ سال داشته باشد.

دیگر بیماری‌های التهابی روده مثل کرون نیز می‌توانند باعث دردهای مزمن دور ناف شوند. البته در بیماری کرون درد در سمت چپ و پایین شکم نیز ایجاد می‌شود. از دیگر علل شایع دردهای شکمی ‌دور ناف و منتشر در کل شکم می‌توان به سندرم روده تحریک پذیر یا IBS اشاره کرد. این اختلال بیشتر بر اثر استرس‌های روحی و روانی به وجود می‌آید و تشخیص آن در آخرین مرحله پس از رد سایر علل شکم درد، مطرح می‌شود.

حساسیت به لاکتوز

در سراسر جهان مردم بسیاری هستند که به لاکتوز شیر حساسیت دارند. این حساسیت می تواند منجر به دردهای معده، نفخ شکم، اسهال، تولید گاز معده و هضم نشدن غذا بشود. برای درمان یا پیشگیری از این درد باید مصرف لبنیات و به ویژه شیر و پنیر را ترک کنید.

آپاندیس

شایع‌ترین علت دل درد در سمت راست شکم آپاندیسی است اما باید توجه داشته باشید که درد آپاندیس در 24‌ساعت اول معمولا دور ناف است و بعد به سمت راست و پایین شکم منتقل می‌شود.

ورم روده

ورم روده در روده بزرگ یا کوچک ایجاد و باعث درد در ناحیه شکم فرد می شود. این بیماری می تواند خطرناک و با خونریزی روده یا اسهال همراه باشد.

دردهای شکمی خود را جدی بگیرید زیرا خونریزی و التهاب روده می تواند به بیماری های خطرناک تر منجر شود.

سندروم حساسیت روده

این بیماری با درد زیاد همراه است و گاهی سال ها ادامه دارد. البته همچون ورم روده با خونریزی یا اسهال همراه نیست. خانم ها بیشتر از مردها به این بیماری دچار می شوند.

حساسیت به گلوتن

برخی از مردم به گلوتن واکنش های بدی نشان می دهند. گلوتن در گندم و دانه چاودار موجود است. حالت شدید حساسیت به گلوتن، بیماری سلیاک نام دارد.

گلوتن موجب آسیب دیدن روده کوچک و مانع از عملکرد درست آن می شود. در این حالت روده نمی تواند مواد غذایی را جذب کند. سلیاک می تواند منجر به گاز، نفخ و دردهایی همچون خستگی عمومی بدن می شود.عدم توانایی روده کوچک در جذب مواد غذایی به استفراغ، کاهش وزن و حتی سوء تغذیه منجر می شود.

اندومتروز

این بیماری فقط مختص خانم ها است. اندومتروز زمانی به وجود می آید که بافت های درون رحم در بخش های دیگری از بدن و عموما در لگن رشد می کنند. دردهای شدید، خونریزی غیرمعمول و ناباروری از جمله صدمه های اندومتروز هستند.

از آنجا که این بیماری فقط بخش کوچکی از بدن را تخریب می کند، با جراحی می توان آن را برطرف کرد. البته روش های درمانی دیگری همچون هورمون تراپی نیز می تواند باعث کاهش درد شود.

بیماری تیروئید

با اینکه غده تیروئید در گلو قرار دارد اما می تواند موجب درد معده و شکم بشود. تیروئید پرکار موجب ترشح هورمون زیادی می شود که توسط فرایند هضم تشدید می شود و منجر به دردهای شکمی می شود.  تیروئید کم کار هم موجب کاهش روند هضم می شود و به تولید گاز و ایجاد نفخ منجر می شود.

انگل

هیچ فردی دوست ندارد تصور کند دردهای شکم و معده او در نتیجه وجود کرم و انگل در بدن او است. اما این مساله می تواند حقیقت داشته باشد و انواع و اقسام کرم و انگل وجود دارند که به واسطه استخر یا آب رودخانه و دریا یا در نتیجه نوشیدن آب های تصفیه نشده وارد بدن و باعث دل درد شدید، دل پیچه، اسهال و استفراغ  می شوند.

زخم معده

زخم معده یکی از رایج ترین دردهای شکمی است. این درد اصولا در قسمت نیمه بالایی شکم فرد ایجاد و معمولا هم پس از غذا دردش شدیدتر می شود. افرادی که دچار زخم معده هستند ممکن است حتی نیمه های شب در اثر درد معده از خواب بی خواب شوند.

برای درمان این بیماری از انواع آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

استرس

استرس منجر به سردرد، فشار خون بالا، بی خوابی و دردهای معده و شکم می شود. افسردگی نیز با گوارش و دردهای شکمی رابطه مستقیم دارد. بنابراین، اگر به طور دایم از درد معده در عذاب هستید شاید دلیل آن اضطراب های شدید باشد. باید سعی کنید تا حد امکان به مسایلی که در زندگی پیش می آیند اهمیت ندهید.

سرطان

شاید کمی غیرمعمول به نظر برسد اما سرطان نیز می تواند یکی از دلایل دردهای ناحیه شکم باشد. سرطان می توان در کبد، پانکراس، معده، کیسه صفرا یا تخمدان به وجود بیاید و باعث درد شود.

دست دادن اشتها، کاهش وزن، حالت های تهوع دایمی، ورم زیاد و … نشانه های دیگری از وجود سرطان هستند. یا مثلا اگر فردی عادت داشته است روزی یک بار دستشویی برود و اکنون روزی سه تا چهار بار دستشویی می رود، ممکن است روده او دچار مشکل شده باشد.

نحوه تشخیص انواع دردهای شکمی و درمان آنها

علت و درمان درد موقتی دور ناف آقایان

همه چیز درباره علت سوزش دور ناف

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ