3روش فوق العاده برای درمان دیسک کمر

faateme1366
پرگابالین به عنوان یک داروی تجویز شده به 3 شکل کپسول، مایع و یک قرص با انتشار طولانی مدت به صورت خوراکی موجود است. کپسول خوراکی پرگابالین با نام تجاری لیریکا نیز به فروش می رسد. کپسول خوراکی پرگابالین ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی نیز استفاده شود یعنی لازم باشد آن را همراه با داروهای دیگر مصرف کرد.

پرگابالین به عنوان یک داروی تجویز شده به 3 شکل کپسول، مایع و یک قرص با انتشار طولانی مدت به صورت خوراکی موجود است. کپسول خوراکی پرگابالین با نام تجاری لیریکا نیز به فروش می رسد. کپسول خوراکی پرگابالین ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی نیز استفاده شود یعنی لازم باشد آن را همراه با داروهای دیگر مصرف کرد.

به گزارش هلث لاین، استفاده از پرگابالین به عنوان یک ماده کنترل شد توسط پزشک از نزدیک کنترل می شود.

چرا پرگابالین استفاده می شود؟

کپسول خوراکی پرگابالین برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • درد نوروپاتی ناشی از آسیب دیدن اعصاب به دلیل دیابت، زونا یا آسیب نخاعی
  • فیبرومیالژیا (درد در سراسر بدن)

پرگابالین چگونه کار می کند؟

پرگابالین به گروه داروهایی به نام ضدتشنج تعلق دارد. یک کلاس دارویی گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند و اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. هنوز به طور دقیق مشخص نیست پرگابالین چگونه کار می کند، اما اعتقاد بر این است با آرامش اعصاب آسیب دیده یا پرکار در بدن که می تواند باعث بروز درد یا تشنج شود عمل می کند.

دیسک کمر یعنی چه؟

به گزارش سایت الودکتر، واژه فتق دیسک کمر (herniated disk) برای اشاره به مشکلی استفاده می شود که در آن بالشتک لاستیکی (دیسک) که بین استخوان های ستون فقرات قرار دارد، دچار مشکل می شود. فقط فردیکه آسیب دیدگی دیسک کمر دارد و این مشکل را تجربه کرده، می تواند عذاب و درماندگی این بیماری را توصیف نماید. این درد عذاب آور بوده و هر حرکتی این درد را شدید تر می کند.

 

این درد یک علامت هشداردهنده هست که میبایست به آن توجه کنید، در صورت انجام اقدامات لازم، این ناراحتی و درد عموما متوقف شده و مشکل دیسک کمر حل می شود. دیسک کمر یک بالشتک های لاستیکی بین استخوان های مهره بوده که دور نخاع می پیچند.

 

هر دیسک یک کپسول صاف و گرد است که حدود ۱ اینچ قطر و یک چهارم اینچ ضخامت دارد. دیسک ها بشکلی محکم بین ستون فقرات قرار گرفته و توسط رباط های متصل کننده استخوان های نخاع به هم پیوسته می شوند. بعضی اوقات از درد دیسک کمر به عنوان وسیله ای برای جذب فشار و شوک یاد می شود. با گذشت زمان و افزایش سن این دیسک ها ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شوند.

موثرترین درمان غیرجراحی دیسک کمر

از فیزیوتراپی و طب فیزیکی گاهی اوقات با اصطلاح توانبخشی عملکرد یاد می‌شود. پزشک جهت بهبود و حفظ توانایی‌های کاربردی ضروری برای انجام فعالیت‌های زندگی روزمرّه فیزیوتراپی را تجویز می‌کند. احتمال دارد فیزیوتراپی در درمان بدون جراحی دیسک کمر و محافظه‌کارانه پارگی و بیرون زدگی گنجانده شود یا به عنوان مراقبت پس از عمل جراحی در نظر گرفته شود. دکتر فیزیوتراپی متخصص ماهر و دارای مجوزی است که در زمینه‌ی درمان‌های فعال و غیرفعال و زیست‌مکانیک آموزش دیده است. شماری از دکترهای فیزیوتراپی متخصص بخشی از بدن هستند یا با بیماران جهت رفع مشکل خاصی مانند گردن درد یا کمر درد کار می‌کنند.

 

پس از آن که پزشک شما را به دکتر فیزیوتراپی معرفی کرد، او به نوبه‌ی خود بر مبنای تجویز پزشک معرف، برنامه خاص درمان دیسک کمر را طرح‌ریزی می‌کند. در این برنامه اهداف درمانی و شرایط کنونی شما لحاظ می‌شود. این برنامه به تدریج تغییر می‌یابد و با افزایش آمادگی جسمی و نیازهای‌تان گسترش داده می‌شود.

 

چنین برنامه‌ای احتمالاً یکی از سه درمان زیر یا تمام آنها را دربرمی‌گیرد:

  • درمان غیرفعال بدون مشارکت بیمار، یا با همکاری اندک وی، انجام می‌شود. دکتر فیزیوتراپی درمان شامل ماساژ، کشش و اولتراسوند را بر روی بیمار پیاده می‌کند.
  • درمان‌های فعال شامل تمرین‌های درمانی جهت افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت، تعادل، هماهنگی و تحمل می‌شوند.
  • زیست‌مکانیک اصلاح وضعیت اندامی و آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکت دادن بدن را دربرمی‌گیرد.

درمان مکمل برای دیسک کمر

از زمان های قدیم آب درمانی به عنوان یک روش برای درمان انواع مختلف بیماری ها مانند درد کمر و گردن استفاده میشده است در حالیکه نیاکان و گذشتکان ما برای استفاده از این روش باید یک چشمه آب گرم پیدا می کردند، امروزه با اختراع تکنولوژیهای جدید و در دسترس بودن آن به آسانی می توان از این روش درمانی استفاده کرد.

آب درمانی به ورزش در آب هم گفته میشود. این روش با نوع ساده آب درمانی که بوسیله یک حمام آب گرم انجام می شود، متفاوت است وشامل تمرینات ایروبیک در آب است. مشورت با پزشک برای انتخاب نوع درمان بوسیله آب درمانی باعث کاهش درد و دمان دیسک کمر شما می شود.

داروهایی برای درمان دیسک کمر

داروهایی که خرید بدون نسخه‌شان مجاز است. پزشک در صورت ملایم تا متوسط بودن درد پیشنهاد می‌کند تا این دسته از داروها، برای مثال ایبوپروفن (ادویل، مورتین IB و اقلام مشابه آنها) یا ناپروکسین و اقلام مشابه را مصرف کنید.

مسکن‌ها و آرام‌بخش‌ها.اگر مصرف داروهای بدون نسخه سودمند نباشد، پزشک مسکن‌های مخدری مانند کدئین یا ترکیب اکسی‌کدون ـ استامینوفن (اکسی‌کونتین و اقلام مشابه) را برای مصرف کوتاه مدت تجویز می‌کند. خواب‌آلودگی، حالت تهوع، گیجی و یبوست از اثرات جانبی احتمالی این داروها به شمار می‌روند.

داروهای درد عصبی. داروهایی نظیر گاباپنتین (نورونتین، گرالیز)، پرگابالین، دولوکستین، ترامادول و آمی‌تریپتیلین غالباً به تسکین درد ناشی از آسیب عصبی کمک می‌کنند. از آنجایی که این داروها در مجموع اثرات جانبی ملایم‌تری در مقایسه با مسکن‌های مخدر به دنبال دارند، گرایش روز افزونی در میان پزشکان برای تجویز آنها به عنوان داروهای تجویزی خط اول برای مبتلایان به درد دیسک کمر ایجاد شده است.

شل کننده‌های عضلات. شل‌کننده‌های عضلات در صورت ابتلا به اسپاسم یا گرفتگی عضلانی تجویز می‌شوند. خواب‌آلودگی و سرگیجه از اثرات جانبی این داروها به شمار می‌روند.

ببشتر بخوانید:کدام باکتری ها سبب نازایی می شود؟

عوارض جانبی مصرف پرگابالین

کپسول خوراکی پرگابالین باعث بروز سرگیجه، خواب آلودگی و تاری دید می شود که می تواند بر توانایی در فکر کردن، دیدن یا حرکت تاثیر بگذارد. تا زمانی که از اثرات این دارو روی خود مطمئن نیستید از انجام کارهایی مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین که به هوشیاری کامل نیاز دارند خودداری کنید، همچنین مصرف پرگابالین می تواند عوارض جانبی دیگری را نیز ایجاد کند.

عوارض جانبی شایع تر مصرف پرگابالین

عوارض جانبی شایع پرگابالین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • مشکل در تمرکز
  • تاری دید
  • خشکی دهان
  • افزایش وزن
  • تورم دست ها یا پاها

در صورت خفیف بودن این اثرات احتمال می رود طی چند روز یا 2 هفته برطرف شوند، اما در صورت تشدید یا عدم بهبودی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی مصرف پرگابالین

در صورت بروز عوارض جانبی جدی بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و در صورت بروز عوارض تهدید کننده زندگی به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها شامل موارد زیر است:

بروز واکنش های آلرژیک جدی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. این علائم شامل موارد زیر است:

  • تورم صورت، دهان، لب ها، لثه ها، زبان، گلو یا گردن
  • مشکل تنفسی
  • بثورات، کهیر (برجستگی های برجسته) یا تاول

افکار یا اعمال خودکشی. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افکار خودکشی یا مردن
  • اقدام به خودکشی
  • افسردگی یا اضطراب جدید یا بدتر
  • احساس تحریک یا بی قراری
  • موارد وحشت زدگی
  • مشکل خواب
  • تحریک پذیری جدید یا تشدید آن
  • رفتار پرخاشگرانه، عصبانی یا خشن
  • اقدام به کارهای خطرناک
  • قسمت های شیدایی (افزایش شدید فعالیت و گفتگو)
  • سایر تغییرات غیرمعمول در رفتار یا خلق و خوی

مشکلات قلبی. علائم شامل موارد زیر است:

  • تورم دست ها، پاها یا مچ پاها
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه و خواب آلودگی

مشکلات جدی در تنفس. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل تنفسی
  • تنفس آرام
  • تنفس کم عمق
  • افزایش خواب آلودگی

سلب مسئولیت: هدف این مقاله ارائه مناسب ترین و اطلاعات فعلی است. با این حال، از آنجا که داروها روی هر فردی به طور متفاوت تاثیر می گذارند نمی توان تضمین کرد این اطلاعات شامل همه عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو است. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست، بنابراین همیشه عوارض جانبی احتمالی را با پزشک خود که در جریان سابقه پزشکی شما است در میان بگذارید.

پرگابالین با سایر داروها تداخل ایجاد می کند

کپسول خوراکی پرگابالین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهان مصرفی تداخل ایجاد کند. تداخل زمانی است که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر دهد که می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از ایجاد تداخلات پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتما در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهان مصرفی خود اطلاعات لازم را به پزشک خود بدهید. برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با هر مورد دیگری با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث ایجاد تداخل با پرگابالین شوند در زیر ذکر شده است.

تداخلات دارویی که باعث افزایش بروز عوارض جانبی می شوند

مصرف پرگابالین با داروهای خاص عوارض جانبی بیشتری ایجاد می کند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای دیابت مانند روزیگلیتازون و پیوگلیتازون. مصرف این داروها با پرگابالین باعث افزایش وزن یا تورم دست ها یا پاها می شود. در صورت داشتن مشکلات قلبی مصرف این داروها با هم می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش دهد.
  • داروهای آرامش بخش (داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود) یا داروهای ضداضطراب مانند لورازپام. مصرف این داروها با پرگابالین باعث بروز سرگیجه و خواب آلودگی می شود.
  • داروهای فشار خون مانند کاپتوپریل، انالاپریل یا لیزینوپریل. مصرف این داروها با پرگابالین باعث بروز تورم و کهیر می شود.
  • داروهای ضددرد افیونی مانند اکسی کدون و دیگر داروهای ضدافسردگی CNS. مصرف این داروها با پرگابالین خطر ابتلا به مشکلات تنفسی شدید و به احتمال زیاد تهدید کننده زندگی را افزایش می دهد.

سلب مسئولیت: هدف این مقاله ارائه مناسب ترین و اطلاعات فعلی به شما است. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد متفاوت عمل می کنند نمی توان تضمین کرد این اطلاعات شامل همه فعل و انفعالات ممکن است. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست، بنابراین همیشه درمورد تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویز شده، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه مصرفی خود با پزشک صحبت کنید.

هشدارهایی درباره مصرف پرگابالین

مصرف این دارو با چندین هشدار همراه است.

هشدار آلرژی

این دارو می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل تنفسی
  • تورم صورت، دهان، لب ها، لثه ها، گردن، گلو یا زبان
  • بثورات، کهیر (برجستگی های برجسته) یا تاول

در صورت بروز این علائم با اورژانس تماس بگیرید با به بیمارستان مراجع کنید زیرا می توانند زندگی شما را به خطر بیندازند. اگر نسبت به مصرف پرگابالین واکنش آلرژیک داشته اید استفاده از آن را قطع کنید زیرا مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

هشدار درباره تداخل پرگابالین با الکل

استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل می تواند خطر خواب آلودگی و سرگیجه ناشی از پرگابالین را افزایش دهد، بنابراین هنگام مصرف این دارو نباید الکل بنوشید. در صورت نوشیدن الکل به پزشک خود اطلاع دهید.

هشدارها برای افراد دارای شرایط سلامتی خاص

برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: در صورت ابتلا به مشکلات کلیوی یا داشتن سابقه بیماری کلیه ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن دفع کنید، بنابراین سطح این دارو در بدن افزایش می یابد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد می کند. پزشک در این شرایط  برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی دوز کمتری را برای شما تجویز می کند.

برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی: در صورت داشتن مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی متوسط ​​تا شدید از پزشک خود بپرسید آیا مصرف این دارو برای شما بی خطر است یا خیر. این دارو می تواند باعث تشدید وضعیت شما شود. تشدید علائم مشکلات قلبی می تواند شامل تورم در بازوها، پاها، افزایش وزن و احتباس مایعات (تورم) در بدن باشد.

برای افراد مبتلا به افسردگی یا اختلالات روانی: اگر مبتلا به افسردگی یا سایر اختلالات روانی یا رفتاری هستید این دارو ممکن است خطر ابتلا به افکار و رفتارهای خودکشی را افزایش دهد، بنابراین شما و خانواده باید مراقب بروز افسردگی جدید یا تشدید وضعیت، تغییرات غیرمعمول در خلق و خو یا رفتار خود یا افکار آسیب رساندن به خود باشید.

برای افراد دارای سابقه سوءمصرف مواد مخدر یا الکل: اگر در گذشته الکل می نوشیدید یا در حال حاضر این کار را انجام می دهید به پزشک خود اطلاع دهید. پرگابالین به عنوان یک ماده کنترل شده مصرف آن می تواند منجر به سوءاستفاده شود. استفاده از پرگابالین همراه با مواد افیونی ممکن است منجر به افسردگی تنفسی شود.

برای افراد داراری مشکلات تنفسی اساسی: پرگابالین ممکن است در افراد دارای مشکلات اساسی تنفسی از افسردگی تنفسی جدی یا تهدید کننده زندگی رنج ببرند.

هشدار برای گروه های دیگر

برای زنان باردار: در صورت بارداری یا داشتن قصد آن با پزشک خود صحبت کنید. این دارو فقط در صورتی باید مورد استفاده قرار گیرد که منفعت آن بیش از ضررش باشد. مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهد دوزهای بالای پرگابالین خطر اثرات منفی را روی جنین افزایش می دهد.

زنان شیرده: پرگابالین به مقدار کم به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین احتمال می رود در کودک شیرخوار که از شیر مادر تغذیه می کند باعث بروز عوارض جانبی جدی شود. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. شاید لازم باشد در مورد قطع شیردهی یا مصرف این دارو تصمیم بگیرید.

برای مردانی که قصد دارند پدر شوند: مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهد این دارو باعث تغییر اسپرم شده و حیوانات نر را بارورتر می کند، همچنین نقص مادرزادی در نوزادان حیوانات نر نیز مشاهده شده که تحت درمان این دارو قرار گرفتند، اما مشخص نیست آیا این مشکلات می تواند در افرادی که این دارو را مصرف می کنند رخ دهد یا خیر.

برای افراد میانسال: در افراد میانسال یا سالخورده ممکن است کلیه ها مانند گذشته کار نکنند. این عارضه می تواند باعث شود بدن داروها را با سرعت بیشتری پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند که خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می دهد.

برای کودکان: این دارو در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین نباید در کودکان زیر 18 سال استفاده شود.

نحوه مصرف پرگابالین

همه دوزهای ممکن و اشکال دارویی در اینجا وجود ندارد، اما مقدار مصرف، فرم دارو و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن
  • شرایط تحت درمان
  • وضعیت چقدر شدید است
  • سایر شرایط پزشکی
  • چگونه به نخستین دوز واکنش نشان می دهد

بیشتر بخوانید:با این ویتامین در رفع سیاهی دور چشم معجزه کنید

فرم ها و نقاط قوت پرگابالین

نام تجاری: لیریکا

فرم: کپسول خوراکی

دوز دارو: 25، 50، 75، 100، 150، 200، 225 و 300 میلی گرم

نام عمومی دارو: پرگابالین

فرم: کپسول خوراکی

نقاط قوت: 25 میلی گرم، 50 میلی گرم، 75 میلی گرم، 100 میلی گرم، 150 میلی گرم، 200 میلی گرم، 225 میلی گرم و 300 میلی گرم

بر اساس دستور پزشک پرگابالین را مصرف کنید

کپسول خوراکی پرگابالین برای درمان طولانی مدت استفاده می شود، بنابراین عدم مصرف آن بر اساس توصیه های پزشک می تواند باعث بروز عوارض جانبی جدی و حتی تهدیدکننده زندگی فرد شود. در صورت قطع نگاهانی دارو یا عدم مصرف آن درد یا تشنج برطرف نمی شود حتی ممکن است تشدید یابد.

در صورت فراموشی یک دوز دارو یا عدم مصرف آن بر اساس برنامه:  در صورت فراموشی یک دوز به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر دوز دارو نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید. برای اثربخشی این دارو سرخود دوز دارو را افزایش ندهید.

در صورت مصرف بیش از حد پرگابالین: مصرف بیش از حد پرگابالین می تواند باعث وجود سطح خطرناکی از دارو در بدن شود. علائم آن شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • از دست دادن کنترل حرکات بدن
  • لرزش (لرزش مداوم)
  • فراموشی (فراموشی یا از دست دادن حافظه)
  • مشکل در صحبت کردن
  • عصبی بودن
  • انقباض
  • سردرد

در صورت مصرف بیش از حد این دارو بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

آیا گزینه های دیگری برای پرگابالین وجود دارد؟

داروهای دیگری نیز برای درمان بیماری موجود است. برخی از آنها ممکن است بیش از سایرین برای شما مناسب باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های دارویی دیگر و مفید برای خود مشورت کنید.

فارماکولوژی و مکانیسم اثر پرگابالین

مکانیسم اثر این دارو به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد به دلیل شباهت ساختاری پرگابالین با هورمون مهاری سیستم عصبی به نام گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) می تواند منجر به کنترل درد های عصبی و کنترل تشنج شود. از موارد مصرف دارو می توان به تسکین دردهای نوروپانی، دردهای عصبی همراه با عفونت هرپس، فیبرومیالزیا (دردهای اسکلتی عضلانی) و تشنج اشاره کرد.

راهنمایی های عمومی برای بیمار

این دارو برای بیماری شما تجویز شده، بنابراین از مصرف آن در موارد مشابه یا توصیه آن به دیگران خودداری کنید.

پیش از مصرف این دارو برگه راهنمای دخال جعبه دارو را به دقت بخوانید.

در صورت داشتن سابقه حساسیت به پرگابالین، ابتلا به سایر بیماری ها یا مصرف سایر داروها و بارداری یا شیردهی قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

داروی خانگی معجزه آسا برای کمردرد

بررسی علل و عوامل ایجاد کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
Arash

Arash

1397-09-20 - 18:09 پاسخ

داروی گاباپتین رو اگر مصرف میکنید مراقب عوارضش هم باشید چون در فرد مصرف کننده ایجاد میل به خودکشی و همچنین ایجاد خلق و خوی بد میکند ، بسیار مراقب مصرف کننده ی این دارو باشید با تشکر

منصور

منصور

1397-02-13 - 16:28 پاسخ

عجب مردم را چی حساب کردید.تو راه مقابله با دیسک