درمان های آسان خانگی عفونت چشم!

atoosamirzavandi
عفونت چشم بیماری است جدی که باید خیلی سریع نسبت به درمان آن اقدام کرد و یکی از بهترین راههای درمان، درمان خانگی است.

عفونت چشم یک بیماری ویروسی است که می تواند واگیر دار باشد و در صورتی که به آن دیر رسیدگی شود به بینایی آسیب وارد می کند. عفونت چشم باعث قرمزی، خارش و سوزش می شود. مهم نیست که چه چیزی باعث عفونت چشم شده است و تنها موردی که باید به آن توجه شود درمان سریعتر است. در این مقاله بیشتر درمورد غفونت چشم بیاموزید.

دلایل بروز عفونت چشم

عوارض معمولِ عفونت چشم عبارتند از: آب‌ریزش بیش‌از‌حد چشم، قرمزی، متورم شدن پلک‌ها، درد، خارش، حس کردن شن و ماسه در چشم‌ها، خروج مایع زرد رنگ از چشم یا پوسته‌پوسته شدن اطراف چشم.
این علائم بسته به میزان و نوع عفونت ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشند.

گرچه عفونت چشم معمولا باعث ایجاد مشکلات دائمی نمی‌شود و به‌ندرت علامت خطر جدی برای سلامت چشم‌هاست، اما می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد. با این حال بهتر است توسط پزشک بررسی شود تا از بروز هرگونه وضعیت جدی‌ای که ممکن است در صورت عدم درمان باعث آسیب به شبکیه، رگ‌های خونی یا عصب‌های بینایی چشم ‌شود جلوگیری کند. در عین حال می‌توانید با کمک روش‌های خانگی آسان، ارزان و مؤثر از اثرات عفونت بکاهید و روند بهبودی را سریع‌تر کنید.

درمان خانگی عفونت چشم

چای

برگ چای حاوی خواص ضد باکتری زیادی است که می‌توانند به درمان عفونت چشم کمک کنند. چای به کاهش قرمزی و تورم در چشم کمک می‌کند. برای رسیدن به بهترین نتایج، از چای سیاه استفاده کنید. برای تهیه‌ی چای، کیسه‌ی چای را در آب گرم بجوشانید. اجازه بدهید تا چای کیسه‌ای خنک شود و سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده بگذارید. شما حتی می‌توانید از چای دم شده‌ی ولرم برای شستشوی چشم‌تان استفاده کنید، اگر آن را تحریک نکند یا احساس سوزش در چشم‌تان ایجاد نکند.

عسل

عسل دارای خواص ضدباکتری است که می‌توانند سبب از بین رفتن عفونت ناشی از باکتری شوند. مقدار مساوی از عسل و آب آماده کنید. آب را بجوشانید و عسل را با آن مخلوط کنید. پس از آن‌که ترکیب سرد شد، آن را با یک تکه پارچه‌ی تمیز یا توپ پنبه‌ای روی مناطق آسیب دیده استعمال کنید. عسل هر جراحتی را که ممکن است علت بروز عفونت در چشم باشد پاک و ضدعفونی می‌کند.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه را می‌توان برای تسکین عفونت چشم استفاده کرد. این دمنوش همچنین می‌تواند به عنوان مایع شستشوی چشم استفاده شود. بابونه‌ی خشک یا دمونش کیسه‌ای بابونه را در آب جوش بگذارید. اجاره بدهید دمنوش به دمای اتاق برسد و سپس آن را با یک پارچه‌ی روی چشم‌تان استعمال کنید تا از خارش و درد چشم تسکین پیدا کنید.

سیب زمینی

سیب‌زمینی را برش بزنید و برش‌ها را روی پلک چشم قرار دهید. این کار سبب آرام شدن چشم‌تان می‌شود. تکه‌های سیب‌زمینی احساس سوزش در چشم را کاهش می‌دهد و همچنین قرمزی آن را تسکین می‌دهد.

گلاب

گلاب پاک­کننده­ای عالی برای چشم است و همه‌ی ذرات گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها را از چشم پاک می‌کند. استفاده از چند قطره گلاب به صورت روزانه به تمیز نگه داشتن چشم کمک می‌کند.

گشنیز

برگ‌های گشنیز با خواص ضد التهابی که دارند به از بین رفتن التهاب در مناطق آسیب دیده کمک می‌کنند. کمی گشنیز بردارید و آن را در آب جوش بریزید. هنگامی که کمی از دمای مخلوط کم شد، آن را صاف کنید. از مایع به‌دست آمده برای شستشوی چشم استفاده کنید. این مایع باعث کاهش تورم و قرمزی چشم نیز خواهد شد.

تخم رازیانه

کمی تخم رازیانه را در آب جوش بریزید و پس از گذشت مدتی ترکیب را صاف کنید و تخم‌های رازیانه را فشار بدهید تا عصاره‌اش خارج شود. این آب را می‌توانید برای شستشوی چشم جهت درمان قرمزی استفاده کنید.

سیر

سیر علاوه بر عطر قوی و طعم متفاوتی که دارد، دارای خواص ضد التهابی هم است. آب سیر را بگیرید و آن را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. آب سیر یک اثر آرام‌بخش روی چشم هایی که دچار سوزش هستند، دارد.

شامپوبچه

شستشوی چشم با شامپو بچه‌ی ملایم می‌تواند چشم را پاک کند و گرد و غباری را که ممکن است دلیل تحریک یا قرمزی چشم باشد، از بین ببرد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که با خارش و قرمزی چشم که ناشی از عفونت است، مبارزه می‌کند. روغن نارگیل را با استفاده از یک تکه پارچه‌ی تمیز روی پلک‌های منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. این کار باعث تسکین چشم خواهد شد

آلوئه ورا

برای درمان عفونت چشم، از یک پارچه‌ی خشک و تمیز یا توپ پنبه استفاده کنید. تکه پارچه را به ژل آلوئه‌ورا آغشته کنید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. این ژل عصب‌هایی را که تحت تاثیر عفونت قرار گرفته‌اند، تسکین می‌دهد.

گل یاس

گل یاس داروی موثر دیگری برای کاهش التهاب و تحریک ناشی از عفونت چشم است. یک کاسه آب مقطر را آماده کنید و کمی گل یاس به آن اضافه کنید. اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند و روز بعد با استفاده از این آب چشم‌تان را شستشو دهید. همچنین می‌توانید این آب به عنوان قطره‌ی چشم ۲ تا ۳ بار در روز برای مبارزه با عفونت استفاده کنید.

تخم کتان

تخم کتان جزو نباتات الیافی و قابل خوردن است که از روغن آن استفاده می‌شود. این دانه‌های کوچک می‌تواند برای کاهش احساس خارش در چشم مورد استفاده قرار بگیرند. تخم کتان همچنین التهاب را کاهش داده و درد چشم را تسکین می‌دهد. یک فنجان آب بردارید و آن را بجوشانید. یک قاشق پر از دانه‌های کتان را به آب اضافه کنید و سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت آب اضافی را خالی کنید. حالا، تمام محتویات ظرف را در یک تکه پارچه‌ی تمیز پخش کنید و به طور مستقیم آن را روی چشم بگذارید. این فرآیند را ۲ تا ۳ بار در روز برای از بین بردن درد تکرار کنید.

 درمان طبیعی عفونت چشم!

 دلایل قرمزی چشم +راه های درمان

 درباره التهاب ملتحمه چشم بیشتر بدانید

چرک کردن چشم کودک

 علل بروز التهاب پلک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ