رفع بوی بد پا با این چند روش شگفت انگیز!

mahdie.mohtashami
بوی پا را می توان با چند روش ساده ی خانگی به خوبی درمان کرد.

بوی بد پا معظلی است که معمولا گریبان گیر آقایان می شود. بوی بد پا باعث می شود که افراد همیشه از این که مجبور شوند در مکانی کفش خود را در بیاورند استرس داشته باشند. علت ایجاد بوی بد پا رشد باکتریهایی است که  در جاهای مرطوب و تاریک رشد می کنند. در این مقاله راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد پا ارائه می گردد.

علت ایجاد بوی پا

تعریق بیش‌ازحد پا موجب ایجاد بوی پا می‌شود. در پا نزدیک به ۲۵۰ هزار غده‌ی تعریق وجود دارد، معمولا پا بیش از سایر نقاط بدن عرق می‌کند. دلیل وجود این غدد، مرطوب نگه‌داشتن پوست و تنظیم دمای بدن است. در واقع این غدد همچون ترموستات عمل می‌کنند.

وقتی که هوای بیرون گرم است یا در اثر ورزش گرم‌تان می‌شود، ترموستات بدن وارد عمل می‌شود تا دمای بدن را تنظیم کند. به‌این منظور غدد تعریقی، عرق ترشح می‌کنند. اما عرق کردن پا با تعریق سایر غدد تعریقی بدن که تعریق‌شان به‌طور مداوم و ناچیز است، تفاوت دارد.

تعریق بیش‌ازحد پا ممکن است در هردو پا یا یکی از آنها اتفاق بیفتد. علت دقیق این پدیده هنوز مشخص نشده است،‌ اما به‌نظر می‌رسد فعالیت بیش‌ازحد غدد تعریقی و عوامل ژنتیکی در این موضوع نقش مهمی بازی می‌کنند.

زمانی که باکتری‌های روی پوست، عرق خارج‌شده از منافذ را تجزیه می‌کنند، با تجزیه‌ی عرق نوعی بوی پنیری تولید می‌شود.  استرس روزمره، برخی جراحات در بافت ساختمانی پا، زیاد ایستادن بر روی پا، پوشیدن یک کفش به‌صورت مداوم و هر روز، عدم رعایت بهداشت فردی، تغییرات هورمونی در بدن (مخصوصا در نوجوانان و زنان باردار) و ورزشکارانی که مشکل عفونت‌های قارچی مانند «بیماری پای ورزشکاران» دارند، از دلایل ایجاد بوی پا هستند.

راه هایی برای از بین بردن بوی بد پا

جوش شیرین

جوش شیرین به خنثی‌سازی سطح pH نواحی پر عرق بدن‌تان کمک می‌کند. این ماده هم‌چنین رشد و تکثیر باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در حدود یک لیتر آب حل کنید. پاهای‌تان را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این محلول قرار دهید. این کار را مرتبا هفته‌ای یک بار انجام دهید.

به علاوه،‌ می‌توانید مقداری جوش شیرین را در کفش‌ها و جوراب‌های ‌تان بپاشید. جوش شیرین با باکتری‌های موجود در کفش‌ها و جوراب‌ها مبارزه می‌کند و از ایجاد بوی بد پاها پیشگیری می‌نماید.

هم‌چنین،‌ می‌توانید ۸ فنجان آب را در یک کاسه بریزید و به آن حرارت دهید؛ سپس یک چهارم فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید.  آب یک عدد لیمو را در این محلول بچلانید. سپس، پاهای‌تان را در این محلول قرار دهید. بعد از این‌که پاهای‌تان را از آن خارج کردید، آن‌ها را با یک حوله‌ی نرم خشک کنید.

یا این‌که می‌توانید مقداری جوش شیرین را روی پاهای‌تان بمالید تا بوی بد را از آن‌ها دور کنید.

چای سیاه کیسه ای

چای سیاه باکتری‌ها را از بین می‌برد و به دلیل حضور اسید تیانیک در ترکیب‌اش از رشد باکتری‌‌ها پیشگیری می‌کند. چای سیاه به بسته شدن منافذ پوست، و در نتیجه کاهش تعریق کمک می‌کند. دو عدد چای کیسه‌ای را در ظرفی حاوی ۳ فنجان آب بجوشانید. سپس برای خنک شدن این محلول نصف پارچ آب با دمای معمولی را به آن اضافه کنید. حال، پاهای‌تان را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. این کار را هفته‌ای یک بار تکرار کنید.

سنگ پا

سنگ پا به لایه‌برداری از پوست کمک می‌کند و سلول‌های مرده را از آن پاک می‌نماید. می‌توانید در حمام سنگ پا را روی پاهای‌تان بکشید. برداشتن پوست مرده باعث پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری‌ها در پاهای‌تان می‌شود.

الکل طبی

استفاده از الکل یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع بوی بد پا است. الکل نه فقط بوی بد پا را دفع می‌کند، بلکه هم‌چنین به عنوان یک ماده‌ی ضد عفونی کننده، باکتری‌ها را نیز نابود می‌نماید. به علاوه، الکل آلودگی‌ها را نیز از کفش‌تان می‌زداید. یک ظرف اسپری را با آب و الکل پر کنید. سپس مقداری از این محلول را داخل کفش‌تان اسپری نمایید. اگر این کار را مرتبا تکرار کنید، رشد باکتری‌ها درون کفش‌های‌تان متوقف خواهد شد.

هم‌چنین اگر کفش‌های‌تان قابل شستشو هستند، می‌توانید آن‌ها را با استفاده از این محلول بشویید.

میخک

برای رفع مشکل بوی بد پاها می‌توانید مستقیما داخل کفش‌های‌تان میخک بگذارید. این کار یقینا اثربخش خواهد بود. هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن میخک نیز داخل کفش‌های‌تان بریزید تا از ایجاد بوی بد در آن‌ها پیشگیری نمایید.

زاج

زاج از رشد باکتری‌ها پیشگیری می‌کند زیرا دارای خواص ضد عفونی کنندگی و قبض است. یک فنجان آب گرم آماده کنید. یک قاشق چای خوری پودر زاج را در آن حل نمایید. با استفاده از این محلول پاهای‌تان را بشویید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، آن‌ها را خشک نمایید. سپس، مقداری پودر زاج نیز روی آن‌ها بپاشید. این کار را روزی یک مرتبه انجام دهید.

به طور مرتب جورابهایتان را عوض کنید

جوراب ها اولین جایی هستند که عرق پا و همچنین بوی ناخوشایند ناشی از آن را به خود جذب می کنند. لذا از جوراب های با الیاف طبیعی مانند پنبه و نخ استفاده کنید. در ضمن جوراب هایتان را حداقل روزی یک بار عوض کنید.

رژیم غذایتان را تغییر بدهید

به گزارش الو دکترف دکتر آرنولد کورنفلد بنیان‌گذار مؤسسه‌ی طب پا می‌گوید بیمارانی که اراده و قدرت بیشتری در تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی‌شان دارند، بهتر می‌توانند بوی پاهایشان را کنترل کنند. رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه‌شده موجب تغذیه‌ی باکتر‌ی‌ها و قارچ‌ها می‌شوند. زمانی که سلول‌های درحال‌مرگ از بین می‌روند، فرصت برای نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش الو دکتر، دکتر کرانفیلد توضیح می‌دهد زمانی که این باکتری‌ها در پوست پا جمع شوند،‌ در اثر تعریق در فضای محصور داخل کفش، بوی بسیار بدی ایجاد می‌کنند. بااین‌حال می‌توانید با انجام اقداماتی مانند حذف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، مصرف کافی پروتئین، چربی های مفید و سالم، کربوهیدرات‌های پیچیده و مصرف غذاهای ضد التهاب تا حدی از این بروز این مشکل جلوگیری کنید. ترک سیگار و عدم مصرف مشروبات الکلی نیز راهی مؤثر برای کاهش تعریق و جلوگیری از ایجاد بوی پا به‌شمار می‌رود.

 علل و درمان بوی بد پا+ عکس

دلیل بوی بد پای آقایان!

 با پای بد بو چه کنیم؟!

 با عرق زیاد و بوی بد پا، چه کنیم؟

بوی بد بدن نشانه چیست؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ