بهترین زمان ختنه از نظر طب سنتی

mahdie.mohtashami
خانواده‌هایی که نوزاد پسر دارند نگران ختنه پسرشان هستند. بهترین زمان برای ختنه پسران کی است؟ ختنه پسران در چه فصلی بهترین زمان است؟ از نظر طب سنتی بهترین زمان ختنه پسران چه زمانی می‌باشد؟

آیا شما جز آن دسته از خانواده‌ها هستید که به تازگی نوزاد پسر به دنیا آورده‌اید؟ آیا می‌خواهید بدانید بهترین زمان برای ختنه چه زمانی است؟ بهترین زمان ختنه نوزاد پسر از نظر طب سنتی چه زمانی می‌باشد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین زمان ختنه از دیدگاه طب سنتی را به شما بگوییم.

بهترین زمان برای جراحی ختنه پسران

ختنه به بریدن همه یا بخشی از پیش ‌پوست از آلت مردان اشاره دارد. البته ختنه در برخی کشورها به منظور کاهش میل و لذت جنسی در زنان نیز انجام می شود. ختنه به عنوان یک عمل جراحی کوچک قدمتی ۵ هزار ساله دارد و تاریخچه آن به مدت ‌ها پیش و به مصر باستان برمی‌گردد. یک فرد بزرگسال به دلایل مختلفی از جمله مذهبی، زیبایی، پزشکی یا فرهنگی تصمیم به انجام آن می گیرد.

ختنه به برداشتن پوست قسمت بالایی بافت پوشاننده سر (غدد) آلت تناسلی اطلاق می شود و به عنوان یک جراحی باستانی بیشتر در مناسک مذهبی انجام می شده است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این جراحی به طور معمول در روز نخست یا چند روز بعد از تولد انجام می شود که البته این جراحی در بین یهودیان در روز هشتم تولد مرسوم است.

ختنه چیست؟

شواهد موجود نشان می دهد نخستین ختنه 15 هزار سال پیش انجام شده است. ختنه در آمریکا جراحی به نسبت رایجی است، اما در سایر کشورهای غربی کمتر مشاهده می شود. ختنه یک نوزاد 5 تا 10 دقیقه طول می کشد، اما در بزرگسالان جراحی حدود یک ساعت طول می کشد و برای بهبودی بین 2 تا 3 هفته زمان لازم است.

برخی بر این باورند ختنه خطر ابتلا به اچ آی وی و سایر مشکلات بهداشتی را کاهش می دهد و در بین ادیان اسلام، یهودیت و تعداد دیگری از طرفداران ختنه به شمار می آیند. همانطور که گفته شد ختنه در آمریکا امری رایج است تا جایی که برخی تحقیقات تخمین می زنند 71.2 درصد مردان این جراحی را انجام می دهند.

برخی از نهادها و سازمان های بهداشتی از جمله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، افراد را برای ختنه به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت اچ آی وی از طریق رابطه جنسی واژینال تشویق می کنند. با این حال، هنوز در مورد فواید ختنه بحث و اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

برخی از افراد که در دوران کودکی ختنه نشده اند در مراحل بعدی زندگی تصمیم می گیرند جراحی شوند. البته ختنه در بزرگسالی نسبت به دوران نوزادی یا حتی کودکی کمی پیچیده تر است و به طور معمول بهبودی نیز طولانی تر است.

در ختنه پوست ختنه آلت تناسلی آقایان از بین می رود. پوست ختنه گاه کلاه پوست شل است که سر آلت تناسلی را می پوشاند. پزشکان به طور معمول ختنه را در نوزادان تازه متولد شده توصیه می کنند. آكادمی اطفال و انجمن اورولوژی آمریكا توصیه می كنند پزشكان ختنه را به عنوان یك گزینه مطرح کنند و والدین را درباره خطرات و مزایای احتمالی آن آگاه کنند سپس تصمیم گیری به خانواده واگذار کنند.

ختنه در بزرگسالی کمتر مشاهده می شود. به عنوان یک بزرگسال افراد ختنه نشده می توانند خودشان تصمیم بگیرند آیا تن به این جراحی بسپارند یا خیر. در حالی که برخی افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله زیبایی، بهداشتی یا مذهبی گزینه ختنه را انتخاب می کنند، اما در مقابل برخی از افراد به دلایل مختلف پیرامون سلامتی خود باید ختنه شوند.

بهترین زمان ختنه از نظر طب سنتی

در کتب مرجع پزشکی و جراحی از قدیم سنین مختلفی را به عنوان بهترین زمان ختنه بیان میکرده اند اما در سالهای اخیر تقریبا همگی بدو تولد و بعضی بلافاصله پس از تولد و در زایشگاه را بهترین زمان ختنه می دانند .

اما منصفانه آن است که برای دانستن بهترین زمان ختنه به سراغ کسی برویم که دستور ختنه را صادر کرده است. همانطور که در نوشته های قبلی ذکر کردیم ختنه یک دستور دینی است که تقریبا در تمام ادیان توصیه شده و در آخرین دین آسمانی واجب شده که برای همه پسران انجام گردد.
در روایات مختلفی که از پیشوایان دین اسلام رسیده، آدابی برای بدو تولد نوزاد بیان گردیده است و تاکید شده که برای نوزاد هفت روزه چند دستور انجام شود که یکی از آنها ختنه پسر میباشد. پس بهترین زمان ختنه از نظر امر کننده به آن روز هفتم پس از تولد میباشد و در صورتی که انجام نشود بهتر است در اولین فرصت برای آن اقدام گردد. البته اگر به هر دلیل ختنه پسر به تاخیر افتاد، یک پزشک با تجربه و صبور میتواند به کودکان و نوجوانانی که لازم است ختنه شوند آرامش روانی لازم را بدهد و همچنین از نظر فنی به گونه ای انجام دهد که بیمارش آزاری نبیند.

بیشتر بخوانید:برای رفع دلتنگی چه کارهایی انجام دهیم؟

تاریخچه شکل گیری ختنه

شواهد موجود حاکی از آن است نخستین جراحی ها به احتما زیاد 15 هزار سال پیش انجام شده است سپس به آرامی در انواع مختلف فرهنگ ها به ویژه در خاورمیانه جا افتاده است.

البته احتمال می رود ختنه در گذشته به عنوان معیاری برای رعایت بهداشت عمومی و راهی برای پیشگیری از بالانیت (التهاب سر آلت در ناحیه ختنه‌گاه که منجر به بروز تورم و درد در قسمت آلت تناسلی می شود) رواج داشته است. این جراحی در اواخر قرن نوزدهم به منظور جلوگیری از استمنا در غرب شایع شد.

با این حال، شواهد کمی برای تایید این ادعاها وجود دارد. البته در برخی کشورها به دلیل بار مالی سخت گیری درباره آن کاهش یافت، اما در ایالات متحده آمریکا به عنوان روشی متداول توسط برخی مقامات حوزه بهداشت توصیه می شود.

مزایای ادعایی پیرامون انجام ختنه

به ندرت پیرو بیماری انجام ختنه ضرورت می یابد، اما این روش ممکن است شدت و دفعات علائم خاص را کاهش دهد. دلایلی که یک بزرگسال را به سمت ختنه سوق می دهد عبارتند از:

خطر کمتر برای بروز برخی بیماری ها

ختنه خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی، عفونت های دستگاه ادراری (UTI) و برخی از عفونت های مقاربتی (STI)  را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات، تحقیق و بررسی بیشتری پیرامون کاهش خطر این موارد نیاز است.

دلایل شخصی، فرهنگی یا مذهبی

بسیاری از قوانین موجود در برخی فرهنگ ها و آیین های مختلف ختنه را پیشنهاد می کنند، بنابراین فردی که تغییر دین می دهد در صورت وجود قانون ختنه در آن باید این کار را انجام دهد. برخی از افراد هم به راحتی گزینه ختنه را انتخاب می کنند زیرا ظاهر آلت تناسلی برایشان در اولویت قرار دارد.

فیموز و پارافیموز

در فیموز پوست ختنه گاه آلت تناسلی آنقدر تنگ است که به سمت عقب بر نمی گردد ( دور کردن از سر آلت) که سر آلت نمایان شود. پارا فیموز زمانی رخ می دهد که پوست ختنه گاه را که یک بار به سمت عقب کشیده شده را نتوان به محل اصلی آن باز گرداند.

فیموز اغلب در کودکان مشاهده می شود و ممکن است مادرزادی باشد یا اینکه ناشی از عفونت یا بافت پیوندی که در نتیجه یک التهاب یا التهاب مزمن شکل می گیرد به وجود می آید. از دیگر علت بروز فیموز می توان به بالینیت اشاره کرد که منجر به ایجاد جای زخم و تنگی پوست ختنه گاه می شود. در صورت بروز هر گونه مشکلی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

پارافیموز به عنوان یک اورژانس پزشکی در صورت عدم درمان منجر به بروز عوارض جدی می شود. پارافیموز بعد از نعوظ یا فعالیت جنسی (در افراد ختنه نشده) یا در نتیجه صدمه به سر آلت ایجاد می شود. با پارافیموز پوست ختنه گاه پشت لبه سر آلت تناسلی گیر می افتد. در صورت طولانی شدن این وضعیت درد و تورم ایجاد شده جریان خون رسانی به آلت تناسلی را مختل می کند.

کمبود جریان خون رسانی نیز می تواند منجر به مرگ بافت (گانگرین) شده که منجر به قطع آلت تناسلی می شود. هر دو شرایط دردناک است ضمن تضعیف عملکرد جنسی زمینه را برای بروز عفونت های مضر آسان تر می کنند. از آنجا که پوست ختنه گاه را درگیر می کند ختنه به عنوان راهی برای جلوگیری از تکرار این شرایط پیشنهاد می شود.

التهاب پوستی و بالانوپوستیت

بالانوپوستیت به عنوان یک اختلال به آلت تناسلی مردان آسیب وارد می کند. این اختلال باعث التهاب پوست ختنه‌گاه و سر آلت می ‌شود. پوست ختنه ‌گاه که با نام غلفه نیز شناخته می‌ شود یک تکه پوست چین خورده متحرک است که سر آلت تناسلی مرد را می‌ پوشاند و کلاهک آلت یا سر آن نوک گرد آلت تناسلی مرد است.

از آنجا که پوست ختنه‌ گاه بر اثر ختنه برداشته می ‌شود بالانوپوستیت به عنوان یک اختلال در مردان ختنه نشده مشاهده می شود. این ختلال در هر سنی ایجاد می شود و دلایل بروز آن متفاوت است که از جمله آنها می توان به فقر بهداشت و سفت بودن پوست ختنه‌ گاه اشاره کرد و البته که قابل درمان است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد بالانوپوستیت تقریبا در 6 درصد مردان ختنه نشده رخ می دهد. اگر فردی به طور مکرر با هر یک از این دو شرایط دست و پنجه نر کند و علائم با درمان یا استراتژی های مراقبت از خود بهبود نیابند به احتمال زیاد گزینه ختنه پیشنهاد می شود.

صدمات به آلت تناسلی

اگر پوست ختنه گاه حین رابطه جنسی یا در یک حادثه پاره شود برخی از افراد برای برداشتن آن گزینه جراحی را انتخاب می کنند. این گزینه آسان تر از ترمیم پوست ختنه گاه محسوب می شود.

چرا بهترین زمان ختنه روزهای اول پس از تولد است

دکتر فرهاد عبداله زاده با توجه به تجربه اش در سالهایی که در قم ختنه انجام داده، بیان می دارد که کوچترین فردی را که او ختنه کرده یک نوزاد سه روزه و بزرگترین فرد یک مرد شصت ساله بوده است. اما انجام ختنه در روزهای اول عمر نوزاد از چند نظر اهمیت دارد:
۱- نوزاد تمیز است و شانس عفونت کمتر می شود
۲- آلت تناسلی نوزاد رشد نکرده بنابراین رگهای کمتری دارد و خونریزی به حداقل میرسد
۳- نوزاد هیچ شناختی به اطرافش ندارد و بقول معروف غریبی نمیکند
۵- خاطره بدی در ذهن نوزاد نمیماند
۶- تحرک خاصی ندارد و می خوابد تا خوب شود
۷- بچه های بزرگتر از اینکه وادار می شوند تا برای ختنه لخت شوند خجالت میکشند و بخصوص که در حین و پس از ختنه در جلوی فامیل بقول معرف تابلو می شوند و همه میخندند در حالیکه او مضطرب و شرمگین است. این حالت در آینده چون بخاطر کودک مانده سبب کاهش اعتماد بنفس و ضعف در دفاع از خودش میگردد
۸- دوره بهبودی پس ازختنه در نوزاد بسیار کوتاه است

خطرات ختنه

برای اکثر افراد ختنه عوارض جدی ایجاد نمی کند با این حال، روند بهبودی می تواند دردناک باشد و برخی حتی از خود جراحی می ترسند. برخی از خطرات احتمالی عبارتند از:

خونریزی بیش از حد: برخی از افراد در طول عمل خونریزی بیش از حدطبیعی یا غیرایمن دارند، همچنین حتی ممکن است چند ساعت یا چند روز پس از عمل متوجه خونریزی در اطراف ناحیه برش شوند.

عفونت: هرگونه صدمه به پوست می تواند بستری برای رشد باکتری ها فراهم کند. ختنه با ایجاد زخم احتمال آلودگی را برجسته می کند، بنابراین با پیروی از دستورالعمل های تجویزی پزشک برای مراقبت پس از جراحی خطر عفونت کاهش می یابد.

عوارض بیهوشی: ختنه نیز مانند هر عمل جراحی دیگری فرد را در معرض خطر بروز عوارض مربوط به بیهوشی مانند واکنش های آلرژیک، حالت تهوع، استفراغ یا مشکلات بیدار شدن از بیهوشی عمومی قرار می دهد.

درد: احساس درد پس از عمل طبیعی است، اما برای برخی از افراد این درد شدید است و هفته ها یا حتی ماه ها طول می کشد. به ندرت آسیب به آلت تناسلی یا اعصاب اطراف آن باعث درد مزمن می شود یا رابطه جنسی را دردناک می کند.

عوارض ختنه نامناسب

ختنه ناقص یا نامناسب عوارض زیادی از جمله کوتاهی آلت تناسلی و بد شکل شدن آن را به همراه دارد که برای برطرف شدن ایرادات باید عمل ترمیمی انجام شود، بنابراین بهتر است انجام این عمل توسط متخصص مجرب و ماهر برای جلوگیری از بروز مشکلات دیگر انجام شود.

حتی این عارضه در برخی از افراد بزرگسال نیز مشاهده می شود که به دلیل عدم استفاده از روش استاندارد فرد را با مشکل مواجهه می کنند. در تعدادی از این موارد ختنه توسط افراد غیرمختصص انجام می شود که همین امر باعث بروز مشکلات جدی می شود.

در برخی از موارد به دلیل برداشتن ناقص پوست ختنه‌گاه باعث ایجاد چسبندگی می شود که فرد باید برای درمان آن اقدام کند، بنابراین بهتر است نخست برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی به متخصص مراجعه کنید. انجام ختنه به روشی نادرست موجب بروز عوارض زیر می‌ شود:

در صورت برداشتن نادرست پوست ختنه گاه خطر عفونت ادراری وجود دارد. پوست ناقص بریده شده به کلاهک و تنه آلت تناسلی چسبیده و با تجمع ترشحات زیر آن باعث بروز عفونت می شود.

چسبندگی ناشی از ختنه نامناسب باعث مخفی شدن و کشیده شدن آلت تناسلی کودک داخل شکم می‌ شود که آزاد کردن این چسبندگی نیازمند عمل جراحی است.

برخی اوقات انجام ختنه توسط افراد فاقد صلاحیت باندهای چسبندگی متعدد ما بین تنه و کلاهک آلت تناسلی ایجاد می ‌شود که باید با جراحی برداشته شوند.

بد شکل شدن آلت تناسلی

تعداد بسیار زیادی از این کودکان هنگامی که به سن بلوغ می‌رسند دچار استرس های شدید روانی می شوند. حتی تعدادی از افراد به دلیل بروز عوارض ناشی از ختنه نامناسب از ازدواج خودداری می ‌کنند. البته بسیاری از عوارض ختنه نادرست با جراحی قابل اصلاح هستند، اما برخی اوقات مشکل بد ختنه شدن قابل اصلاح نیست.

ختنه باید توسط فرد متخصص در محیط بیمارستانی بدون درد و بروز عوارض جانبی انجام شود. امروزه با پیشرفت هایی در زمینه بیهوشی کودک را می توان با آرامش ختنه کرد.

والدین باید به ختنه نیز به عنوان یک گزینه جراحی نگاه کنند و آن را به دست افراد نابلد و غیرمتخصص نسپارند. ختنه کردن یک روش استاندارد جراحی دارد، اما از هر 100 کودکی که ختنه می‌شوند حداقل یک نفر به روش استاندارد ختنه نمی شود که همین امر منجر به بروز عوارض جانبی زیادی می شود.

روش انجام جراحی ختنه

پزشک به طور معمول تحت بیهوشی عمومی عمل ختنه را انجام می دهد، اما ممکن است برخی اوقات به جای آن از بی حسی موضعی یا نخاعی استفاده کند. با بیهوشی عمومی فرد کاملا خواب است و هیچ احساسی ندارد. بی حسی موضعی ناحیه را بی حس می کند، اما به فرد اجازه می دهد تا بیدار بماند در حالی که در بی حسی نخاعی فرد قادر به حس چیزی در ناحیه زیر کمر خود نیست.

خود جراحی حدود 30 دقیقه طول می کشد، اما تمام مراحل از جمله بیهوشی و به هوش آمدن بیشتر طول بکشد. پس از جراحی پزشک یک پانسمان را در محل جراحی قرار می دهد که به طور معمول حدود 2 روز روی آن باقی می ماند، همچنین برای فرد داروی ضددرد نیز تجویز می شود و به احتمال زیاد تورم و کبودی آن چند روز طول خواهد کشید.

بیشتر بخوانید:پیاده روی در بارداری مضر است یا مفید؟

روند بهبودی در ختنه

بهبودی از ختنه بزرگسالان ممکن است تا 6 هفته طول بکشد. آلت تناسلی مرد در 2 هفته نخست بسیار حساس است، همچنین توصیه می شود ناحیه مورد جراحی قرار گرفته را به مدت 48 ساعت خشک نگه دارند و از شنا تا 2 هفته خودداری کنند.

فرد باید چند روز نخست پس از جراحی لباس گشاد بپوشد و به مدت 4 هفته از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کند. به طور معمول هنگام بهبودی پس از ختنه درد هنگام نعوظ احساس می شود.

احتمال می رود استفاده از وازلین باعث تسکین خارش و درد شود و می تواند از چسبیدن بخیه به لباس نیز جلوگیری کند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) نیز در صورت بروز احساس ناراحتی در فرد نیز برای کنترل عوارض کمک می کنند.

بهترین زمان ختنه از نظر طب سنتی

در کتب مرجع پزشکی و جراحی از قدیم سنین مختلفی به عنوان بهترین زمان ختنه معرفی شده است، اما در سال های اخیر تقریبا همگی بدو تولد و برخی بلافاصله پس از تولد و در بیمارستان را بهترین زمان ختنه می دانند.

همانطور که بارها شنیده اید ختنه یک دستور دینی است که تقریبا در تمام ادیان توصیه شده و در آخرین دین آسمانی نیز انجام آن را برای پسران واجب می داند.

در روایات مختلفی از پیشوایان دین اسلام آدابی برای بدو تولد نوزاد بیان شده است. در این روایات تاکیده شده برای نوزاد 7 روزه چند دستور از جمله ختنه انجام شود. پس بهترین زمان ختنه از نظر امر کننده به آن روز هفتم پس از تولد است.

در صورت عدم انجام این جراحی بهتر است در نخستین فرصت برای آن اقدام شود. البته در صورت به تاخیر افتادن ختنه به هر دلیلی این جراحی می تواند توسط پزشکی مجرب انجام شود.

چرا بهترین زمان ختنه روزهای نخست پس از تولد است

انجام ختنه در روزهای نخست زندگی نوزاد از چند نظر اهمیت دارد:

  • نوزاد تمیز است و شانس عفونت کمتر می شود
  • آلت تناسلی نوزاد رشد نکرده، بنابراین رگ های کمتری دارد و خونریزی به حداقل می رسد
  • نوزاد هیچ شناختی به اطرافش ندارد و احساس غریبی نمی کند
  • خاطره بد در ذهن نوزاد باقی نمی ماند
  • تحرک خاصی ندارد و تا زمان بهبودی می خوابد
  • با افزایش سن کودک وی برای برهنه شدن خجالت می کشد به ویژه حین و پس از ختنه مقابل دیگران که باعث بروز اضطراب در فرد می شود. این امر می تواند اعتماد به نفس کودک را در آینده کاهش دهد
  • دوره بهبودی پس ازختنه در نوزاد بسیار کوتاه است

خلاصه

یک فرد بزرگسال ممکن است به دلایل مذهبی، زیبایی، پزشکی یا فرهنگی گزینه ختنه را انتخاب کند. در حالی که ختنه به طور معمول یک روش جراحی ساده محسوب می شود، اما در بزرگسالان در مقایسه با نوزادان و کودکان پیچیده تر است و به طور معمول بهبودی طولانی تری را شامل می شود. هر فردی که قصد انجام جراحی ختنه را دارد باید این موضوع را با پزشک یا متخصص ارولوژی در میان بگذارد.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

 نکته هایی مهم در مورد ختنه پسران

تمام نکاتی که درباره ختنه باید بدانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
رضا

رضا

1397-02-10 - 10:48 پاسخ

برابر نظر اکثر علما وتخصصین فن بهترین زمان بدو تولد هستش .

1397-02-10 - 09:07 پاسخ

با توجه به بهداشت امروزی وشستشوی مداوم بهترین سن برای ختنه پس از اتمام رشد آلت تناسلی فرد یعنی اتمام 14 سالگی است