کفیر را بیشتر بشناسید با این 10 خواص فوق العاده!

atoosamirzavandi
فیر نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است که از قارچ کفیر بدست می‌آید.

کفیر یک نوشیدنی فرآوری شده از شیر است که به کمک قارچ کفیر تهیه شده است. کفیر امروزه به علت خواص فوق العاده ای که دارد بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. در این مقاله ای خواص را بشناسید.

کفیر چیست

کفیر نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است که از قارچ کفیر بدست می‌آید و سرمنشأ آن کوه‌های قفقاز در روسیه می‌باشد. دارای عطر و طعم خوشی بوده و می‌تواند همراه با عسل و سایر میوه‌ها مصرف شود. همچنین مصرف کفیر بر روی حرکت روده، سهولت در هضم، تقویت ایمنی، کاهش شدت و مدت اسهال، اختلال خواب، افسردگی و اختلالات زیاد فکری می‌تواند مؤثر باشد و به بازسازی فلور میکروبی غشاهای مخاطی سراسر دستگاه گوارش کمک می‌کند. مهم‌ترین کشوری که این فرآورده را تولید می‌کند، روسیه است و درواقع بیشترین تولید صنعتی «کفیر» را دارد.

ارزش غذایی کفیر

ارزش بالای تغذیه‌ای و سلامت‌بخش کفیر، متعدد می‌باشد. این نوشیدنی سرشار از ویتامین‌های گروه ب مانند نیاسین ، پیردوکسین و اسی فولیک بوده و تخمیری است که از مجموعه‌ای از باکتری‌های زنده و مفید برای بدن تشکیل شده است بطوریکه دانشمندان راز سودمندی کفیر را برای سیستم ایمنی و گوارش وجود این باکتری‌ها می‌دانند. به این باکتری‌ها «پروبیوتیک» اطلاق می‌شود. همچنین مخمرهای موجود در آن قادر به ساخت اسید فولیک بوده که کوآنزیم یک سری واکنش‌های حیاتی جهت رشد سلول‌ها است. کمبود اسید فولیک در خانم‌ها به ویژه خانم‌های باردار شایع است. بنابراین این محصول معجزه‌آسا در پیشگیری و درمان بیماری‌ها بسیار مفید است.

خواص کفیر

افزایش استحکام استخوان

امروزه پوکی استخوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم سراسر دنیا به شمار می‌آید. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و فقدان آن می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود. کفیر دارای ترکیبات زیست‌فعال است که به جذب کلسیم کمک می‌کند و از نابودی استخوان‌ها جلوگیری می‌‌کند. هم‌چنین در کفیر ویتامین K۲ وجود دارد که در سلامت استخوان‌ها و افزایش جذب کلسیم مؤثر است. کمبود این ویتامین می‌تواند جذب کلسیم و سلامت استخوان‌ها را با مشکل مواجه کند. باکتری‌های پروبیوتیک موجود در کفیر جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهند. در کنار این خواص باکتری‌های پروبیوتیک، خود شیر به‌تنهایی دارای ترکیباتی است که در سلامت استخوان‌ها مؤثرند. فسفر، کلسیم، منیزیم و ویتامین D و K۲ از این ترکیبات هستند.

ضد حساسیت

آسم و بسیاری از حساسیت‌ها ناشی از التهاب هستند. در مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام گرفت، کفیر توانست التهاب سلول‌های ریه و مجاری تنفسی و به دنبال آن تولید مخاط را کاهش دهد. میکروارگانیسم‌های موجود در کفیر می‌توانند به دستگاه ایمنی بدن کمک کنند تا واکنش‌های آلرژیک را سرکوب کند. برخی از دانشمندان معتقدند که واکنش‌های آلرژیک ناشی از کمبود باکتری‌های مفید روده هستند. ۱۷ مطالعه از مجموع ۲۳ مطالعه‌ی مختلفی که در این زمینه بر روی ۲۰۰۰ نفر صورت گرفتند، از تأثیر مثبت کفیر بر علائم حساسیت و کیفیت زندگی حکایت دارند.

تقویت دستگاه ایمنی

کفیر دارای ترکیبات مفیدی مانند بیوتین و فولات است. اینها دستگاه ایمنی را تقویت و از سلول‌ها محافظت می‌کنند. این باکتری به همراه چند باکتری دیگر برای تقویت دستگاه ایمنی و جلوگیری از رشد بسیاری از باکتری‌های مضر، مفید است. در کفیر ترکیب قدرتمند دیگری وجود دارد که فقط در نوشیدنی‌های پروبیوتیک یافت می‌شود. این ترکیب، پلی‌ساکارید غیرمحلول کفیران نام دارد و خواص ضدمیکروبی‌ آن در از بین بردن قارچ کاندیدا مؤثر است. هم‌چنین کفیر می‌تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد.

مبارزه با انواع سرطان

سرطان بیماری‌ای سخت و مشکلی جدی است. کفیر می‌تواند در مبارزه با سرطان‌ به بدن‌تان کمک کند. کفیر سلاحی قدرتمند در مقابل تکثیر سلول‌های سرطانی است. ترکیبات موجود در نوشیدنی‌های پروبیوتیک موجب می‌شوند سلول‌های سرطانی در معده، خودشان را نابود کنند.

کفیر می‌تواند رشد تومورها و تبدیل سلول‌های غیرسرطانی به سرطانی را در مراحل اولیه متوقف کند. به گزارش الو دکتر در مطالعه‌ای که بر روی حیوانات صورت گرفت، مشاهده شد که مصرف کفیر می‌تواند سلول‌های سرطانی پستان را تا ۵۶٪ کاهش دهد، در حالی که در مورد ماست این مقدار فقط ۱۴٪ بود.

مبارزه با افسردگی

کفیر با داشتن ماده کمیاب تریپتوفان و انواع اسید آمینه های ضروری اثر قرص های آرام بخش را به صورت طبیعی و بدون هیچگونه ضرر جانبی دارد، تحقیقات نشان داده، مصرف مداوم کفیر باعث آرامش بیشتر و داشتن روحیه شادتر خواهد شد. مصرف روزانه یک لیوان کفیر مخلوط با یک قاشق عسل از افسردگی های فصلی جلوگیری می نماید.

مفید برای پوست و مو

کفیر با تنظیم کردن باکتری های داخل دستگاه گوارش و کبد و ایجاد سلامتی بیشتر در آنها و  با داشتن مواد معدنی کمیابی چون بیوتین باعث بهبود بسیار زیاد در پوست و موی شما خواهد شد. برای دیدن این تغییر هر شب یک لیوان کفیر را قبل از خواب تناول نمائید، و پس از یکماه پوست و موی خود را مقایسه نمائید و تاثیر معجزه آسای این ابر خوردنی را مشاهده نمائید. همچنین با استفاده از کفیر به عنوان ماسک پوست می توانید پوستی شفاف و بدون لک داشته باشید. برای اینکار ۲ قاشق غذاخوری کفیر را با یک قاشق چایخوری روغن بادام تلخ مخلوط نمائید و هر شب  بر روی پوست خود مالیده و پس از۲۰ دقیقه صورت خود را بشوئید.

متعادل کردن فشار خون

به گزارش الو دکتر تحقیقات نشان داده است که خوردن یک لیوان کفیر در هر ۲۴ ساعت پس از یک ماه تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون و ماندن در محدوده نرمال فشار دارد. همچنین مصرف کفیر با کاهش کلسترول بد خون نقش مهمی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.

رفع بیماری های قارچی

کفیر با داشتن باکتری های بسیار مفید و خاصیت ضد قارچ و میکروبی که دارد به طور شگفت آوری باعث بهبود و گاها درمان بیماری های زنانگی بر اثر قارچ و رفع سوزش های آن می شود. برای درمان اینگونه بیماری ها علاوه بر تناول مداوم کفیر که باعث تنظیم و درمان دستگاه گوارش و ادرار خواهد شد، برای چند شب کفیر خالص را مانند کرم های مخصوص اینکار، در موضع دوش بگیرید. و یا در یک تشت آب ولرم یک لیوان کفیر را مخلوط کرده و برای نیم ساعت در تشت نشسته تا از شر سوزش های دیوانه کننده بر اثر قارچ های عفونی راحت شوید. توصیه اکید می نمائیم، در هر حال اول به پزشک متخصص مراجعه نمائید و در صورت تشخیص پزشک و عفونت بر اثر قارچ از کفیر برای درمان کمکی استفاده نمائید.

هر آدمی چه ماستی بخوره؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ