خواص باورنکردنی تخم شربتی!

mahdie.mohtashami
شربت تخم شربتی یکی از بهترین نوشیدنی های فصل تابستان برای کاهش عطش و گرما.

تخم شربتی نوشیدنی آشنا برای ایرانیان است که در فصول گرم سال برای رفع عطش از آن استفاده می کنند. علاوه براین، از تخم شربتی برای کاهش وزن نیز استفاده می کنند. در این مقاله تمام خواص تخم شربتی را شرح خواهیم داد.

 تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ ها و تخم های ریزتر است. ساقه های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان ها و بیابان ها می روید.نام های دیگر این گیاه:بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می باشد.

خواص تخم شربتی

کاهش فشار خون

معمولا بعد از خوردن غذا به‌ویژه غذاهای پر نشاسته، فشار خون بالا می‌رود و اگر تخـم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

لاغری و کاهش وزن

در یک وعده تخم شربتی 11 گرم پروتئین و 4.4 گرم فیبر وجود دارد که میتواند برای مدتی طولانی سیر نگهتان دارد و به کاهش وزن تان کمک کند. فیبر مقادیر زیادی آب را جذب می‌نماید و در معده حجیم می‌شود، که همین امر حس سیری را افزایش داده و جذب مواد غذایی را کند می‌نماید.

تذکر این نکته لازم است که به هنگام مصرف تخم شربتی حتما باید آب کافی بنوشید تا گوارش بیش از حد کند نشود و یبوست ایجاد نکند.

همچنین تخم شربتی، در مجاورت با آب، حجیم شده و به این ترتیب جای بیشتری در معده اشغال می‌کنند. به این ترتیب نیز اشتها را کنترل کرده و میل به پرخوری را از بین می‌برد. در نتیجه شما می‌توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم از این دانه‌های ریز برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید.

درمان عفونت

از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و استفاده می‌شود.

کاهش استرس

تخم شربتی سرشار از مواد مغذی هست. منیزم، که به کاهش کورتیزول ( هورمون استرس ) کمک میکند. پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث سردرد و خستگی می شود.

تخم شربتی همچنین حاوی ترپیتوفان و آمینو اسید هست که میتواند به بدنتان کمک کند سروتونین تولید کند. سروتونین به بدن کمک میکند با اضطراب مبارزه کند و الگویی منظم تر داشته باشد.

ورزشکاران

تخم شربتی تاثیری معادل نوشیدنی ورزشی برای 90 دقیق ورزش دارد، بدون این که قندخون شمارا بالا ببرد.جایگزین نمودن نوشیدنی انرژی‌زا با تخم شربتی کارایی ورزشکاران را تقلیل نمی‌دهد.

تخم شربتی به ورزشکاران کمک می‌کند تا کربوهیدرات فراوانی برای ورزش های استقامتی جذب کنند، درعین حال که جذب مواد مغذی در بدنشان افزایش و از میزان جذب قند کاسته می‌‌شود.

دوران بار داری و شیر دهی

گفته شده است در دوران بارداری مصرف روزانه 10گرم تخمه شربتی برای تقویت قلب و صحت مزاج وخوشرنگی و زیبایی طفل بسیار مفید است مصرف تخم شربتی در دوره شیردهی، سبب ازدیاد شیر مادر می شود ولی در مصرف آن زیاده روی نشود.

تخم شربتی می تواند برای کاهش حرارت بدن زنان باردار مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر این دانه های ریحان یا تخم شربتی به کاهش بیقراری، غلبه بر بی خوابی، غلبه بر مشکلات گوارشی، کم خونی، تخفیف تشنج، کاهش درد، سم زدایی بدن و افزایش سیستم ایمنی بدن زنان باردار کمک می کند.

دیابت و قند خون

تحقیقات نشان داده که دانه های ریحان یا تخمه شربتی می توانند میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

سرماخوردگی

مصرف تخم شربتی برای درمان گلودرد، سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.

استرس و بی خوابی

تخم شربتی یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان استرس و بهبود خلق و خوی افراد می باشد. همچنین تخم شربتی برای درمان بی خوابی نیز مفید می باشد.

یبوست و معده

دانه ریحان یا تخم شربتی برای درمان مشکلات مختلف گوارش مانند نفخ شکم، یبوست و حرکات سخت روده ای مفید هستند. همچنین مصرف تخم شربتی هر صبح و عصر می تواند درد معده را کاهش داده و به درمان زخم معده کمک کند.

تخم شربتی حاوی ترکیبات گیاهی شناخته شده ای به نام موسیلاژ است که به تنظیم عبور مدفوع از روده ها و ایجاد احساس سیری و پیشگیری از پرخوری کمک می کند.

به گزارش الو دکتر نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که خاصیت اصلی تخم شربتی مقابله با یبوست است. دلیل آن نیز فیبرهای محلول و غیر محلول در آب فراوان موجود در این دانه های ریز است که برای داشتن گوارشی سالم، لازم و ضروری اند.

فیبرهای محلول در آب باعث افزایش حرکات روده ها می شوند به خاطر اینکه این فیبرها در بدن هضم نمی شوند و مانند یک جارو ضایعاتی که مورد نیاز بدن نیستند را تمیز می کنند. از طرف دیگر فیبرهای محلول در آب باعث افزایش عبور مدفوع از روده ها می شوند چون آب را جذب می کنند، حجیم شده و به خوبی مواد زائد را از بدن دفع می کنند.

میگرن

شما با افزودن این دانه های ریز به برنامه ی غذایی تان گام بزرگی در جهت تسکین سردردهایتان برخواهید داشت؛ تخم شربتی حاوی کلسیم، منیزیم و روی می باشد. این ترکیبات برای پیشگیری از میگرن و ارتقای سلامت کلی بدن لازم و ضروری هستند.

همانگونه که در قسمت های مختلف این مقاله ذکر گردیده است، تخم شربتی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است و در پیشگیری از میگرن موثر است.

سلامت دستگاه گوارش

تخم شربتی سرشار از فیبر بوده و همانگونه که در بالا هم گفته شد در هر وعده تخم شربتی 4.4 گرم فیبر وجود دارد.

بنابراین جای تعجب نیست که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش ایفا میکند. علت این امر آن است که فیبر زیاد به حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک میکند، نقش حیاتی در جلوگیری از اختلالات گوارشی مانند نشت روده ایفا میکند.

نشت روده که به انگلیسی Leaky Gut نامیده می شود، یکی از اختلالات دستگاه گوارش است که طی آن در نتیجه افزایش غیر طبیعی اندازه روزنه های دیواره روده که در حالت طبیعی برای جذب مواد مغذی روده به خون بکار می روند، باکتری های و مواد دفعی موجود در آن امکان نفوذ به فضای بین دو سلول را یافته و متعاقبا وارد خون شده و در سرتاسر بدن منتشر می شوند.

نفوذ این مواد، دستگاه ایمنی بدن را تضعیف نموده و پیامد آن ایجاد بیماری هایی همچون آرتروز، دیابت نوع دو، بیماری های پوستی مانند اگزما و سرطان می باشد.

رمز لاغری سریع با خاکشیر، تخم شربتی و سرکه سیب

خواص بی نظیر «تخم شربتی» در کاهش اشتها

تخم شربتی خواص درمانی هم دارد؟

 لاغری شگفت انگیز و بی دردسر با دانه های چیا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ