بهترین زمان خوردن صبحانه و دلایل آن

atoosamirzavandi
خوردن صبحانه برای همه ی افراد دلچسب نیست و بعضی خوردن آن را دوست ندارند. اما با دانستن فواید آن شاید با میل بیشتری این وعده ی غذایی مهم را نوش جان کنند.

صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است که نباید ان را فراموش کرد. خوردن به موقع صبحانه به تناسب اندام کمک بسیاری می کند و همچنین اگر این وعده ی غذایی در زمان مناسب خودش خورده شود از روی آوردن به تنقلات جلوگیری می کند.

فواید خوردن به موقع صبحانه

قندخون و انسولین بدن تنظیم و متابولیسم آن آغاز می شود.

اگر میخواهید لاغر شوید یا حتی وزن‌تان را حفظ کنید، با صرف به موقع این وعده‌ی غذایی به بدن‌تان کمک میکنید فورا انسولین و قند خود را تنظیم و متابولیسم را شروع کند. وقتی قند خون و سطح انسولین شما منظم باشد، بدن‌تان می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزمره‌ی شما را در طی روز تامین کند.

موقع خواب چون بدن به انرژی کمتری نیاز دارد، متابولیسم طبیعی شما آرامتر است. وقتی صبحانه صرف میکنید، به دلیل حرکت و هضم غذا درون بدن، متابولیسم بدن‌تان یک جهش مثبت را تجربه می‌کند و از خواب بیدار می‌شود! برای اینکه متابولیسم بدن‌تان با نهایت ظرفیت انجام شود، باید وعده‌های غذایی منظم و پی‌درپی میل کنید و می‌توانید این کار را با صرف صبحانه به موقع آغاز کنید.

اگر تا یک ساعت بعد از بیداری صبحانه نخورید احتمال رفتن به سراغ تنقلات پر کالری و با ارزش غذایی کم زیاد است.

حتما روزهایی را تجربه کردهاید که صبحانه را نزدیک ظهر صرف کرده و بعد احتمالا غذاهایی پرکالری با ارزش غذاییِ کم را انتخاب کردهاید. مزیت صرف به موقع این وعده‌ی صبحانه این است که به شما کمک میکند در تمام طول روز برای خوردن حریص نباشید و با تمرکز بیشتری میانوعدههای خود را انتخاب کنید. در واقع اگر به موقع صبحانه نخورید، احساس گرسنگی بر شما غالب و اشتهای‌تان چندین برابر میشود.

صرف صبحانه تا یک ساعت بعد از بیداری توانایی شناختی خلق و خوی شما را تغییر می دهد.

به گزارش الو دکتر نتایج حاصل از برخی تحقیقات نشان داده که با خوردن به موقع صبحانه، روحیهی شما به دلیل تغذیهی فوری مغز تقویت میشود و در نتیجه حافظه، توانایی فهم مطالب و درک شما از مفاهیم بهبود مییابد.

یک مثال خوب: نخوردن صبحانه درست مثل نرسیدن سوخت به یک ماشین است؛ اگر انرژی خودرو کم باشد، نمیتواند به درستی حرکت کند. غذا هم سوخت بدن شماست. میتوانید با سوخترسانی به موقع به بدن خود از احساس خستگی و بدخلقی در طول روز جلوگیری کنید.

وقتی میل به صبحانه نداریم

شاید تجربه کرده باشید وقت هایی که صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید، معمولاً اشتهای خوردن صبحانه ندارید. علتش این است که صبح های زود، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند که باعث بالا رفتن قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می شود. هر چند که این وضع در کودکان و نوجوانان بیشتر به چشم می خورد اما به هر حال، بد نیست بدانید که وقتی ما صبحانه کافی نمی خوریم، بدنمان احساس کمبود می کند و به صورت خودکار عمل ذخیره سازی را انجام می دهد و در کنار آن، ولع فرد برای خوردن وعده ناهار، بیشتر می شود بنابراین شرایط ابتلا به اضافه وزن و چاقی، به سادگی برای شما به وجود می آید.

به گزارش الو دکتر دانشمندان بهترین زمان صرف صبحانه را بین ساعت 9 تا9:30 می دانند. اگر صبح ها میل به خوردن صبحانه ندارید، سعی کنید صبحانه متفاوت و متنوعی فراهم کنید. مثلاً یک واحد میوه یا آبمیوه طبیعی بخورید، کمی کنجد عسلی میل کنید یا نان صبحانه تان را تست شده مصرف کنید. به هر طریقی که می توانید اشتهای صبحانه خوردن را در خود تحریک کنید چون 20 درصد از انرژی روزانه شما از همین وعده تأمین می شود.

 این اشتباهات در صبحانه خوردن چاق تان می کند

چرا کمی بعد از خوردن صبحانه احساس گرسنگی داریم؟!

 چه ارتباطی بین صبحانه خوردن و دیابت وجود دارد؟

 صبحانه خوردم ولی باز گرسنه میشم! چرا؟!

عوارض خطرناک صبحانه نخوردن! + 6 پیامد نامناسب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ