وحشتناک ترین عوارض نوشابه!

faateme1366
اگر جزو افرادی هستید که با هر وعده غذایی تان باید نوشابه بنوشید و به فکر ترک این عادت نیستید، این مطلب را بخوانید چرا که وحشتناک ترین عوارض نوشابه پیش روی شماست.

 

سرطان در کمین شماست

به گزارش سایت الودکتر، در سال ۲۰۱۱، مرکز غیرانتفاعیِ علم در خدمت منافع عمومی (Center for Science in the Public Interest)، واقع در واشنگتن، دادخواستی را به اداره‌ی غذا و دارو ارائه داد تا استفاده از رنگ کاراملی مصنوعی که در کوکاکولا، پپسی و سایر نوشابه‌های کولای قهوه‌ای رنگ معمول است ممنوع بشود. دلیل آنها وجود دو ماده‌ی آلاینده در این رنگ بود (۴-متیل‌ایمیدازول و ۲-متیل‌ایمیدازول) که در نمونه‌های حیوانی ایجاد سرطان می‌کنند. تهدیدی که باعث شد این مرکز با توجه به اینکه رنگ دادن به نوشابه‌ها صرفا جنبه‌ی زیبایی دارد استفاده از این مواد خطرناک را غیرضروری بدانند. در فهرست مواد سرطان‌زای کالیفرنیا، اجتناب از ۶۵ ماده‌ی شیمیایی اکیدا توصیه شده است؛ تنها ۱۶ میکروگرم مصرف روزانه‌ی ۴-متیل‌ایمیدازول برای احتمال ابتلا به سرطان در یک فرد کافی است. این در حالی است که اغلب نوشابه‌های قهوه‌ای، چه رژیمی و چه معمولی، در یک بطری نیم‌لیتری حاوی ۲۰۰ میکروگرم از این ماده هستند.

 

سکته ای می شوید

مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می ‌دهد. پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌ کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می ‌گیرند.

 

زود با جوانی خداحافظی می کنید

از مضرات نوشابه چه رژیمی و چه غیررژیمی این است که همگی دارای فسفات یا اسید فسفریک هستند؛ اسیدی ضعیف که حالت تیز نوشابه را در دهان ایجاد می‌کند و ماندگاری نوشابه را بالا می‌برد. گرچه این ماده در بسیاری از غذاها مانند گوشت، لبنیات و مغزها یافت می‌شود، میزان زیاد اسید فسفریک می‌تواند مشکلات قلبی و کلیوی، کاهش بافت ماهیچه‌ها و پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، در مطالعه‌ای ارتباط بین مصرف اسید فسفریک با سرعت گرفتن روند پیری مشخص شده است، در این مطالعه که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد معلوم شد که موش‌هایی که در معرض رژیمی با میزان زیاد فسفات موجود در نوشابه‌ها قرار گرفتند پنج هفته زودتر از موش‌هایی مردند که مقدار فسفات رژیم غذایی‌شان در حد معمول بود. این موضوع وقتی بدانیم که در دهه‌های اخیر شرکت‌های نوشابه‌سازی سطح اسید فسفریک محصولات‌شان را افزایش داده‌اند موجب اضطراب و نگرانی‌مان می‌شود.

 

استخوان های پوک و دندان مصنوعی

یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده ی بی ‌رویه ی نوجوانان و جوانان از نوشابه‌ های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت ‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ ها می‌ شود. نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌ شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی ‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

 

کلیه تان معدن سنگ می شود

بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون بر عملکرد کلیه ها تاُثیر منفی داشته، از آن جایی که کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند باعث وارد آمدن فشار مضاعف به کلیه ها می شود. همچنین مصرف نوشابه های گاز دار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها خارج شده و درون خون جریان یابد که این امر به نوبه ی خود موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به تشکیل سنگ ‌های کلسیمی در کلیه ها می شود. و در آخر جالب است بدانید محققان ثابت کرده‌ اند که اگر یک تکه ناخن، 72 ساعت در نوشابه ی حاوی اسید فسفریک باقی بماند به طور کامل حل خواهد شد.

 

پدر و مادر شدن را از دست می دهید

مضرات نوشابه نه فقط به خود آن که به ظروف نگهدارنده‌ی آن نیز مرتبط است؛ تمامی قوطی‌های آلومینیومی نوشابه‌ها دارای نوعی رزین اپوکسی به نام بیسفنول آ ( bisphenol A: BPA) هستند که برای جلوگیری از واکنش اسید نوشابهبا فلز قوطی‌ به‌کار می‌روند. نقش بیسفنول آ در ایجاد اختلال غدد درون‌ریز شناخته شده است و با انواع مختلفی از بیماری‌ها از نازایی گرفته تا چاقی و دیابت و برخی انواع سرطان‌های دستگاه تولیدمثل ارتباط دارد.

 

نوشابه انرژی‌زا برای ورزشکاران مجاز است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ