بهترین خوراکی‌هایی که به رشد مو کمک می‌کنند!

mahdie.mohtashami
با با استفاده از خوراکی ها و رزیم غذایی درست ریشه ی موهای خود را تقویت و موهای خود را بلند کنید.

داشتن موهای بلند و پر پشت زیبایی افراد را چندین برابر می کند. خیلی از افراد به دنبال راههایی برای سریع تر بلند کردن موهای خود هستند. خوراکی ها و مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی بر رشد و رویش دوباره ی مو دارند. در این مقاله به دنبال معرفی خوراکی هایی که به رشد سریع مو کمک می کنند هستیم.

موادی که به رشد مو کمک می کنند

مصرف سبزیجات و میوه های رنگی

ویتامین c به همراه فلاوونوئیدها از فولیکول‌های مو محافظت کرده و ریزش آن را کاهش می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در ترکیبات شامپوها و داروهای مربوط به مو نیز وجود دارند. بهترین روش برای سلامت موها این است که مواد غذایی سرشار از این آنتی‌اکسیدان‌ها را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. با این شیوه یک تیر با چند نشان می‌زنید. هم موهایتان سالم می‌ماند و هم اینکه بسیاری از بیماری‌ها از شما دور می‌شوند. توجه داشته باشید که سیگاری‌ها و افرادی که تحرک بدنی زیادی دارند نیاز بیشتری نیز به ویتامین c پیدا می‌کنند. به خاطر اینکه این ویتامین در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مصرف دخانیات و صرف انرژی زیاد حساس است و زود از بین می‌رود. توصیه می‌کنیم روزانه 5 سهم غذایی میوه و سبزیجات تازه میل کنید تا باک ویتامین c بدنتان پر شود.

توت ها

ترکیبات مفید و ویتامین‌های ضروری برای رشد موها به مقدار زیادی در توت‌ها وجود دارند که از جمله‌ی آنها می‌توان به ویتامین C  اشاره کرد. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدان فراوان است.

آنتی‌اکسیدان‌ها از فولیکول‌های مو در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. این مولکول‌ها به صورت طبیعی در بدن و در محیط اطراف وجود دارند.

جالب است بدانید که تنها ۱۴۴ گرم توت‌فرنگی می‌تواند، ۱۴۱ درصد از نیاز روزانه‌ی ویتامین C بدن را تأمین کند. بدن ما برای تولید کلاژن از ویتامین C استفاده می‌کند. پروتئین کلاژن به تقویت موها و جلوگیری از شکنندگی آنها کمک می‌کند.

ویتامین C همچنین در جذب آهن موجود در غذاها مؤثر است. کمبود آهن می‌تواند به کم خونی و درنتیجه، ریزش مو منجر شود.

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد مغذی ضروری مثل فولات،‌ آهن، ویتامینA  و ویتامین C است که همگی به رشد موها کمک می‌کنند.

ویتامین A در تولید سبوم به غدد پوست کمک می‌کند. این ماده‌ی چرب در رطوبت‌رسانی به پوست سر نقش دارد که درنهایت به داشتن موهایی سالم منجر می‌شود.

یک فنجان اسفناج معادل تقریبی ۳۰ گرم می‌تواند ۵۴ درصد از نیاز ویتامین A بدن را تأمین کند. اسفناج همچنین یک منبع گیاهی مناسب برای تأمین آهن بدن به‌شمار می‌رود. آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به سرتاسر بدن منتقل کنند؛ بدین‌ترتیب، سوخت لازم برای متابولیسم بدن، رشد و ترمیم موها فراهم می‌شود.

فراموش نکنید که ریزش مو یکی از نشانه‌های کمبود آهن در بدن محسوب می‌شود.

سالمون

به گزارش الو دکتر سالمون غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین D است. بدن قادر به ساخت امگا ۳ نیست، بنابراین باید از طریق موادغذایی دریافت شود.

سالمون بهترین منبع امگا۳ و روغن های سالمی است که پوست سر و فولیکول های مو را هیدراته و به رشد مو کمک می کند. همچنین می توانید این اسیدهای چرب ضروری را از طریق مصرف ساردین، قزل آلا، خال مخالی، شاه ماهی، گردو، آووکادو یا دانه های کدوتنبل به دست آورید.

گردو

گردو محتوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ است. گردو همچنین حاوی موادمغذی مهمی مانند بیوتین، ویتامین E و مس می باشد.

کمبود بیوتین منجر به عدم رشد مو و حفظ درخشندگی می شود. یک راه برای دریافت گردو، جایگزین کردن روغن معمول پخت و پز با روغن گردو است.

صدف

کمبود ماده معدنی روی با ریزش مو و مژه همراه است. کمبود این ماده معدنی همچنین می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود.

صدف ها میزان بالایی روی دارند، به طوریکه ۸۵ گرم از این ماده غذایی حاوی تقریبا ۵۰۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده بدن به روی است.

مو از ۹۷ درصد پروتئین ساخته شده و موادغذایی پروتئینی می توانند به بازگرداندن سلامتی به موهای از دست رفته کمک کنند. از دیگر منابع سرشار از روی می توان به تخم مرغ ها، گوشت و مغزهای آجیل اشاره کرد

تخم مرغ

کم خونی یک عامل اصلی در ریزش مو بوده و تخم مرغ حاوی میزان بالایی آهن است.

این ماده غذایی همچنین سطوح بالایی پروتئین، روی، سلنیوم و سولفور دارد. تمام این موادمغذی به تغذیه فولیکول ها و رشد مو کمک می کنند.

این موادمغذی را همچنین می توانید با مصرف گوشت های بدون چربی مرغ، گاو و ماهی به دست آورید.

فلفل های شیرین

فلفل‌های شیرین منبع فوق‌العاده‌ای برای تأمین ویتامین C هستند. برای مثال، ویتامین C موجود در فلفل زرد، ۵.۵ برابر بیشتر از پرتقال است.

این ویتامین به تولید کلاژن کمک می‌کند که در نهایت به تقویت ریشه‌ی موها منجر می‌شود. ویتامین C همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از موها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که رادیکال‌های آزاد بتوانند سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدان بدن را سرکوب کنند. این فرایند می‌تواند به ریزش مو و سفیدی آن منجر شود.

فلفل‌های شیرین همچنین منبع عالی ویتامین A هستند که به افزایش سرعت رشد مو کمک می‌کند و درعین‌حال، در تولید سبوم نقش دارد. وجود این ماده‌ی چرب روی پوست سر برای حفظ سلامت موها مؤثر است.

میگو

میگو یکی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی است که مواد مغذی فراوانی در آن وجود دارد. این غذای دریایی منبع مناسب پروتئین، ویتامین‌های B، زینک، آهن و ویتامینD به شمار می‌رود. به گزارش الو دکتر مصرف ۱۰۰ گرم میگو می‌تواند ۳۸ درصد از نیاز روزانه‌ی ویتامین D بدن را تأمین کند.

نتیجه‌ی بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D3 می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

چربی موجود در میگو بسیار اندک است، بااین‌حال می‌تواند حجم اندکی از اسیدهای چرب امگا۳ را نیز فراهم کند. اگر رژیم‌غذایی شما غنی از امگا۳ باشد، پس حتما موهای سالم و زیبایی خواهید داشت

 چطور از ریزش مو در بارداری جلوگیری کنیم؟

 با آلوئه‌ورا در خانه رشد موی‌تان را تقویت کنید

 رشد سریع موها با این راه کار خانگی

 با این معجون، موی‌تان با سرعت فراری رشد می‌کند

 مواد معدنی مفید و سالم برای زیبایی و رشد موها

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ