آیا واقعا نمک باعث چاقی می شود؟

atoosamirzavandi
مصرف نمک باعث چاقی می شود زیرا با خوردن آن بیشتر احساس گرسنگی می کنید.

همیشه این بحث مطرح بوده که با افزایش طعم شوری آب بیشتری می نوشیم و این باعث بزرگ شدن شکم می گردد. دانشمندان تا کنون درباره ی تاثیر نمک بر فشار خون و مشکلات قلبی عروقی تاکید کرده اند و بحث جدی در مورد چاقی به میان نیامده است. ما در این مقاله سعی به بررسی این موضوع داریم که آیا واقعا نمک باعث چاقی می شود؟

نمک و تاثیر آن بر سلامتی

سدیم، ماده‌ی سازنده‌ی نمک طعام نقش بسیار مهمی در رژیم غذایی دارد. نمک فقط باعث طعم‌دهی به غذا نمی‌شود، بلکه باعث عملکرد صحیح ماهیچه‌ها و اعصاب می‌شود و به‌نگه‌داشتن تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند، اما وقتی میزان مصرف نمک بالا برود، فشار خون نیز مسیری مشابه را طی می‌کند و افزایش می‌یابد. در طول زمان، فشار خون بالا می‌تواند موجب عواقب جدی و تهدیدکننده برای بدن و سلامت باشد. سکته ی مغزی، حملات قلبی، بیماری‌های کلیوی و سایر مشکلات سلامت ازجمله عوارض مصرف نمک هستند.

به‌گفته‌ی متخصصان، برای تنظیم فشار خون بدن، مصرف کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک در روز توصیه می‌شود. یعنی مقدار نمکی که در روز مصرف می‌کنیم، باید به‌اندازه‌ی تقریبا یک قاشق چای‌خوری باشد. برای بیشتر بزرگسالان نیز مصرف نمک نباید از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز تجاوز کند. البته بیشتر افراد بزرگ‌سال خیلی بیشتر از این میزان، نمک مصرف می‌کنند. مثلا در کشوری مانند آمریکا این مقدار در روز به ۳۴۰۰ گرم می‌رسد. در طی سال‌های گذشته، پژوهشگران به نقش نمک در چاقی زیاد پرداخته‌اند و به دستاوردهای زیر رسیده‌اند:

  • در سال ۲۰۱۵ میلادی، محققان چینی و ژاپنی گزارش داده‌اند که مصرف زیاد نمک در کودکان و بزرگسالانی که نمک بیشتری مصرف می‌کنند، باعث افزایش چربی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، مصرف بیشتر نمک در کودکان ۲۸ درصد و در بزرگ‌سالان تا ۲۶ درصد بیشتر باعث افزایش چاقی می‌شود. علت این موضوع برای دانشمندان محرز نشده، اما آن‌ها دریافته‌اند که مصرف بیش‌ازحد نمک باعث تغییر شیوه‌ی سوختن چربی در بدن می‌شود.
  • مطالعه‌ای از سوی محققان استرالیایی نیز نشان داده است که مصرف بیش‌ازحد نمک باعث افزایش ۲۳ درصدی چاقی در کودکان مدرسه‌ای می‌شود. به‌نظر می‌رسد، این افزایش اشتها به‌خاطر بهبود طعم غذا با نمک شکل می‌گیرد. ضمن اینکه بعد از تشنه شدن، کودکان مدرسه‌ای به‌جای مصرف آب، نوشابه‌های پرکالری می‌نوشند و همین باعث افزایش وزن آن‌ها است.
  • مطالعه‌ی استرالیایی دیگری در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف بیش‌ازاندازه‌ی نمک باعث افزایش ۱۱ درصدی مصرف غذا و کالری‌ها می‌شود. زیرا نمک باعث خوش‌طعم‌تر شدن غذا می‌شود و میزان مصرف را بالا می‌برد.

به‌طور کلی بنا به پژوهش‌های متخصصان، نمک باعث افزایش اشتها می‌شود. البته تمام این نظرات مبتنی بر شواهد است و نمی‌توان گفت که نمک قطعا باعث چنین نتیجه‌ای در بدن می‌شود. بنابراین برای اینکه نمک را از نظر علمی علتی برای چاقی بدانیم باید، تحقیقات سازمان‌یافته و دقیقی صورت بگیرد.

به گزارش الو دکتر لوری رومن (Lori Roman)، مدیر مؤسسه نمک، می‌گوید: «تحقیقات مرکز ما بر عوارض نمک ادامه دارد. مثلا در پژوهش‌های خود دریافته‌ایم که دامداران برای کاهش اشتهای دام و محدود کردن غذای آن‌ها، اقدام به دادن نمک می‌کنند. تداوم این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که احتمال اینکه وجود رابطه‌ای میان چاقی و مصرف نمک وجود داشته باشد، چندان درست هم نیست».

 مضرات مصرف بیش از حد نمک

کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن استخوان می شود. در نتیجه با افزایش سن، استخوان ها به راحتی می شکنند. هم اکنون توصیه می شود برای کاهش خطر پوکی استخوان،  مصرف نمک بایستی کاهش یابد.

-مصرف نمک زیاد، شرایط آسم را تشدید می کند، یعنی اگر مستعد ابتلا به آسم هستید، بطور غیرمستقیم، بیماری شما را وخیم تر می کند. بعضی تحقیقات دقیق و کنترل شده، نشان داده که کاهش مصرف نمک، همراه با سایر عوامل درمانی آسم، در بهبود این بیماری مؤثر و مفید است.

-بررسی ها نشان داده، مصرف زیاد نمک در شرایط غیرطبیعی، اثرات مضری بر کلیه ها دارد.

نمک نوجوانان را چاق می کند

واقعیت این است که کلرور نمک باعث تولید اسید کلورهیدریک می‌شود که بدن را اسیدی می‌کند. در مورد گوشت قرمز و پنیر نیز همین طور است. این مواد غذایی اسید فسفریک بدن را بالا می‌برند؛ اما سبزیجات حالت بازی بدن را بالا می‌برند که به دلیل داشتن بیکربنات و پتاسیم موجود در آن‌هاست.

توجه داشته باشید که حالت بالای اسیدیته‌ی بدن باعث کاهش متابولیسم پایه‌ی بدن می‌شود و در نتیجه کالری‌های دریافتی کمتر می‌سوزند و توده‌ی چربی بدن بیشتر می‌شود. محققان معتقدند که برای مقابله با این وضعیت باید رژیم غذایی کم نمک و سرشار از پتاسیم داشته باشید. برای همین لازم است که مصرف نمک و غذاهای شور را کاهش دهید و در عوض مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید.

 ۱۱ کاربرد عجیب و غریب نمک در خانه!

11 درمان خانگی با نمک

 آیا مصرف نمک باعث چاقی می‌شود؟

 آشنایی با خواص نمک در کلام امام رضا(ع)

 معجزات نمک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ