ریزش چند تار مو در روز طبیعی است؟

faateme1366
نگرانی برای ریزش مو زن و مرد نمی شناسد. گاهی انقدر این جریان برایتان عذاب آور می شود که حتی می تواند منجر به افسردگی شود. ولی باید بدانید که هر ریزش مویی هم غیرطبیعی نیست! در واقع تعداد محدودی مو هر روز باید از سر شما ریخته شود تا بتوانند به جای آنها موهای جدیدی رشد کنند.

اصلی ترین علل ریزش مو

۱کمبود آهن

۲اختلالات غده تیروئید: هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید

۳کاهش مقدار استروژن: دوران یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی مثل داروهای ضد حاملگی

4تغییرات هورمونی بعد از حاملگی : تا زمان ۶ ماهگی نوزاد

5telogen efflovium-(تلوژن افلووین): ریزش مو به صورت موقت و ناگهانی است که در اثر استرس یا جراحی اتفاق می افتد و به طور عمومی تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد

۶- داروها

 

در سر هر فرد چقدر مو رویش می کند؟

در پوست سر یک فرد معمولی ۱۰۰ هزار تار مو، در افراد با موهای قرمز ۹۰ هزار، در افراد با موهای مشکی ۱۱۰ هزار و افراد با موهای بلوند ۱۵۰ هزار تار مو موجود میباشد. در سـر بچـه در هــر سانتی متر مربع سر ۱۱۰۰ پیاز مو وجود دارد کـه ایـن تعـداد در سـن ۲۵ ســالگی به ۶۰۰ و در سن ۳۰ الـی ۵۰ سـالـگـی بـه ۲۵۰ الـی ۳۰۰ تـار مو کـاهــــش مـییابد. از هر پیاز مو در حدود ۲۵ تار مو (پس از ریزش تـار مو قبلی) در طول حیات فرد رویش می کند که هر کدام از  آنها سالها باقی می ماند.

 

رشد طبیعی مو چگونه است؟

قطر مو ۰٫۱ میلی متر می باشـد. مو بطور متوسط در روز ۰٫۳۵ میلی متر و در ماه ۱ سانتی متر رشد می کـــند. رشد مو در تابستان از زمستان بیشتر بوده و همچنین رشد مو در مردان انــدکی سریعتر از زنان میباشد. حداکثر طول مو در سر ۷۰ الی ۹۰ سانتی متر میباشد.

 

ریزش چند تار مو در روز طبیعی است؟

روزانه 50 تا 100 مو در مرحله ریزش قرار می گیرند که این امر روندی طبیعی تلقی می شود.

باید توجه داشته باشید که اضطراب و بیماری های روانی،تعداد موهایی را که در مرحله ریزش قرار می گیرند را تا 9 برابر افزایش می دهند.

کندن بی اختیار موها نیز از جمله بیماری هایی است که اصطلاحا “تریکو تیلومانیا” نامیده می شود که دراین بیماری فرد به اجبار و بی اختیار موهای سر،ابرو،ریش و مژه خود را می کند.

 

تست ساده برای طبیعی بودن ریزش موی مردان که مورد آزمایش نیز قرار گرفته

پیش از شامپو کردن، موهایتان را به مدت 60 ثانیه روی یک بالش یا ملافه با رنگ متضاد موی خودتان شانه کنید. به مدت 60 ثانیه از عقب پوست سر به سمت جلو شانه بکشید. میلر می گوید: «این 60 ثانیه به شما اجازه می دهد تا موهای در حال استراحت را که حدس زده می شود بریزد از خود دور کنید

این روش را پیش از سه جلسه شامپو کردن متوالی تکرار کنید و همیشه از همان شانه استفاده کنید.

تعداد موهای روی شانه و روی بالش یا ملافه را شمرده و یادداشت کنید.

هر ماه این کار را تکرار کنید و نتایج را با متخصص پوست و موی خود در میان بگذارید.

به مردانی که ریزشی بیش از 50 تار مو در روز دارند (تعدادی که در مدت 60 ثانیه شمارش می شود) توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنند.

 

آیا رنگ کردن و دیگر خدمات مو بر ریزش آن تاثیری دارد؟

استفاده از مواد خارجی، فقط جنس موها را خراب می کند و معمولا باعث ریزش مو نمی شود.گاهی ممکن است موادی مانند فرکننده های دایمی مو یا موادی که فرهای مو را باز می کنند، آن قدر قوی باشند که موها را کاملا از ته شکسته و ریزش موی شدیدی ایجاد کنند.

پس به طور کلی رنگ کردن مو، فر کردن، سشوار زدن، استفاده از برس های دندانه ریز که می توانند موها را بکنند، استفاده از ژل ها که می توانند موها را به هم بچسبانند، استفاده از گیره ها و کش های مو که موها را تحت فشار قرار می دهند، همه می توانند به موی سر آسیب برسانند و مقدار ریزش مو را بیشتر کنند اما این ریزش دایمی نیست و موهای تازه جای آنها را می گیرند.

 

چه باید کرد؟

سعی کنید از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید، موهایتان را با شامپوی بدون سولفات بشویید و برای بازگرداندن سلامت موهایتان از یک ماسک نرم کننده‌ی عمیق استفاده کنید. بر خلاف باورهای رایج، هیچ نوع رنگ یا بافت خاصی از مو وجود ندارد که کمتر یا بیشتر از بقیه باعث ریزش موها شود. با این حال، خانم‌هایی با موهای زبر یا فر، اغلب از وسایل حرارتی استفاده می‌کنند و ممکن است با شدت بیشتری شانه بزنند تا شانه در میان تارهای مویشان حرکت کند، و این می‌تواند باعث ریزش بیشتری شود که در واقع بعلت شکستگی و آسیب بیشتر است.

 

برای ریزش مو درمان دارویی وجود دارد؟

پزشک متخصص باید با معاینه و در بعضی موارد نمونه برداری بیماری را تشخیص دهد و پس از تشخیص، درمان لازم باید انجام شود برای مثال اگر عفونت قارچی و کچلی باشد از داروهای ضد قارچ، اگر عفونت میکروبی باشد به یک شکل و در سایر موارد نیز از داروهای لازم با تجویز پزشک استفاده می‌شود.

نکات بسیار مهم برای روشن کردن مو در خانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ