ماشین ظرفشویی باعث چه بیماری هایی است؟ و راه جلوگیری از آن

faateme1366
ماشین ظرفشویی جزو وسایلی است که در حال حاضر در اکثر خانه ها پیدا می شود و زندگی را برای خیلی ها لذت بخش تر کرده است. ولی آیا این لذت خساراتی نیز دارد؟ آیا باعث بیماری فرزندتان می شود؟ راه جلوگیری از این اتفاق چیست؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ پرسش هایتان برسید.

آیا ماشین ظرفشویی ظرفها را ضد عفونی می کند

ماشین‌های ظرفشویی معمولا به خودی خود قابلیت ضدعفونی‌کردن ظروف را ندارند و احتیاج به یک ماده کمکی دارند مگر اینکه موقع خرید، حواستان به این امکان ماشین ظرفشویی باشد.

ماشین‌های ظرفشویی به خاطر داشتن دگمه استریلیزه، ظروف را ضدعفونی می‌کنند؛ یعنی روی این ظروف دگمه‌ای وجود دارد که با فشاردادن آن، حرارت آب به حدی بالا می‌رود که ظروف، استریلیزه می‌شوند.

 بین مشخصات بعضی ماشین‌های ظرفشویی به عبارت امکان شست‌وشوی بسیار داغ برمی‌خوریم که آن هم به معنای استریلیزه‌کردن است. در بیشتر ماشین‌های ظرفشویی قابلیت استفاده از مواد سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده وجود دارد اما اگر درکاتالوگ ماشین چنین چیزی نبود حتما پیش از استفاده از این‌گونه مواد پرس‌وجو کنید.

تحقیقات در مورد آلرژی کودکان و ماشین ظرفشویی چه می گوید؟

بررسی نشان داده در ۱۲ درصد خانواده های تحت مطالعه که ظروف خانه با دست شسته می شد احتمال بروز علائم حساسیت در کودک خانواده نصف آنهایی بوده که در منزل از ماشین ظرفشویی استفاده می کردند.

البته صرفاً رابطه بین شیوه های ظرفشویی و احتمال خطر بروز آلرژی را مورد آزمایش قرار گرفته، و یافته ها به خوبی مطابق با نظریه رعایت بهداشت بوده. بدین ترتیب  نتیجه گرفته شده که شستشوی ظروف با دست با افزایش احتمال قرارگیری در معرض میکروب ها مرتبط است، چراکه موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و متعاقیاً آلرژی کمتر در کودک می شود.

چه کسانی بیشتر در معرض آلرژی های ناشی از ماشین ظرفشویی هستند؟

62 درصد این ماشین‌ها محلی مناسب برای رشد قارچ‌ها هستند و تماس با آنها می‌تواند به بروز بیماری‌های ریوی و عفونت‌های پوستی منجر شود.

همچنین برخی از این گونه‌های قارچی به طور خاص مستعد رشد در ماشین‌های ظر‌فشویی هستند و در محیط‌های شور هم پرورش می‌یابند.

حتی زمانی که ماشین های ظرفشویی به خوبی پاکیزه می شوند این عوامل بیماری زا داخل آن باقی مانده وبه ظروف غذا خوری شما منتقل می شوند به این ترتیب باید گفت شما بدون آن که خود متوجه باشید همراه با غذا. آن ها را هم وارد بدن خود می کنید. مخمر های سیاه می توانند به ریه ها ی انسان حمله کنند وبه همین دلیل افراد مبتلا به بیماری های تنفسی باید بیشتر مرافب این موضوع باشند. جالب اینجاست که این قارچ ها توانایی زیادی در تحمل گرما، نمک، محلول های شست وشو و حتی آب های اسیدی دارند و می توانند تا مدت ها در داخل ماشین ظرفشویی به حیات خود ادامه دهند.

افرادی که از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند و نیز مبتلایان به بیماری دیابت یا نقص سیستم ایمنی بدن، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های پوستی و ریوی ناشی از این قارچ‌ها هستند.

چرا نباید ظروف پلاستیکی را در ماشین ظرفشویی بشوییم؟

ظرف های پلاستیکی نرم به دلیل حرارت بالای داخل ماشین ظرفشویی علاوه بر تغییر شکل دادن، مواد سرطان زا نیز ایجاد می کنند. به همین دلیل، درب ظروف پلاستیکی باید با دست شسته شود. برخی ظرف های پلاستیکی محکم را می توان در ماشین شست؛ اما قبل از هر چیز باید از استحکام آن ها مطمئن شد.

ماشین ظرفشویی چه سودی برای ما دارد؟

ظروف را ضد عفونیمی کند

در شست و شو با دست، مجبوریم از آب ملایم استفاده کنیم در صورتی که در ماشین ظرفشویی آب داغ استفاده می شود لذا عمل ضد عفونی نیز تا حدی انجام می گیرد.

از دستهای شما محافظت می کند

مواد شوینده به پوست دست آسیب زیادی می رسانند در حالی که در ماشین ظرفشویی دست شما با مواد شوینده هیچ گونه تماسی ندارد.

از شما در برابر بیماریهای ناشی از ایستادن زیاد محافظت می کند

درشست و شو با دست، به علت ایستادن زیاد و بی حرکت ماندن، خطر بیماری هایی مانند واریس، آرتروز ستون فقرات و زانو بسیار بالا می رود در حالی که در شست و شوی ماشینی این احتمال وجود ندارد.

چگونه ماشین ظرفشویی را ضدعفونی کنیم؟

افراد می توانند ماهی یک بار بخش‌های داخلی ماشین ظرفشویی را بیرون آورده و آن‌ها را با آب‌ گرم شست‌وشو دهند. همچنین می‌توان با ترکیبی از سرکه و آب گرم فضای داخلی ماشین‌های ظرفشویی را ضدعفونی کرد.

چگونه از ماشین ظرفشویی استفاده کنیم و بیمار نشویم؟

توصیه می شود بلافاصله پس از خشک شدن ظرف ها، آنها را از ماشین ظرفشویی خارج کنید تا عوامل بیماریزا فرصت انتقال به ظروف را نداشته باشند.

بسیاری از خانم ها به منظور صرفه جویی در وقت، زمان شستشوی ظروف را کوتاه تر می‌کنند و به جای یک مرحله شستشو با آب گرم و آبکشی نهایی، تنها مرحله آب کشی را انتخاب می‌کنند.

در این روش بسیاری از باکتری ها و میکروب ها در ظروف به خصوص در نواحی برجسته و غیر قابل دسترس باقی می‌ماند و می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری های گوارشی باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت استفاده از ماشین ظرف شویی، حداقل زمان شستشو لحاظ شده و ماهی یک بار محفظه داخلی ماشین ظرف شویی با مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده شستشو داده شود.

 کدام معده درد نشانه سرطان معده است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ