ممنوعه ی مهم برای درمان تهوع دوران بارداری!

mahdie.mohtashami
استمرار تهوع صبحگاهی در دوران بارداری باعث کاهش وزن و درد در ناحیه ی کمر می گردد.

تهوع بدترین اتفاقی است که در دوران بارداری رخ می دهد. استفراغ های صبحگاهی باعث اذیت کردن معده ی مادر می شود و در صورت تداوم داشتن آن را حساس به خوردن کمترین مقدار ماده ی غذایی و این باعث می شود که مادر دیگر میلی به خوردن غذاهای مورد علاقه ی خود نداشته باشد و چون معمولا این حالت تهوع تا چند ماهه ی اول بارداری همراه مادر است باعث کمبود وزن وی می گردد. پس بهتر است این مشکل را با دارو های غیر شیمیایی و خانگی حل کرد.

آب میوه ی شیرین و ترش بخورید

درمانگران طب سنتی ایران نوشیدن آب میوه‌های ترش و شیرین را به طور همزمان روشی تکمیلی برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری می‌دانند. آن‌ها در حقیقت این مرحله را یک مرحله تکمیلی برای رژیم غذایی ۲ روزه ذکر شده می‌دانند و بر این باورند که زنان باردار که کباب درمانی را تجربه می‌کنند می‌توانند همزمان با این روش، مصرف ۲ لیوان آب میوه ترش و شیرین را نیز تجربه کنند. به این ترتیب که به همراه یکی از وعده‌های صبح و عصر یک لیوان آب سیب ترش و آب سیب شیرین یا یک لیوان آب پرتقال شیرین و نارنگی ترش میل کنند.

عرق نعناع بخورید

اگر با وجود رعایت این موارد بازهم بعد از خوردن غذا دچار حالت تهوع می‌شوید، می‌توانید اندکی عرق نعناع بعد از غذا بخورید. از دیگر موادی که می‌توانید پس از غذا مصرف کنید، مخلوط زیره، نبات و هل به نسبت مساوی است. این مواد را با یکدیگر آسیاب کرده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری قورت بدهید.

نعناع، گیاهی خنک است پس اگر علاوه بر تهوع دائم احساس گرما می‌کنید، احساس گر گرفتگی دارید و صورت‌تان قرمز می‌شود یا دل‌تان برای نوشیدنی خنک پر می‌کشد سراغش بروید. بهترین راهکار مقابله با ویار این دوران، مصرف چای نعناع، شیرینی‌های رژیمی نعناعی یا حتی آدامس نعنای است. البته عده‌ای هم هستند که به بو خیلی حساسند و بوی قوی این آدامس‌ها ممکن است سبب دل به هم خوردن آنها شود که بهتر است از آن اجتناب کنند.

زیره را از یاد نبرید

یکی دیگر از موادی که می‌توانید برای مقابله با حالت تهوع پس از غذاخوردن استفاده کنید، زیره است. می‌توانید زیره را بو دهید و با مرزه مخلوط کنید و بعد از غذا به میزان خیلی کمی از آن بخورید یا اینکه دو قاشق غذاخوری زیره سبز را با سه قاشق غذاخوری شکر مخلوط و آسیاب کنید تا به صورت پودر دربیاید و بعد از هر وعده غذایی، یک قاشق چای‌خوری از این مخلوط را در دهان بگذارید تا کم‌کم و آرام‌آرام حل شود و جلوی حالت تهوع شما را بگیرد.

زعفران ممنوع

به طور کلی بهتر است زنان باردار از داروهای گیاهی با خاصیت قاعده‌آور پرهیز کنند چون ممکن است این دارو را به نیت بهتر شدن حالت تهوع بخورند ولی سبب سقط جنین و مشکلات دیگری برای آنها شود. پس بهتر است در این دوران از مصرف اسطوخدس، بومادران، خارمریم، رازک، رازیانه، ریشه گزنه، مریم‌گلی، همیشه بهار، ترخون، وانیل، پرسیاوش، خارخسک، دم اسب، شاهی و عنّاب خودداری کنند.

میوه های خشک

اگر ویار زیادی دارید و نمی‌توانید میوه بخورید، بهتر است از توت خشک، انجیر، کشمش و مویز استفاده کنید چون مصرف این میوه‌های خشک‌شده می‌تواند حالت تهوع، استفراغ، ویار شدید و همچنین مشکل بی‌اشتهایی زنان باردار را حل کند.

چای طعم دار بنوشید

بابونه را همراه با چای دم کنید یا پوست لیموترش، نارنگی، پرتقال یا گریپ فروت را در چای رنده کنید. دانه‌های هل هم برای کم کردن حالت تهوع بسیار مناسب است  البته می‌توانید «به» را دم کنید یعنی رنده آن را در چای بریزید تا با یکدیگر دم بکشند.

چای زنجبیل بنوشید

خوردن چای زنجبیلی در هر ساعت از شبانه روز بینهایت موثر است. می توانید آن را به شکل چای کیسه ای تهیه کرده و یا مقداری از زنجبیل تازه را در آب جوش ریخته و میل کنید. از دیگر مواد خوراکی که به کاهش تهوع خانم های باردار کمک می کند می توان به خوراکیهای نمکدار اشاره کرد. همیشه مقداری خوراکی نمکدار در کنار تخت خواب خود نگه دارید تا در هنگام صبح بلافاصله پس از بلند شدن از خواب مقداری از آن را بخورید

رازیانه

ان یک درمان عالی برای استفراغ و تهوع است.دانه رازیانه حاوی ترکیبات بیهوشی است که به کاهش احساس استفراغ  کمک میکند.دانه رازیانه را در مخلوط کن له و این پودر را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید . اجازه دهید تا در آب خیس بخورد . چای ان باعث آرامی و تسکین فوری از تهوع می شود .

آویشن

بوی نقش بسیار مهمی در تحریک یا مهار استفراغ در دوران بارداری دارد .همیشه داشتن کیف سبزیجات خشک یا اسپری برخی از لیمو و یا روغن نارنجی بر روی دستمال ضروری است و به ویژه هنگامی که شما سفر می کنید داشته باشید .هر بوی خاص است که به نظر می رسد ممکن است ناخوشایند باشد می تواند به سرعت می تواند توسط خرناس از بین برود و در نتیجه به شما در جلوگیری از دیگر قسمت های استفراغ  کمک میکند.

بستنی یخی

بستنی با میوه های غنی از مواد مغذی و ماست پر شده که ماست یک منبع بزرگ از کلسیم است و می تواند کمک به خنثی کردن اسید معده کند.

هندوانه

هندوانه یکی دیگر از درمانهای خانگی برای حالت تهوع است. این میوه همچنین دارای محتوای آب بالا است که می تواند کمک به کاهش کم آبی کند. به علاوه، هندوانه مواد غذایی کم کالری و کم چرب دارد، و یک انتخاب عالی برای یک میان وعده است.

 چه کنیم تا تهوع بارداری نگیریم؟

 تهوع دوران بارداری در چه ساعاتی بیشتر است؟!

 نسخه طب سنتی برای تهوع صبحگاهی در دوران بارداری

شیوه‌های کنترل ویار در دوران بارداری

 روش‌هایی برای غلبه بر ویار در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ