چرا نباید خیار گلخانه ای بخورید!

toranj
خیار از جمله میوه های مصرفی روزانه شماست پس بدانید که نوع گلخانه ای ان را نخورید.

از خوردن خیار فواید بسیاری نصیب شما خواهد شد در حقیقت خواص خیار باور نکردنی است اما آگاه باشید که از خیار گلخانه ای در مصرف روزانه تان صرف نظر کنید چرا که همانطور که می تواند برای بدن شما مفید باشد نوع گلخانه ای ان خطراتی برایتان خواهد داشت که در ادامه خواهیم گفت که چرا نباید خیار گلخانه ای بخورید!

خیار و دیابت – خواص خیار برای درمان دیابت

به افراد درگیر با دیابت نوع ۲ توصیه می شود از رژیم غذایی سرشار از فیبر، شامل ۵-۳ وعده سبزیجات در روز، پیروی کنند. فیبر فواید درمانی بسیاری دارد از جمله ایجاد احساس سیری، مهار اشتها و کمک به کنترل قند خون. مواد غذایی دارای کربوهیدرات، بیشترین تاثیر را بر سطح قند خون داشته و میزان مصرف این غذاها در افراد دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بدن این افراد توانایی تولید هورمون انسولین و کاهش سطح قند خون را ندارد. با توجه به اینکه خیار حاوی فیبر بوده و میزان کربوهیدرات موجود در آن ناچیز است، می تواند در برنامه غذایی یک فرد دیابتی قرار بگیرد.

خیار مانند سایر میوه ها و سیزیجات حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی خاصی است که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند. بر اساس مطالعات محدود صورت گرفته بر روی حیوانات، عصاره خیار با کاهش سطح قند خون در ارتباط است؛ با این وجود، اثبات تاثیرگذاری خیار در بهبود قند خون مبتلایان به دیابت نیازمند انجام مطالعات و پژوهش بیشتر و گسترده تر است.

بهبود گوارش و رفع یبوست با خیار

خیار سرشار از آب و فیبر است؛ آب و فیبر مهمترین عناصر برای برخورداری از فرآیند هضم سالم مواد غذایی هستند. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد. اگر دچار یبوست هستید توصیه می‌کنیم که هر روز خیار میل کنید زیرا مصرف منظم خیار یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود. خیار را می توان به عنوان میان وعده یا به همراه غذا خورد و یا در تهیه سالادها و نوشیدنی های مختلف از آن استفاده نمود. پوست خیار حاوی فیبر نامحلول است که باعث افزایش حجم مدفوع شده و با افزایش سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش به دفع بهتر و سریع تر مواد زائد از بدن کمک می کند.

تاثیر مصرف خیار در حفظ سلامت مغز

خیار حاوی نوعی فلاونول ضد التهاب به نام فیستین است که به نظر می رسد نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می کند. فیستین در بهبود حافظه و حفاظت از سلول های عصبی در برابر زوال ناشی از افزایش سن موثر است. علاوه بر این، نتایج پژوهشی که بر روی موش های مبتلا به آلزایمر صورت گرفت نشان می دهد که فیستین مانع از اضمحلال حافظه و قدرت یادگیری می شود. بنابراین اگر به فکر سلامت مغزتان هستید بهتر است خیار را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

چرا نباید خیار گلخانه ای بخورید!

خیار از جمله گیاهانی است که در مصارف هرروز اغلب افراد جامعه یافت می شود و از آن جایی که این روزها در پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی به کرات از سموم استفاده می شود لازم است برای مصارف روزانه از خیارهایی استفاده کنیم که سموم کمتری دارند. اما شاهد این قضیه هستیم که خیار گلخانه ای بیشتر از انواع دیگر خیار در منازل استفاده می شود. اما لازم است بدانید که متخصصین امور کشاورزی تاکید دارند که خیار گلخانه ای نخورید، این مقاله را بخوانید تا بدانید به کدام دلایل نباید خیار گلخانه ای خورد.

علت نخوردن خیار گلخانه ای

اصلی‌ترین مشکل خیارهای گلخانه سم‌های قوی است که در گلخانه به بوته‌های خیار زده می‌شود. این خیار‌ها به آفات و بیماری‌ها بسیار حساس هستند و برای جلوگیری از آفت زدگی و پربار شدن محصول، کشاورز مجبور به استفاده از سموم قوی است. این سم می‌تواند وارد شیره گیاه و حتی گوشت آن شود. از این رو توصیه بر این است که از این نوع خیار‌ها استفاده نشود و یا قبل از مصرف حداقل پوستگیری شوند. البته لازم استت بدانید با پوست کندن خیار، خطر ورود سم به بدن کاهش می‌یابد، اما حذف نمی‌شود.

مسمویت ناشی از مصرف خیارهای گلخانه معمولا بلافاصله پس از خوردن آن اتفاق نمی‌افتد و این سم در دراز مدت و به مرور زمان در بدن تجمع یافته و وقتی به دوز معینی رسید فرد را با علایمی، چون تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و همچنین انواعی از مسمومیت‌ها دچار خواهد کرد. اما در مورد خیارهای مزرعه‌ای چنین مشکلی وجود ندارد.

خیارهای مزرعه را باید با کمترین میزان کودهای شیمیایی پرورش دهند، چون در غیر این صورت احتمال کم بار شدن محصول وجود دارد و در نتیجه مشکل حادی در مورد تجمع نیترات در این محصول وجود ندارد. این خیار‌ها گرچه در مقایسه با خیارهای گلخانه به دلیل تماس بیشتر با خاک، آلودگی زیادتری دارند، اما در صورتی که فاقد خراش و شکستگی باشند با شستشوی صحیح، آلودگی آن‌ها رفع شده، برای سلامت ضرری نخواهند داشت.

از نظر کالری، خیارهای گلخانه و مزرعه ارزش تغذیه‌ای چندان متفاوتی با یکدیگر ندارند، اما همان طور که گفته شد خیار مزرعه سالم‌تر و بهداشتی‌تر است.

این میوه به دلیل طبع سردی که دارد خنک کننده بدن و ضد تشنگی است و برای کسانی که در هوای گرم دچار التهاب و خستگی گرمایی می‌شوند یا هنگام دفع ادرار احساس سوزش می‌کنند مفید است. خیار همچنین به دلیل داشتن پتاسیم با افزایش ادرار در مصرف‌کننده سبب دفع سدیم اضافی و کاهش فشار خون فرد می‌شود و با کمک به عملکرد دو عضو سم زدای بدن یعنی کبد و کلیه، سموم را دفع می‌کند و پایین آورنده خوب اسید اوریک بالاست. علاوه بر این، با لینت مزاج، یبوست را برطرف می‌کند.
چرا خطر در مورد خیارهای گلخانه‌ای بیشتر است؟

چون محیط گلخانه، بسته است، به همین دلیل وقتی سم‌پاشی با سمی قوی انجام می‌شود، سم وارد شیره گیاه و حتی گوشت میوه خواهد شد.

از طرفی سم‌هایی که به بوته‌ها زده می‌شوند، دوره‌ای به نام “کارنس” دارند. دوره کارنس مدت زمان بین مصرف سم تا زمانی است که اثر سم از گیاه خارج می‌شود. سم‌های قوی معمولاً دوره کارنس 3 هفته‌ای یا 21 روزه دارند. در حالی که زمان ظهور خیار روی بوته تا زمان برداشت آن بیشتر از 10 تا 12 روز طول نمی‌کشد.

یعنی عملاً باقیمانده سم در میوه‌ای است که چیده و وارد بازار می‌شود و ما به راحتی آن‌ها را می‌خوریم و سم‌های باقیمانده در خیار را وارد بدنمان می‌کنیم. البته فرد بلافاصله پس از خوردن خیار دچار بیماری و مسمومیت نمی‌شود بلکه این سم‌ها به تدریج در بدن جمع می‌شوند و در نهایت به حدی می‌رسند که بدن نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و انواع و اقسام مسمومیت‌ها و مشکلات را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

الو دکتر ، به این دلایل هرگز خیار گلخانه ای نخورید!

الو دکتر ، تفاوت کالری خیار گلخانه و مزرعه!الو دکتر ، همه چیز درباره سم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ