بهترین راه های کنترل فشار خون بالا

faateme1366
بهتر است اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید یا نه، از همین امروز برای کنترل فشار خون خود اقدام کنید. چرا که فشار خون بالا، منشا بسیاری از بیماری های دیگر است.

فشار خون بالا، علل و مضرات آن

به گزارش سایت الودکتر، فشار خون بالا سبب آسیب به کلیه (نارسایی کلیه)، چشم‌ (اختلال بینایی)، قلب (سکته قلبی) و مغز (سکته مغزی) می‌شود. بر همین اساس است که فشار خون بالا بیماری خطرناکی به شمار می‌رود. لازم است بدانید که فشار خون بالا بدون علامت است و شاید تا زمانی که منجر به بروز عوارض نشود تشخیص داده نمی‌شود. برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مرتب (هر سه سال یکبار) فشار خون را اندازه‌گیری کرد. به طور کلی دلایل اصلی بروز فشار خون ناشناخته است اما مهم‌ترین عوامل خطر شناسایی شده برای این بیماری سن بالا، چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا، کم تحرکی، دیابت، مصرف زیاد نمک و الکل است. مواجهه با سرب موجود در هوای آلوده نیز می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود. بهتر است بدانید با پیشگیری و کنترل این بیماری می‌توان از بروز عوارض و ناتوانی و مرگ و میر ناشی از آن به میزان قابل ملاحظه‌ای (44 درصد از سکته‌های قلبی و 25 درصد از بیماری عروق کرونر) کاست.

رژیم غذایی برای فشار خون بالا

کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با فشار خون هستند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را کاهش دهند. پتاسیم و کلسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند که در کاهش فشار خون بالا موثرند. سیب زمینی، سیر، بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند. مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت کم این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود. برای معطر کردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده کرد. ماهی را نیز می‌توان با شوید، فلفل قرمز یا سیاه، مرکبات، سس‌های خانگی بدون نمک یا سایر سبزی‌ها معطر کرد. مصرف ماهی‌های با اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصیه می‌شود.

پرهیزات غذایی برای فشار خون بالا

افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

از طب سنتی کمک بگیرید

آب ماست، آب دوغ، آب لیمو، آلو، شربت آلبالو، شربت زرشک، مربای آلبالو مفید است. دم‌کرده چای ترش عصرها و دم کرده گل گاوزبان و لیمو اما نی و دم‌کرده میوه آلبالو و دم‌کرده زرشک آبگیری، دم‌کرده میوه نسترن ، دم‌کره فلوس و خیار چنبر فشار خون را پایین می‌آورد. آش آبغوره برای کنترل فشار خون و همچنین، رفع غلظت خون بسیار مفید است و نیز آش آلو همچنین دو حبه سیر را له کرده 3 قاشق سوپ خوری روغن زیتون به آن بیفزایید برای پایین آوردن فشار خون آن را به کف پاها بمالید.

فواید مغزها برای کنترل فشار خون

شیره فندق پایین آورنده فشار خون است. مصرف 2 الی 3 لیوان در روز برای کنترل فشارخون و رفع ناراحتی های گوارشی بسیار مفید و موثر واقع می‌شود.این شیر برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بسیار مفید است که مغز فندق خام 50 گرم، عسل 3 قاشق غذا خوری، آب سرد 3 لیوان. پوست فندقها را گرفته آنها را به همراه آب و عسل در مخلوط کن ریخته  تا بطور کامل مخلوط شود و بی صورت شیر در آید.

ارتباط فشار خون مادر با چاقی یا لاغری کودک!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
درمان شو

درمان شو

1397-02-08 - 07:22 پاسخ

امروزه فشار خون یکی از 10 دلیل اصلی بیماری های قلبی منجر به فوت در کشورهای جهان است. این در حالی است که با کنترل فشار خون می توان از بروز خیلی از بیماری ها و خطرات ناشی از آن ها جلوگیری کرد. فشارسنج یا دستگاه فشار خون یکی از مهم ترین تجهیراتی است که برای کنترل فشار خون و سنجش سلامتی می توان از آن استفاده کرد.