چای شیرین برای کودکان مساوی با مرض قند!

mahdie.mohtashami
با کنترل تغذیه ی کودکتان او را از ابتلا به بیماری خاموش دیابت حفظ کنید حتی با خوردنی ها و نوشیدنی های ساده ای مثل چای شیرین.

در بدن ما وظیفه ی تامین قند به عهده ی لورالمعده می باشد. وقتی الوزالمعده قادر به تامین قند مورد نیاز بدن باشد باعث ایجاد بیماری دیابت یا به اصطلاح عامیانه مرض قند می شود. گذشت شاید کودکان کمتر به دیابت مبتلا می شدند اما امروزه به علت سبک غلط زندگی ها و رژیم های غذایی حتی نوزادانی هستند که در بدو تولد به دیابت مبتلا هستند. در این مقاله بیشتر به بررسی بیماری دیابت یا مرض قند در کودکان می پردازیم.

علت بیماری دیابت چیست؟

هنوز برای پزشکان بطور دقیق علت این بیماری مشخص نشده است. متخصصان فاکتورهایی همچون اضافه وزن کودک، نداشتن تحرک کافی و همچنین سابقه بیماری در خانواده را، از عوامل اصلی می دانند.

همچنین هورمون های جدیدی که در سالهای نوجوانی ، در بدن تولید می شوند، می تواند مصرف صحیح انسولین در بدن را ، تحت تاثیر قرار دهد. به این عارضه مقاومت انسولینی، گفته می شود که در نهایت به بیماری دیابت ، منجر خواهد شد.

علائم دیابت در کودکان

جستجوی علایم مشخص درمیان کودکان کار بسیار دشواری است، حتی برخی از این علایم از چشم والدین مخفی می مانند زیرا آنرا با ناآرامی کودک اشتباه می گیرند. با این حال برای شناسایی این علایم نیاز به بررسی و توجه دقیق تری می باشد.

علایم زیر می تواند نشانه هایی از وجود دیابت در کودکان باشد:

  • ·        احساس ضعف دائمی
  • ·        خوابیدن بیش از حد معمول
  • ·        بی حالی و بد خویی کودک
  • ·        عدم علاقه به بازیهای بیرون از خانه و فعالیت های معمول
  • ·        شکایت کودک از سردرد و معده درد.
  • ·         عصبانیت سریع
  • ·        کودک از نوسانات خلقی و حالات روحی متفاوت رنج می برد
  • ·        کودک دست پاچه و آشفته حال باشد
  • ·        در کودکان 2 تا 3 ساله ، وجود هر گونه ترشح چسبناک در ادرار می تواند نشانه ی بالا بودن قند و وجود قند اضافه در ادرار باشد. این علامت نشانه ی احتمالی وجود دیابت است و باید هر چه سریعتر آزمایش تشخیص دیابت انجام گیرد.
  • ·        یکی ازعلائم گمراه کنند ه شب ادراری است. خیس کردن رختخواب در سنین پایین ممکن است علامت هشدار دهنده ای برای والدین محسوب نشود. اما باید این مسئله را جدی گرفت، بخصوص اگر قبلا ً زیاد این عمل از کودک سر نمی زده ولی  در چند ماه اخیر مکرراً شب ادراری داشته باشد.این حالت می تواند علامت دیابت باشد زیرا این کودکان آنقدر آشفته هستند که رویا را از واقعیت تشخیص نداده و در حالت خواب رختخواب خود را خیس می کنند.
  • ·        تشنگی بسیار زیاد و به دنبال آن تکرر ادرار. تعداد دفعات مراجعه به دستشویی کودک را همیشه مراقب باشید. از آن جایی که قند خون بالا می رود کلیه ها برای دفع مقدار اضافی قند فعالیت بیشتری کرده و آنرا همراه با آب بصورت ادرار از بدن خارج می کنند و از آن جایی که آب بیشتری از بدن خارج می شود بدن دچار کم آبی شده و کودک بیشتر احتیاج به آب پیدا می کند.
  • ·        از دست رفتن اشتها یا گرسنگی دائمی نیز ازعلایم دیابت است. هر دو این علایم از طرف والدین نادیده گرفته می شود زیرا والدین عدم توجه به غذا را به بازیگوشی بچه مرتبط می دانند و خوردن زیاد را مرتبط با سن رشد کودک در نظر می گیرند.
  • ·        کودکان مبتلا به دیابت نوع یک معمولاً غذای زیادی می خورند ، اما کاهش وزن دارند. کاهش وزن بدون علت مشخص به خاطر عدم توانایی بدن در جذب انرژی ازغذاهایی است که مصرف می شود. این موضوع سبب می گردد چربیهایی که در سلولها ذخیره بوده اند مصرف شده و وزن بدن علیرغم خوردن غذا کاهش می یابد.
  • ·        یکی از علائم خطرناک دیابت در کودکان از خواب بیدار نشدن است. این موضوع می تواند مرتبط با افت شدید قند خون باشد در این حالت لازم است مقداری ماده ی شیرین نظیر آب پرتقال یا یک قاشق پر شکر به کودک خوراند.

مضرات خوردن چای شیرین در کودکان دیابتی

به گزارشالو دکتر گفتنی است آن دسته از رژیم های غذایی که فقط شامل قند و “فروکتوزهستند فعالیت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهند چون توانایی انسولین را برای کمک به سلول های مغز مختل می کند.

 

قند فروکتوز در میوه ها نیز یافت می شود اما قند آن برای بدن مشکل زا نیست و مشکل زمانی ایجاد می شود که شکر همراه با نوشیدنی های داغ به ویژه در وعده صبحانه مصرف شود و متخصصان توصیه می کنند برای سلامت تان مصرف شکر را محدود کنید و به جای آن از “اسید های چرب امگا ۳” در وعده صبحانه استفاده کنید زیرا مصرفشان باعث افزایش هوش و حواس می شود.

 

 

 چطور دیابت نوع یک را در کودکان درمان کنیم؟

روبات ها به کمک کودکان دیابتی می آیند

 راهکار جلوگیری ابتلای کودک به دیابت!

 نقش ویتامین D در دیابت نوع 1 کودکان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ