عجیب ترین علل سردرد!

faateme1366
سردرد شاید در ظاهر چندان نگران کننده به نظر نرسد اما گاهی اوقات آنقدر دلایل عجیبی برای سردرد وجود دارد که باور نکردنی است. عجیب ترین علل سردرد را در این مطلب بخوانید.

 

چرا خانم ها سردرد می گیرند؟

به گزارش سایت الودکتر، قرص های ضد بارداری یکی از محرکاتی است که به دلیل تجویز در دوران یائسگی باعث بروز میگرن در بعضی زنان است. مطالعه ای ثابت کرده است که استفاده از قرص های ضد بارداری به خصوص در زنانی که سطح استروژن آنها بالاست باعث شدید تر شدن میگرن می شود. این گونه سردردها معمولا در دوران یائسگی وخیم تر می شود چون چرخه نرمال هورمون ها در این زمان مختل شده است.

 

سردرد های باورنکردنی

شاید باورتان نشود، اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آنها به عنوان سردردهای سرفه ای یاد می شود. این سردردها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالی کردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به وجود می آید. تقریبا یک درصد سردردهای جهان در اثر سرفه کردن به وجود می آید و البته این نوع سردردها در بین مردان شایع تر است. علت اصلی این دردها فشاری است که در داخل مغز به وجود می آید. این دردها که اغلب شدید و تکرارشونده هستند ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامند و در بیشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس می شوند. در حالی که در اکثر موارد علت این موضوع ناشناخته است، اما بعضی تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد نزدیک به ۱۰ درصد از سردردها بر اثر ناهنجاری آرنولد چیاری به وجود می آیند. در این حالت در هنگام سرفه، فشاری به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالای ستون فقرات وارد می شود که عامل بروز سردرد است. این نوع از سردردها اغلب با علایم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، عدم توانایی در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش ها همراه هستند.

 

عجیب ترین علل سردرد

فشار عضلات یکی از دلایل سردردهای حاد است که می‌تواند به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عضلات یک ناحیه از سر ایجاد شده باشد. ممکن است این درد به قسمت‌های دیگر سر نیز گسترش یابد. سردردهای ناشی از فشار عضلات به سردردهای تنشی معروف هستند و پیشانی یک قسمت از سر است که بیشتر در معرض این نوع سردرد قرار دارد. معمولاً این درد به شکل یک نوار دور سر بوده و در طول روز تشدید شده و پس از استراحت کاهش می‌یابد. فشار عضلات به دلیل استرس، خستگی، وضعیت بدنی نامناسب، اخم و در برخی موارد کم‌آبی بدن ایجاد می‌شود.

 

غذاهایی که سردرد می آورند

غذاهای زیادی هستند که ممکن است باعث شروع سردردهای میگرنی شوند، اما ساندویچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. این ساندویچ ها شامل موادی مانند تیرامین و نیترات ها و نیتریت ها هستند که همگی جریان خون به سمت مغز را افزایش داده و باعث سردرد می شوند. در کمال تعجب سردردهایی که در اثر مصرف این مواد افزودنی به غذاها به وجود می آیند، در هر دو سمت سر احساس می شوند. این در حالی است که در میگرن های معمولی، فقط یکی از بخش های سر دچار درد می شود. بعد از گذشت مدت زمان معینی پس از تولید غذا، تیرامین در اثر تجزیه شدن پروتئین موجود در آن به وجود می آید. به این ترتیب، این ماده را باید در مواد غذایی جست وجو کرد که زمان زیادی از تولید آنها گذشته و سعی شده با مواد نگهدارنده از فساد آنها جلوگیری شود. از دیگر غذاهایی که دارای مقادیر زیادی از تیرامین هستند، می توان به پنیر، شکلات، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و بعضی میوه ها مانند آناناس و موز اشاره کرد.

 

سردردهای خطرناک را بشناسید

نوع دیگری از سردردها که خطرناک و عجیب به نظر می رسند به علت تومورهای مغزی است. این نوع سردرد ها معمولاً متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است، بیشتر ماهیت حمله ای دارد، با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولاً سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاه بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

6نوع سردرد خطرناک!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ