بامیه تنظیم کننده ی قند خون!

atoosamirzavandi
فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند؛ بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می دهد، بامیه تنظیم کننده قند خون است.

افرادی که مبتلا به بیماری قند خون می باشند باید نسبت به هر نوع ماده ی خوراکی که در دهان می گذارند حساس باشند زیرا با خوردن هر نوع خوراکی ممکن است قند ها بسیار بالا رفته و مشکل ساز شود. در این مقاله خوارکی هایی که به کنترل قند کمک می کنند معرفی می شوند به خصوص در مورد خواص بامیه این کنترل کننده ی بی نظیر بحث می شود.

بامیه سرشار از اسید فولیک، ویتامین هایA وC است. همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروهB ، منیزیوم ، پتاسیم و فیبر غذایی می باشد. اثرات مواد مغذی موجود در بامیه بر سلامتی بدن:
1- فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند؛ بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می دهد، بامیه تنظیم کننده قند خون است – برای کاهش وزن شما بسیار عالی است – زخم دستگاه گوارشی را ترمیم خواهد نمود – پروتین روغن موجود در دانه های بامیه از نوع درجه یک پروتین گیاهی محسوب می شود و سرشار از اسید های آمینه نیز می باشد.و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

2- موسیلاژ(یک نوع فیبر) موجود در بامیه به کلسترول غذا متصل شده و جذب آنرا کاهش میدهد. همچنین باعث دفع سموم از بدن می شود. اثر بامیه درکاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است زیرا مثل داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

3- بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیماری ها از روده شروع می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر و دیورتیکولیت را بشدت کاهش می دهد.

4- اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند. ویتامینC نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد. در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح در بامیه باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود.

5-دیورتیکولیت : التهاب دیورتیکول ها( کیسه های گرد فتق مانند در دیواره مخاط روده بزرگ) است که در اثر تجمع باکتری ها و سایر محرک های داخل دیورتیکول ها ایجاد می شود و باعث درد، نفخ، تهوع، یبوست، اسهال و تب می شود.و با مصرف بامیه از میزان ان کاسته میشود.

6- برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیمهای هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود. بعضی افراد بامیه را خام مصرف میکنند کهتاثیر چشمگیرتری دارد.ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.

طریقه ی مصرف به منظور کاهش قند

دو عدد بامیه متوسط را شسته و انتهای آنها را جدا کنید. سپس از وسط آن دو قطعه باریک مطابق شکل ببرید.

دو قطعه بریده شده را درون یک لیوان آب بیندازید. روی لیوان را با درپوشی بپوشانید و در دمای طبیعی اطاق در طول شب نگهدارید. صبح زود پیش از صرف صبحانه دو قطعه بامیه را از لیوان خارج کرده و آب درون لیوان را نوش جان کنید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید. پس از دو هفته شاهد کاهش چشمگیر و ملموس قند خونتان خواهید بود.

 

سیب

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می کنند حتما در رژیم غذایی یک فرد دیابتی سیب باشد زیرا این میوه کالری بسیار پایینی دارد و فیبرش که همان پکتین است بسیار بالا بوده و جلوی گرسنگی را می گیرد. به این دلیل به کاهش قند خون نیز بسیار کمک می کند.

جو

می توان جو را جایگزین برنج سفید کرد تا میزان قندخون بعد از صرف غذا حدود ۷۰ درصد کاهش یابد و تا ساعت ها ثابت بماند. زیرا فیبرهای محلول جو، هضم را کند کرده و سبب جذب تدریجی قند می شوند. جوی دوسر نیز همین خاصیت را دارد به طوری که مصرف آن باعث می شود بین آنزیم های هضم کننده در معده و ترکیبات کربوهیدراتی غذا یک سد چسبناک به وجود بیاید. در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می شوند.

 کلم بروکلی

این سبزی غنی از کروم بوده که در طولانی مدت نقشی اساسی و مهم در تنظیم قندخون دارد. در ضمن این سبزی از منابع غنی ویتامین C است بنابراین عادت به مصرف آن به صورت خام و بخارپز شده به این بیماران توصیه می شود.

هویج

هویج، یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قندخون را تنظیم کند. در گذشته تصور بر آن بوده که هویج باید از برنامه غذایی دیابتی ها حذف شود در حالی که این روزها مصرف این سبزی می تواند آثار مفیدی را برای آنها داشته باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون طلای مایع نامیده می شود زیرا حاوی ترکیبات ضدالتهابی و قوی است که محققان آن را با آسپیرین مقایسه می کنند. افرادی که رژیم مدیترانه ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزی ها، غلات و گوشت کم چرب می خورند کمتر به دیابت و ناراحتی های قلبی و عروقی دچار می شوند. هر دوی این بیماری ها در پی التهاب در بدن به وجود می آیند. برخلاف کره، چربی خوب روغن زیتون سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را کاهش می دهد.

میوه های قرمز و بنفش

انواع میوه های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند. محققان می گویند این رنگدانه ها می توانند سبب کاهش قندخون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن باشند.

راز اعجاز «بامیه» در درمان دیابت

 برترین ترفندهای کاهش قندخون

 راز اعجاز «بامیه» در درمان دیابت

4 راهکار مهم برای کاهش میل به شیرینی

 قند خون بعد از غذا را چطور کنترل کنیم؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ