خطرات گرفتن ناخن در شب برای سلامت!

sahar.d
بسیاری از افراد به این موضوع اعقاد دارند که گرفتن ناخن در شب برای سلامتی انسان ضرر دارد اما درست یا غلط بودن این حرف مشخص نیست. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل علمی این موضوع بپردازیم.

همه ما از پدر و مادرها شنیده ایم که نباید هنگام شب ناخن ها را کوتاه کنیم و حتی در آموزه های دینی نیز اینکار توصیه نشده است. اما علت این مساله چیست؟ آیا دلیل علمی برای این موضوع وجود دارد؟ آیا گرفتن ناخن در شب برای سلامتی ضرر دارد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

شایعه رایج درمورد گرفتن ناخن در شب

کلسیم اضافه بدن در ساعات پایانی روز در ناخن‌ها جمع می شود و از ناخن‌ها بعنوان انبار موقت کلسیم بدن استفاده می‌شود و این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون باز می گردد و مورد مصرف قرار می‌گیرد!

آیا این موضوع حقیقت دارد؟

شایعه‌ی مطرح شده مبنای علمی ندارد و علاوه بر اینکه کلسیم در ناخن‌ها ذخیره نمی‌شود مکانیزمی نیز برای ذخیره شدن این کلسیم در شب و بازگشت دوباره‌ی آن به بدن در روز وجود نداد.

ناخن از یک پروتئین سخت محافظ به نام کراتین ساخته شده است. این پروتئین در شاخ حیوانات مختلف وجود دارد و از سلول‌های مرده‌ی پوست ساخته شده است.

کلسیم نیز یک ماده‌ی معدنی است که در بسیاری از غذاها وجود دارد و وجود آن در سلامت استخوان‌ها اهمیت بسیاری داشته و عملکردهای مهمی در بدن دارد. تقریباً تمامی کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود. بسیاری گمان می‌کنند که کمبود کلسیم باعث تردی و شکنندگی ناخن می‌شود ولی در تحقیقی که بر روی ۷۰۰ زن در نیوزلند انجام شد مشخص شد که این ماده تأثیری بر روی ناخن ندارد. با این وجود کلسیم برای سلامت بسیاری از اعضای دیگر ضروری است ولی ناخن در میان این اعضا نیست.

چه چیزی سبب رواج این باور اشتباه شده است؟

تقویت باور ممنوعیت ناخن گرفتن در شب می‌تواند ریشه در زمانی داشته باشد که نور کافی در شب وجود نداشت و انسان‌ها از نور آتش و چراغ به عنوان روشنایی استفاده می‌کردند و ناخن‌های خود را با وسایل نوک تیز می‌گرفتند، کمبود نور و استفاده از این وسایل می‌توانسته است باعث شود انسان‌ها در هنگام ناخن گرفتن در شب به خود صدمه بزنند. همچنین در این حالت ممکن بود تکه‌های ناخن در غذای انسان بیفتد و مشکلاتی برای او بوجود بیاورد.

7 اشتباه رایج که به ناخن آسیب می زند!

رشد سریع ناخن ها با 4ترفند خانگی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ