آیا قرص‌های ضدبارداری عوارض دارد؟

mousavi
مصرف قرص‌های ضدبارداری و استروژن، چاقی و همچنین کاهش وزن سریع موجب تشکیل سنگ کیسه صفرا در افراد می‌شود.

یک فوق تخصص گوارش گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری و استروژن، چاقی و همچنین کاهش وزن سریع موجب تشکیل سنگ کیسه صفرا در افراد می‌شود. دکتر فرزاد جاسمی زرگانی اظهار کرد: تشکیل سنگ در کیسه صفرا از بیماری‌های خوش‌خیم است که عوامل محیطی مانند تغذیه و مصرف بعضی داروها در تشکیل آن تاثیر دارند البته مسائل ژنتیکی هم در ایجاد این عارضه بی‌تاثیر نیست.

وی افزود: مصرف قرص‌های ضدحاملگی، چاقی، کاهش وزن‌های سریع و استفاده از رژیم‌های غذایی سخت، دیابت، سیروزکبد و رژیم‌های غذایی پرچرب و کم‌فیبر(حاوی مقدار زیادی گوشت، پروتئین و چربی) از عوامل تشدیدکننده ایجاد سنگ کیسه صفراوی و افزایش تعداد سنگ‌ها به شمار می‌روند لذا برای جلوگیری از رسیدن به مرحله حاد باید عوامل تشدیدکننده را کاهش داد.

جاسمی زرگانی افزود: دو عامل محیطی و ژنتیک، میزان شیوع بیماری سنگ کیسه صفرا را در یک جامعه مشخص می‌کنند؛ اما پاسخ به این سوال که آیا هر سنگ کیسه صفراوی نیاز به عمل جراحی دارد، منفی است. وجود سنگ در کیسه صفرا در بسیاری مواقع بدون علامت است و نیازی به درمان نیز ندارد. این فوق تخصص گوارش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با بیان این‌که سونوگرافی و آندوسکوپی از راه‌های تشخیص وجود سنگ در کیسه صفرا است، اظهار کرد: اگر پس از تشخیص سنگ در کیسه صفرا فرد از درد سمت راست و بالای ناحیه شکم خود شکایت کند، باید توجه داشت که این درد هیچ ارتباطی با وجود سنگ در کیسه صفرا ندارد. سنگ کیسه صفرا زمانی با درد همراه است که بیمار دچار التهاب کیسه صفرا شده است یا سنگ وارد مجرای درون صفراوی شود.

جاسمی زرگانی بیان کرد: مرحله حاد بیماری همراه با درد مزمن ناشی از وجود سنگ در مجرای درون کیسه صفراوی است که ساعت‌ها در ربع فوقانی راست شکم و در پشت و شانه راست احساس می‌شود و گاه همراه با تهوع و استفراغ است؛ البته ممکن است بیماری سال‌ها علائم سنگ کیسه صفرا را داشته باشد ولی وارد مرحله حاد نشود.

وی با بیان این‌که سنگ کیسه صفرا در زنان میانسال بین 40 تا 50 ساله بیشتر دیده می‌شود، عنوان کرد: در موارد حاد، جراحی از روش‌های درمان است که برای بیماران باید مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: سلامت نیوز

چند وقت به چند وقت می‌توان از قرص‌های ضدبارداری اورژانسی استفاده کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ