کنجد مانند گوشت اما بدون مضرات آن!

mahdie.mohtashami
به دلیل بالا بودن میزان پروتئین در کنجد این دانه ی خوراکی خوشمزه همانند گوشت عمل کرده و می تواند جایگزین گوشت در رژیم غذایی گیاهخواران گردد.

کنجد این قدیمی ترین خوردنی تاریخ حاوی خواص بسیاری است. کنجد سرشار از چربی های غیر اشباع می باشد و بیشتر به علت روغن فراوانی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. از روغن کنجد برای تقویت و سلامت پوست استفاده های فراوانی می شود. در این مقاله به بررسی خواص شگفت انگیز کنجد می پردازیم.

ارزش غذایی کنجد

کنجد گیاهی گُلدار و از رده‌ی دولپه‌ای‌هاست. دانه‌های کنجد حاوی روغن بسیار با ارزشی هستند. این دانه‌ها ۵۵ درصد چربی و ۲۰ درصد پروتئین دارند و به همین دلیل یک منبع بسیار غنی از اسیدهای چرب ضروری و بعضی از اسیدهای آمینه‌‌ محسوب می‌شوند.

دانه‌های کنجد دارای ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن و دو آنتی‌اکسیدان بسیار مفید از خانواده‌ی لیگنان‌ها به نام‌های سسامین و سسامولین هستند. روغن کنجد نیز دو ترکیب فنولیک دیگر به نام‌های سسامول و سسامینول دارد که در فرایند تصفیه تشکیل می‌شوند.

 روغن کنجد سرشار از اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که بخش عمده‌ی آنها گاما-توکوفرول و سایر ایزومرهای ویتامین هستند. اسیدهای آمینه‌ی موجود در کنجد لیزین، تریپتوفان و متیونین هستند.

فواید کنجد

پروتئین بالا

کنجد، منبع خوبی از پروتئین رژیمی است و اسیدهای آمینه باکیفیت، ۲۰% این دانه را تشکیل‌می‌دهند. بنابراین، کنجد برای قرارگرفتن در رژیم گیاهی با پروتئین بالا، عالی است. فقط باید دانه‌های کنجد را روی سالادها، سبزیجات و نودل‌های خود بپاشید.

از دیابت چلوگیری می کند

کنجد، دارای منیزیم و دیگر مواد مغذی است که با دیابت مبارزه ‌می‌کنند. استفاده از روغن کنجد به‌ عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشارخون و گلوکز پلاسما در افراد دیابتی حساس، موثر است.

کم خونی را درمان می کند

کنجد، مخصوصا نوع سیاه آن، سرشار از آهن است. بنابراین، به افرادی که دچار کم‌خونی و ضعف هستند، بسیار توصیه‌می‌شود.

کاهش کلسترول

یکی از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی انسان، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون است.  فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد. در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

از سوی دیگر، دانه‌های کنجد جزو خوراکی‌هایی هستند که حاوی بیشترین میزان لیگنان‌ها می‌باشند. لیگنان‌ها ترکیبات گیاهی هستند که همانند هورمون استروژن عمل می‌کنند برای همین به آن‌ها لقب فیتواستروژن داده‌اند. لیگنان‌های موجود در کنجد به خصوص کنجد آسیاب نشده همانند لیگنان‌های موجود در دانه‌ی کتان جذب بدن می‌شوند. «سزامین» یکی از لیگنان‌های اصلی کنجد محسوب می‌شود. لیگنان‌های موجود در کنجد برخی از چربی‌های خون مانند کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند، به همین دلیل مصرف کنجد برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند خوب است.

 تقویت قوای جنسی آقایان

مصرف منظم و روزانه کنجد باعث می شود تا روی و مواد معدنی لازم برای عملکرد طبیعی دستگاه تولید مثل در مردان تامین گردد. فقدان برخی مواد معدنی و مغذی می ‌تواند به کاهش تستوسترون(هورمون مردانه) منجر شود به همین دلیل دریافت روی کافی برای رفع این مشکل مفید و موثر است. توصیه می شود مردان روزانه ۱۱ میلی گرم روی دریافت نمایند، هر چند مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم آن خطرناک است.

تسکین دندان درد

از قرن ها پیش در چین از کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شده است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید، با درد آن فروکش نماید.

تامین آهن

کنجد سبوس دار سرشار از آهن است. هر یک از سلول‌های بدن ما حاوی آهن می‌باشد. وجود این ماده‌ی معدنی برای حمل اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها و برای ساخت گلبول‌های قرمز خون لازم و ضروری است. باید بدانید آهن همچنین در ساخت سلول‌های جدید، هورمون‌ها و ناقل‌های عصبی نقش دارد. این دانه‌ها برای گیاهخواران که از گوشت استفاده نمی‌کنند منبع خوبی برای جذب این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که آهن موجود در گیاهان به اندازه‌ی آهن موجود در مواد غذایی حیوانی جذب بدن نمی‌شود. برای اینکه آهن منابع گیاهی بیشتر جذب بدنتان شود آن را همراه با یک ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین C میل کنید.

تقویت پوست، مو و ناخن

وجود مقادیر بالای روی در کنجد، آکنه را کمتر می کند، از نازک شدن موها جلوگیری می کند، مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد. اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.

خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود.  مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.

کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد)، به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.

مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.  برای درمان جرب( نوعی بیماری انگلی خارش دار)، تخم ریواس را با روغن کنجد مخلوط کرده به محل بمالند.

 کنجد ، ارده و روغن کنجد چه خواصی دارند؟ +مواد مغذی

با مصرف کنجد کلسترول خون خود را کاهش دهید

 خواص سس کنجد

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ