آیا به شیرینی علاقه دارید و از چاق شدن می ترسید؟ این روش را امتحان کنید!

atoosamirzavandi
خوردن شیرینی به همراه نوشیدنی های گرم از جمله چای سبز به هضم بهتر آن ها در معده کمک می کند.

ترس از چاق شدن همیشه مانعی در برابر خوردن شیرینی است. اما همیشه راه حلی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد. اگر بدانید که شیرینی جات را با چه نوشیدنی بخورید از چاق شدن در امان می مانید. به گزارش الو دکتر در تحقیقات اخیر مشاهده کرده اند که خوردن شیرینی به همراه نوشیدن چای سبز اثر چاقی را خنثی می کند. در این مقاله بیشتر در مورد خواص و عملکرد چای سبز بخوانید.

چای سبز

پژوهشی نشان می دهد که مصرف آنتی اکسیدان های چای سبز به نام اپی گالوکاتچین گالات3 یا EGCG همراه با نشاسته ی ذرت، قندخون را در موش ها به طرز چشمگیری کاهش می دهد( در مقایسه با موش هایی که این ترکیب را مصرف نکرده اند). در این پژوهش ترکیب EGCG همراه با نشاسته، قندخون را به مقدار 50 درصد کاهش داد.

مقدار دوز EGCG داده شده به موش ها معادل حدود یک و نیم فنجان چای سبز مصرفی در انسان است. محققان این پژوهش معتقدند که ترکیب EGCG زمانی به طور مؤثر عمل می کند که همراه با نشاسته ی ذرت مصرف شود. این آزمایش نشان می دهد که چای سبز، زمانی می تواند به میزان بسیار مؤثر قندخون انسان را کاهش دهد که به همراه غذاهای حاوی نشاسته ای مثل نان و شیرینی مصرف شود. این غذاهای نشاسته ای اغلب به صورت صبحانه مصرف می شوند. به طور مثال اگر در وعده ی صبحانه، همراهِ چای سبز، نان شیرینی مصرف کنید، ترکیب EGCG  سطح گلوکز خون را که به طورطبیعی پس از مصرف نان شیرینی افزایش می یابد، را کم می کند.   

به گفته ی این محققان، اثر EGCG درکاهش قندخون، در موش های تغذیه شده با قند مالتوز و گلوکز دیده نشد. علت این که قندخون موش ها پس از خوردن نشاسته کاهش می یابد، مربوط به روشی است که بدن می تواند نشاسته را به قند تبدیل کند. آنزیمی به نام آلفا آمیلاز که در دهان و پانکراس(لوزالمعده) ساخته می شود مولکول های نشاسته را به مالتوز و گلوکز تبدیل می کند. ترکیب EGCG در چای سبز، از شکستن نشاسته توسط این آنزیم، جلوگیری می کند. همچنین ترکیب EGCG فعالیت آنزیم آلفا آمیلاز را در پانکراس به میزان 34 درصد کاهش می دهد. این مکانیسم در انسان به گونه ای است که هر فرد برای کنترل قندخون خود، باید از مصرف قند یا مواد قندی همراه با چای سبز خودداری کند. به عبارتی اگر شما به چای سبز، قند یا شکر اضافه کنید، تأثیر چای سبز در کاهش قندخون را خنثی و بی اثر خواهید کرد.

براساس یافته های این پژوهش، چای سبز و نشاسته باید همزمان مصرف شوند. به عنوان مثال نوشیدن یک فنجان چای سبز پس از خوردن یک تکه نان تست، سبب کاهش قندخون نخواهد شد.

خواص چای سبز

کاهش وزن

پلی فنولهای چای سبز فعالیت آمیلاز بزاق(آنزیم تجزیه کننده قندها) را مهار می‌کند. جالب است بدانید که چای بدون داشتن عوارض خطرناک داروهای کاهنده وزن میتواند موجب کاهش وزن، اندازه دور کمر و تری گلیسرید خون مبتلایان به چاقی شود

پوسیدگی دندان

عصاره برگ چای سبز دارای اثرات ضد میکروبی است و از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

کاهش تری گلیسرید

کاتچین موجود در چای سبز، فعالیت آنزیم لیپاز را (آنزیم مسئول هضم چربی ها) در لوزالمعده مهار می کند، در نتیجه، شکستن چربی با سرعت بسیار کمی صورت می گیرد و چربی خون با سرعت کمی بالا می رود.

با توجه به این که افزایش تری گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یک عامل خطر در بروز بیماری قلبی است ، مصرف چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب جهت کاهش تری گلیسیرید خون است.

جلوگیری از دیابت

چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت مانند آب مروارید و بیماری های کلیوی به طور معجزه آسایی جلوگیری کند. چای سبز با مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده که مسئول هضم نشاسته است، باعث می شود که نشاسته با سرعت آهسته تری بشکند و در نتیجه قند خون با سرعت کمی بالا برود.

پیش گیری از آلزایمر

گفتنی است چای سبز فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان «استیل کولین» در سلول های مغز و با این حرکت مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود.

درمان بیماری های کبدی

نوشیدن چای سبز باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط چربی های موجود در کبد می شود. این عملکرد مثبت، مانع از بروز بیماری های کبدی به ویژه سرطان کبدمی شود.

کاهش کلسترول

یکی دیگر از اثرات مثبت چای سبز، کاهش قابل توجه میزان کلسترول خون است. به ویژه آنکه چای سبز باعث کاهش میزان کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب می شود. این تاثیر نه تنها میزان کلسترول بدن را در حد متعادل نگه داشته و میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد، بلکه مانع از بروز سکته قلبی و سایر بیماری های قلبی – عروقی می شود.

 لاغری با چای سبز و عدسی

 چند فنجان چای سبز بنوشیم تا لاغر شویم؟

 3 دمنوش ویژه برای لاغری

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ