درمان قطعی سیاتیک در منزل!

mahdie.mohtashami
سیاتیک دردی است که از ناحیه ی پایین کمر تا پشت ساق پا را درگیر می کند. با درمان های خانگی می توان بر این درد غلبه کرد.

درمان قطعی سیاتیک در منزل!

عصب سیاتیک طولانی ترین عصب است که از ناحیه ی لگن تا پشت ساق پا کشیده شده است. درد سیاتیک بسیار طاقت فرسا است و با کوچکترین ضربه به این ناحیه دردی شدی و طولانی برای فردی که سیاتیک دارد اتفاق می افتند. کسانیکه ای مشکل را دارند در راه رفتن و ایستادن احساس ضعف می کنند. در این مقاله روش های موثر در درمان خانگی سیاتیک را یاد بگیرید.

درد سیاتیک از کجا می آید

به گزارش الو دکتر شایع‌ ترین علت بیماری سیاتیک، بیرون‌ زدن دیسک بین‌ مهره‌ای و فشار آن روی ریشه‌‌ های عصبی است که به آن فتق دیسک ‌بین‌ مهره‌‌ای نیز گفته می‌ شود.

دیسک‌ های بین‌مهره‌ ای صفحاتی از جنس غضروف هستند که مهره‌ ها را از هم جدا می‌ کنند دیسک‌ های سالم، ستون مهره‌ ها را انعطاف‌‌ پذیر نگه‌ می‌ دارند و کمک می‌ کنند مهره‌ ها بتوانند به‌ راحتی روی هم بلغزند

با افزایش سن، این دیسک ها شروع به تحلیل رفتن می‌ کنند و تاحدی شکننده و خشک می‌ شون این مساله نیز موجب بیرون رانده‌ شدن دیسک از محل خود (فتق) و فشار آن روی ریشه عصبی و در نتیجه بروز علائم بیماری سیاتیک می‌ شود.

کمپرس سرد یا گرم

گفته می‌شود که استفاده از کمرس گرم یا سرد اولین نکته برای درمان درد و التهاب سیاتیک است. تنش عضلات ممکن است روی عصب سیاتیک فشار وارد کند؛ در نتیجه، می‌تواند سبب بروز درد سیاتیک شود. کمپرس گرم می‌تواند به شما کمک کند که به طور قابل‌توجهی تسکین پیدا کنید زیرا با استفاده از گرما عضلات منقبض شده، شل می‌شوند. کمپرس سرد نیز در کاهش تورم در اطراف عصب و کاهش درد موثر است. شما می‌توانید یکی در میان درمان گرم و سرد را استفاده کنید. به این ترتیب که با کمپرس گرم شروع کنید و سپس کمپرس سرد را اعمال کنید.

اگر می‌خواهید از گرما استفاده کنید، ایده‌ای عالی است که از گرمای مرطوب استفاده کنید، مثلا حوله‌ای که بخار گرم به آن وارد شده‌است. شما باید یک کیسه‌ی آب گرم یا سرد در مناطق آسیب‌دیده خود قرار دهید و اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه همان‌جا بماند. این درمان را هر چند ساعت چند بار تکرار کنید تا دردتان کاهش بیابد. با این حال، اگر شما از هر گونه مشکلی در زمینه‌ی گردش خون رنج می‌برید، نباید از کمپرس سرد استفاده کنید.

زرد چوبه

زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی است؛ بنابراین، باید به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک در نظر گرفته شود. به علاوه، این ادویه‌ی قدرتمند حاوی کورکومین است، ترکیبی است که به کاهش التهاب و درد عصبی کمک می‌کند. برای درمان سیاتیک با استفاده از زردچوبه، باید یک قاشق چایخوری زردچوبه را به یک فنجان شیر اضافه کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید یک تکه چوب دارچین کوچک را نیز به آن اضافه کنید. پس از آن، محلول را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی که محلول جوشید، کمی صبر کنید تا از گرمای آن کاسته شود و برای شیرین شدن‌اش کمی عسل به آن اضافه کنید. توصیه می‌شود که این محلول را یک یا دو بار در روز و به مدت چند هفته استفاده کنید تا بهبود قابل‌توجهی را تجربه کنید.

اگر دوست ندارید شیر- زردچوبه بخورید، به جای آن می‌توانید مکمل زردچوبه را مصرف کنید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که بیش از حد این مکمل را استفاده نکنید زیرا ممکن است برخی عوارض جانبی ناخواسته ایجاد شود. اگر چه مقدار زردچوبه‌ی مورد مصرف به خود فرد بستگی دارد، اما معمولا بیماران سیاتیک باید ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم زردچوبه را به صورت سه وعده در روز مصرف کنند. قبل از انتخاب مکمل زردچوبه به عنوان یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان سیاتیک، باید حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. اگر در حال مصرف داروهای دیابت و رقیق‌کننده‌ی خون هستید، درمان زردچوبه برای شما مناسب نیست. علاوه بر این، بیماران مبتلا به سنگ مثانه نیز باید از مصرف آن پرهیز کنند.

سنبل الطیب

استفاده از  سنبل الطیب یا علف گربه به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک  به شما کمک می‌کند تا درد را از بین ببرید و عضلات خود را آرام کنید. سنبل‌الطیب در درمان درد سیاتیک همراه با اسپاسم عضلانی مؤثر است. چنین تاثیری احتمالا به این دلیل است که این گیاه حاوی روغن فرار است که در شل کردن عضلات و کاهش تنش موثر است. علاوه بر این، بیمارانی که دچار محرومیت از خواب هستند نیز از این گیاه به عنوان راه‌حلی عالی برای رفع مشکل خود استفاده می‌کنند.

به منظور درمان سیاتیک، شما می‌توانید دمنوش سنبل‌الطیب را با اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری ریشه خشک‌شده‌ی این گیاه به یک فنجان آب جوش آماده کنید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. توصیه می‌شود چند فنجان دمنوش سنبل‌الطیب را در هفته و به مدت چند هفته مصرف کنید تا به نتیجه‌ی قابل‌توجهی دست پیدا کنید.

علاوه بر این شما می‌توانید از مکمل سنبل‌الطیب استفاده کنید در صورتی که زمانی برای تهیه‌ی دمنوش ندارید. اگر چه این یکی، روشی آسان و راحت برای درمان درد ناشی از سیاتیک است، اما قبل از استفاده از آن باید با دکتر مشورت کنید. مصرف بیش از حد مکمل‌های این گیاه ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای سلامتی شما ایجاد کند.

تخم شنبلیله

پماد تهیه‌شده از تخم شنبلیله می‌تواند به کاهش درد ناشی از سیاتیک کمک کند. دلیل احتمالی چنین تاثیری می‌تواند این باشد که زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است. علاوه بر این، تخم شنبلیله همچنین به عنوان درمان موثری برای درد نقرس و آرتریت روماتوئید در نظر گرفته می‌شود.

در مرحله‌ی اول، باید یک مقداری تخم شنبلیله را بردارید و سپس آن را با کمک غذاساز له کنید. سپس کمی شیر به آن اضافه کنید و ترکیب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و کم‌کم به یک خمیر نرم تبدیل شود. شما باید این مخلوط را در مناطق آسیب‌دیده به عنوان یک پماد استفاده کنید. اجازه بدهید این ترکیب به مدت چند ساعت روی این نواحی بماند و بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید. شما باید این درمان را به طور روزانه تکرار کنید تا دردتان به طور قابل‌توجهی تسکین بیابد.

پوست بید سفید

پوست بید سفید را می‌توانید برای درمان خانگی درد سیاتیک استفاده کنید و این درمان تاثیری طولانی مدت دارد. چنین تاثیری به این دلیل است که پوست بید سفید حاوی سالیسین و گلیکوزید فنلی است که خواص ضد درد و ضد التهابی دارد. بیماران مبتلا به درد سیاتیک باید یک تکه پوست بید سفید حاوی ۱۲۰ یا ۲۴۰ میلی‌گرم سالیسین را به مدت چند هفته هر روز مصرف کنند. با این حال، قبل از استفاده از پوست بید سفید به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک ، برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید و در مورد عوارض جانبی احتمالی آن از پزشک‌تان سوال کنید.

 درد سیاتیک چگونه است؟

 بیماریسیاتیک

 درمان کمردرد با مسکن های گیاهی

 درمان دیسک کمر و کمر درد با طب سنتی

 ۴ اشتباه ورزشی که باعث تشدید درد سیاتیک می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ