آیا از گوش درد نوزاد کلافه شده اید؟

atoosamirzavandi
گریه کردن و نق زدن کودکان بر اثر گوش درد بسیار آزار دهنده است. با تشخیص نوع گوش درد آنها سریعتر آن را درمان کنید.

داشتن گوش درد در نوزادان تازه متولد شده امری طبیعی است البته اگر این گوش درد ناشی از عفونت و سرماخوردگی نباشد. برای این که تشخیص دهید گوش درد نوزاد طبیعی است یا عفونی رنگ مدفوع او را ببینید، اگر سبز رنگ بود این نوع گوش درد طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. در ادامه بیشتر در مورد گوش درد نوزاد مطالعه کنید.

نشانه های گوش درد در نوزاد

گریه ی زیاد و بی قراری:

یکی از نشانه های مشخص و ساده گوش درد نوزاد، بی قراری و گریه زیاد نوزاد و مخصوصا بی خوابی های شبانه نوزاد است. البته باید توجه داشت که گریه و بی قراری نوزاد به دلایل مختلفی می تواند باشد ولی یکی از دلایل بی قراری نوزاد و گریه زیاد طفل همین گوش درد نوزادان است و این تخصص مادر مهربان نوزاد است که نوع گریه و بی قراری شبانه طفل را تشخیص دهد! البته بعضی وقت ها معاینه پزشکان مجرب هم می تواند مکمل تشخیص مادر باشد.

دست به گوش بردن نوزاد:

نوزادی که دارای درد گوش باشد معمولا دستان خود را مرتب به طرف گوش های خود می برد و با زبان بی زبانی به ما می خواهد این را بفهماند که گوشش درد می کند.

تکان دادن سر و مالیدن گوش ها به بالش:

نوزادی که گوش درد دارد معمولا سر خود را مرتب به اطراف (چپ و راست سر) چرخانده و گوش های خود را به بالش می مالد. شاید این یک حس ذاتی و غریزی است که خدای مهربان در وجود نوزاد قرار داده تا به این روش کمی از درد گوش نوزاد کاسته شود.

سبز رنگ بودن رنگ مدفوع نوزاد:

سبز بودن رنگ مدفوع نوزاد بهترین نشان برای گوش درد طبیعی طفل می باشد و از این نکته به راحتی می توان نوع گوش درد نوزاد را تشخیص داد.

درد هنگام فشار دادن گوش نوزاد:

اگر گوش نوزاد را به آرامی فشار دهیم و این کار باعث گریه و ناراحتی کودک شود به احتمال زیاد نشانه وجود درد گوش در نوزاد می باشد.

درمان گوش درد طبیعی نوزاد

به هنگام گوش درد نوزاد، برای بهبود یافتن درد وی، گوشش را گرم کنید. این روش درمانی بسیار موثر بوده و بی ضرر هم می باشد.بدین منظور ابتدا قسمت خارجی گوش نوزاد و دور تا دور آن را با روغن های گیاهی و طبیعی مثل بنفشه، سیاهدانه، گردو، زیتون و یا ترکیبی از آن ها، بمالید.

سپس پنبه ای را کمی به یکی از این روغن ها آغشته کرده و در دهانه گوش (روی سوراخ گوش) قرار دهید. پنبه به اندازه ای باشد که داخل گوش نرود و قدری به روغن آغشته شود که روغنی از آن به داخل گوش جاری نشود. وقتی نوزاد آرام شد پنبه را از گوش خارج کنید. با این روش گوش درد نوزاد تسکین می یابد.

علایم گوش درد عفونی در نوزاد

اگر گوش درد به خاطر عفونت، التهاب، عدم درمان سرماخوردگی نوزادان، نفوذ کردن آب به داخل گوش و باشد، در این مواقع نیز نوزاد بی قرار شده و دستانش را به سمت گوش هایش می برد. گریه نوزاد به هنگام خواب شبانه و یا شیر نخوردن نوزاد و کم اشتها شدن وی از علل عفونت و درد گوش می باشد.

اگر عفونت شدید باشد، نوزاد تب کرده و ترشحات زرد و یا سفید رنگی که بوی بدی هم دارند، از گوش نوزاد خارج می شوند. اگر عفونت گوش نوزاد درمان نشود منجر به سوراخ شدن پرده گوش شده و مشکلات شنوایی برای نوزاد ایجاد می شود.

برای پیشگیری از سرما خوردگی نوزاد و در نتیجه عفونت و گوش درد نوزاد, بهتر است که او را واکسینه کنید، از خوابیدن نوزاد به هنگام شیر خوردن جلوگیری کنید تا شیر به داخل گوش ریخته نشود، نوزاد را از افراد و یا کودکان سرما خورده دور نگه دارید.

برای درمان عفونت گوش، نوزاد را نزد پزشک ببرید. اگر عفونت گوش شدید نباشد می توان با عسل آن را درمان کرد. مقدار کمی از عسل طبیعی را بر روی حرارت غیر مستقیم مثل بخار کتری قرار داده تا کمی نرم و روان شود اما داغ نشود. سپس نوزاد را به یک طرف بخوابانید و با استفاده از یک چوب کبریت مقداری از عسل را بردارید. چوب کبریت آغشته به عسل را در فاصله دو تا سه سانتی متر بالای گوش نگه دارید. سپس در همان فاصله فقط یک قطره از عسل را در سوراخ گوش نوزاد بریزید.

اجازه دهید نوزاد چند دقیقه ای در همان حالت بماند تا عسل کاملا وارد گوش شود. در همین حین اطراف گوش نوزاد را به آرامی بمالید. این روش درمانی موجب تسکین گوش درد نوزاد شده و عفونت گوش و حتی تب وی هم بهبود می یابد.

روش های جلوگیری از عفونت گوش نوزاد

شیر مادر

در صورت امکان 6 تا 12 ماه، کودک خود را از شیر مادر تغذیه کنید. آنتی بادی‌های موجود در شیر مادر از ایجاد عفونت‌ها در بدن نوزاد جلوگیری می‌کند.

دوری از دود

کودک خود را در معرض دود قرار ندهید. دود می‌تواند گوش درد نوزاد را تشدید کند.

استفاده مناسب از شیشه شیر کودک

اگر با شیشه کودک خود را تغذیه می‌کنید، کودک را به صورت نیمه راست قرار دهید که مایعات موجود در شیشه به سمت گوش جریان نیابد.

قرار گرفتن در محیطی سالم و دور از بیماری

در صورت امکان کودک خود را به محیط‌هایی که امکان سرماخوردگی و آنفولانزا زیاد است، نبرید. اگر شما یا شخصی در خانواده‌تان بیمار است، دست‌هایتان را بشویید تا میکروب‌ها را از نوزادتان دور نگه دارید.

واکسیناسیون

همه واکسن‌های نوزاد را در زمان‌های مشخص بزنید و مطمئن شوید کودکتان به موقع واکسینه شده است.

علت درد گوش نوزاد چیست؟

 اصلی‌ترین نشانه‌های گوش درد در کودکان چیست؟

 چطور گوش درد را در خانه درمان کنیم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ