با دانستن خواص گلاب طرفدار همیشگی آن شوید!

mahdie.mohtashami
گلاب دارای طبع میانه است و با هر طبعی سازگار پس خوردن آن منع ومحدودیتی ندارد.

گلاب علاوه بر بوی بوی خوش خواص بسیاری دارد. نوشیدن گلاب برای درمان پوست های دارای آکنه بسیار مفید است.

گلاب دارای طبع میانه است و با هر طبعی سازگار پس خوردن آن منع ومحدودیتی ندارد. در این مقاله به خواص باورنکردنی گلاب اشاره خواهیم کرد.

 خواص گلاب برای پوست

گلاب فواید زیادی برای پوست به ارمغان می آورد. یکی از مهمترین خواص گلاب، محافظت پوست در برابر عفونت های باکتریایی است. به همین دلیل گلاب یکی از بهترین تمیزکننده های پوست به شمار می آید. گلاب درخشان کننده پوست است و در از بین بردن آلودگی پوستی کمک می کند. از این رو یکی از بهترین پاک کننده های آرایشی به شمار می رود. گلاب همچنین در حفظ تعادل PH پوست کمک می کند و اثر آرام بخشی بر آکنه و اگزما دارد. بنابراین به طور خلاصه، خاصیت های گلاب برای پوست به شرح زیر می باشد.

خواص گلاب برای جوش و اکنه

میزان سبوم موجود در غدد چربی افراد دارای پوست چرب، بیشتر از حد معمول است. زمانی که این ترشح بیشتر از حد معمول باشد، احتمال دارد که این چربی در زیر پوست جمع شود و آکنه را به وجود بیاورد. از طرف دیگر، میزان زیادی آلاینده وارد منافذ مسدودشده ی پوست می شود و به این ترتیب، میکروب ها را در درون پوست جمع می کنند و باعث ایجاد جوش های چرکی می شوند. گلاب ماده ای عالی برای درمان آکنه است. برای رفع جوش و آکنه می توان از ترکیب گلاب و آب لیمو استفاده نمود.

آب لیمو همیشه به عنوان یک درمان مؤثر برای آکنه شناخته شده است. علاوه بر این، گلاب و آب لیمو خواص یکدیگر را به خوبی تکمیل می کنند و ترکیب آن ها با هم، تأثیر بسیار قوی تری خواهد داشت. یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را خوب با هم ترکیب کنید. ترکیب را روی منافذ باز پوست و روی جوش ها بمالید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس، صورت را آب بکشید. جوش ها به تدریج خشک می شوند و جای آن ها هم کمرنگ تر می شود. این ترکیب برای رفع جوش صورت بسیار توصیه شده است.

گلاب و کاهش استرس

یکی از خواص گلاب برای سلامتی، کاهش استرس است. عطر و رایحه گلاب در درمان استرس بسیار موثر و در کاهش فوری استرس بسیار مفید است. این عرق در بسیاری از داروهای عطر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و با استرس مبارزه کرده و خلق و خوی را بهبود می بخشد. از گلاب در برخی از صابون ها و شوینده های بهداشتی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و استرس، استفاده می شود. یکی از مهمترین خواص عطر گلاب، کاهش خطر ابتلا به افسردگی می باشد.

خواص گلاب برای آفتاب سوختگی

گلاب برای آفتاب سوختگی هم فواید زیادی دارد. این مایع خوشبو به دلیل خواص ضدالتهابی خود، به کاهش قرمزی و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند.

خواص گلاب برای پوست خشک

طبق اطلاعات بدست آمده گلاب پوست را آبرسانی می کند و خشکی آن را کاهش می دهد، اما برای رفع خشکی پوست، بهتر است که از ترکیب آن با مواد دیگری استفاده کرد. ترکیب روغن زیتون و گلیسیرین با این مایع خوشبو ، یک درمان خانگی مؤثر برای خشکی پوست است. اگر پوستتان مستعد آکنه نیست ، از این درمان مؤثر استفاده کنید.

گلاب و بهداشت دهان

غرغره کردن گلاب برای کاهش التهابات و سرخی حلق، کام، لوزه‌ها و حنجره موثر است. در افرادی که به علت گرمی مزاج، دچار خشکی مخاط و خونریزی (مثلاً در لثه یا مخاط دهان و بینی) می‌شوند، خوردن، استنشاق کردن (مکش از طریق بینی) و دهان‌شویه با گلاب بسیار توصیه می‌شود

تشخیص گلاب تقلبی

بسیاری از مردم بر این باورند که اگر گلاب را با روغن بادام یا زیتون ترکیب کرده و  همچنان عطر و بوی گلاب قابل استشمام باشد ، این امر نشان‌دهنده مرغوب بودن گلاب و کیفیت خوب آن است و اگر پس از ترکیب گلاب با یکی از این روغن‌ها، عطر و بوی گل سرخ استشمام نشود، این مسئله نشان دهنده نوع تقلبی و کم‌فایده بودن گلاب است. این نکته اگرچه شیوه‌ای است که هنوز هم برخی مردم از آن برای شناسایی کیفیت گلاب استفاده می‌کنند اما باید توجه داشت که گلاب‌ها به ویژه گلاب‌های صنعتی امروزه به دو حالت گلاب‌های سنگین و گلاب‌های سبک که میزان خلوص اسانس گل سرخ در آنها متفاوت است، تولید می‌شوند.

نگهداری گلاب

به گزارش الو دکتر بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای نگهداری گلاب بهتر است آن را درون ظرفی پاستوریزه و کاملا تمیز نگهداری کرد. در صورتی که گلاب به صورت صنعتی تهیه شده باشد بهتر است آن را در همان ظرف اولیه نگهداری کنید اما دقت داشته باشید که در ظرف را کاملا بسته و آن را در محیطی خنک و دور از تابش نور خورشید قرار دهید. به این ترتیب با گذشت زمان تغییری در خواص درمانی، عطر و طعم گلاب ایجاد نمی‌شود و برای مدت‌های طولانی قابل استفاده است.

 به این دلایل گلاب بنوشید!

 نوشیدن شربت گل محمدی و درمان این بیماری ها

 5مورد از عرقیات که مسکن‌های طبیعی اند!

 چه عرقیاتی شما را در تابستان خنک می‌کنند؟

با گل محمدی اعصاب آرام و قلبی سالم داشته باشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ