گوجه گیلاسی بهتر است یا گوجه فرنگی؟

faateme1366
گوجه فرنگی یکی از سبزیجاتی است که در منزل تمام ایرانی ها یافت می شود و از آن به عنوان سالاد یا چاشنی غذا استفاده می کنند. در اینجا برای شما توضیح داده ایم که گوجه فرنگی سالم تر است یا گیلاسی. با ما همراه باشید.

گوجه فرنگی چقدر کالری دارد؟

۹۵درصد گوجه فرنگی از آب تشکیل شده است. ۵درصد باقی‌مانده را عمدتا کربوهیدرات‌ها و فیبر تشکیل می‌دهند. یک گوجه فرنگی متوسط با وزن حدود ۱۲۳ گرم، تنها ۲۲ کالری انرژی دارد. هر ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی رسیده‌ی خام محتوی ۰٫۹ گرم پروتئین، ۳٫۹ گرم کربوهیدرات و ۰٫۲ گرم چربی است. از کربوهیدرات موجود در گوجه فرنگی ۲٫۶ گرم را قندها و ۱٫۲ گرم را فیبر تشکیل می‌دهد.

 

آیا می توان نیترات مضر را از ظاهر گوجه فرنگی تشخیص داد؟

در این باره می توان گفت تقریبا نه. برخی افراد ادعا می‌کنند نرم بودن بافت گوجه‌فرنگی می‌تواند نشانه تجمع نیترات در آن باشد که این ادعا چندان قابل‌استناد نیست. از طرف دیگر، گاهی گفته می‌شود وجود رگه‌های سفیدرنگ در گوجه‌فرنگی‌ها هم علامتی از تجمع نیترات در آنهاست اما این رگه‌های سفید، معمولا نشان‌دهنده عدم تعادل غذایی در محصول است. مثلا اگر کلسیم یا فسفر گوجه‌فرنگی کم باشد و به‌طور کلی، تعادل غذایی در محصول برقرار نباشد، گوشت میوه یا صیفی ما به‌خوبی رنگ نمی‌گیرد.

 

گوجه گیلاسی سالم تر است؟

تا حدودی بله. کشاورز می‌داند گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی قرار نیست از یک حد خاصی درشت‌تر شوند، به اندازه کافی به آنها کود می‌دهد و از این رو، مشکل چندانی برای محصول نهایی ایجاد نمی‌کند. و این در حالی است که افراد برای ارائه گوجه فرنگی درشت به بازار کود زیادتری به محصول می زنند.باید بدانید که با کود زیاد در بافت محصول نهایی شاهد تجمع نیترات خواهیم بود.

 

رده های سفید داخل گوجه خاصیت دارد یا بیماری زاست؟

برخی می گویند این رگه های سفید باقی مانده نیترات است، ماده ای که منجر به بروز سرطان می شود و برخی دیگر آن را نقض می کنند و می گویند که تشخیص نیترات از ظاهر امکان پذیر نیست.

 

توصیه های مهم جهت نگهداری گوجه فرنگی

  1. گوجه فرنگی ها را در دمای محیط نگه داری کنید، مثلاً درون سبد میوه ها.

 2. هرگز گوجه فرنگی را درون یخچال نگذارید زیرا سرما مزه و طعم آن را کاهش می‌دهد.

 3. از قرار دادن گوجه فرنگی ها در کنار پنجره خودداری کنید زیرا تفاوت های دمایی این میوه را شل می‌کند.

 4. فقط موقع خوردن گوجه فرنگی را بشویید و زدوتر این کار را انجام ندهید.

 5. دُم گوجه فرنگی را فقط بعد از شستنش، بکَنید.

 

خداحافظی با سکته مغزی به کمک گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه لیکوپن موجود در این میوه اکسایش چربی‌ها را کاهش می‌دهد. این اکسایش باعث تشکیل پلاک‌های عروقی می‌شود و این رسوب چربی‌ها باعث مسدود شدن رگ‌ها شده و خطر سکته‌ی مغزی را بالا می‌برد. اگر از فشارخون بالا هم رنج می‌برید حتماً گوجه‌فرنگی بیشتری میل کنید. توصیه می‌کنیم صبح‌ها به صورت ناشتا یک لیوان آب گوجه‌فرنگی بنوشید.

 

لاغری به کمک گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر و مواد قندی اندک، در کاهش وزن افراد مؤثر است.

افراد چاق برای کم شدن وزن آنها میتوانند صبحانه از نان جو همراه با گوجه فرنگیخام استفاده کنند.

 

گوجه فرنگی به جای آسپرین

دانشمندان در دانه های گوجه فرنگی ماده طبیعی را پیدا کردند که می تواند  با پیشگیری از لخته شدن خود در بدن به چرخش طبیعی خون در بدن انسان کمک کرده و به نوعی عملکرد قرص آسپیرین را شبیه سازی کند. این ماده که بدون رنگ و بدون طعم است می تواند به غذاها اضافه شده و بدون تغییر مزه و رنگ غذا فواید بسیاری را برای مصرف کنندگان آن به همراه داشته باشد.

 

پوست شاداب با گوجه فرنگی

برای نشاط و طراوت پوست ، گوجه فرنگی له شده را به مدت 10 دقیقه روی آن قرار دهید.

بسیاری در دنیا پوست صورت خود را روزی دو مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه با آب و گوشتابه گوجه فرنگی می پوشانند و این به آنها کمک می کند تا چربی سطح پوستشان را کاهش دهند.

اگر دارای پوست حساسی هستید که مرتب جوش می زند سعی کنید تا بدن خود را با آب گوجه فرنگی شستشو دهید . این عمل شادابی پوست شما را تضمین می کند.

 

گوجه فرنگی در طب سنتی

گوجه فرنگی دارای طبع سرد و تر است و موجب افزایش بلغم در فرد یا اصطلاحاً غلبه بلغم می‌‌شود همچنین به‌علت دارا بودن خاصیت سودا‌زایی موجب بروز خارش و حساسیت‌ها و رکود اخلاط بدن و در نتیجه در مرحله پس از بلغم باعث رسوب سودا در بدن و کم شدن فعالیت اعضای بدن نیز می‌شود.

 

چرا نباید گوجه فرنگی خورد؟

گوجه فرنگی خام، هضمش دشوار ولی گوجه فرنگی پخته آمیخته با کره سهل‌الهضم است و کسانی که آلرژی دارند نباید گوجه فرنگی بخورند.

گفته می‌شود در خوردن گوجه فرنگی نباید افراط شود چرا که ممکن است تولید سنگ کلیه کند.

یکی از مضرات گوجه فرنگی اینست که ممکن است منجر به حساسیت (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم ، کهیر و…) شود . اگر گوجه فرنگی خوردید و بعد از ان علایم حساسیت را دیدید مصرف ان را کاهش دهید.

همچنین کسانی که معده درد دارند نباید زیاد گوجه بخورند . چون ممکن است دردشان افزایش یابد .

خوردن برگ آن که به عنوان دارو در مواردی تجویزمی شود، باید در حد اعتدال و به مقدار مجاز و محدود، در حدی که پزشک تعیین کرده مصرف شود، زیرا برگ آن هم سمی است.

سرخ کردن زیاد  گوجه فرنگی در روغن باعث سنگینی هضم آن می ‌شود و روی آتش کباب کردن آن مناسب است.

میوه ی نارس گوجه فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز کرد. به علاوه ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می‌شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند.

این مدل میوه خوردن مرگ آور است، هشدار جدی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ