عاملی که هیچگاه فکر نمی کردید سبب فقر آهن در خانم ها شود!!

atoosamirzavandi
کم خونی یا فقر آهن بیماری است که به راحتی با رژیم غذایی درست می توان آن را بر طرف کرد.

فقر آهن یا کم خونی زمانی ایجاد می شود به دلیل کمبود آهن در بدن گلبول های قرمز کمی در بدن تولید می شود و در پی آن انتقال اکسیژن با مشکل مواجه می شود. یکی از عوامل کم خونی در خانم ها عادت ماهیانه است که باعث از دست رفتن خون بسیاری می شود. پرحرفی در خانم ها عاملی است جدید که سبب فقر آهن می گردد. در این مقاله بیشتر دراین باره بخوانید.

علت فقر آهن در خانم ها

علت کم‌خونی فقر آهن میزان پایین آهن در بدن است و بدن ممکن است به این دلایل میزان آهن پایینی داشته باشد:

خونریزی شدیدِ دوران قاعدگی

عدم دریافت آهن کافی از طریق غذا. این شرایط در افرادی رخ می‌دهد که به آهن زیاد نیاز دارند مثل کودکان، نوجوانان و زنان باردار.

وجود خونریزی داخلی. این خونریزی‌ها ممکن است به دلیل مشکلاتی از قبیل زخم‌معده، بواسیر یا حتی سرطان اتفاق بیفتد. همچنین علت دیگر چنین خونریزی‌هایی مصرف مرتب آسپرین است. خونریزی داخلی معمول‌ترین علت کم‌خونی فقر آهن در مردان و زنان پس از یائسگی است.

ناتوانی بدن در جذب مناسب آهن. این مشکل ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری سیلیاک یا برداشتن بخشی از معده یا روده‌ی کوچک اتفاق بیفتد.

  • جالب بدونید تحقیقات ثابت کرده است از دلایل مهم فقر آهن و کم‌خونی در خانم‌ها حرف زدن زیاد آنهاست! درصورتی که تنفس ریتم مناسب و خاصی نداشته باشد انسان دچار فقر آهن میشود!!!

علائم کم خونی

ممکن است متوجه علائم کم‌خونی نشوید، چرا که این مشکل به آرامی پیشرفت پیدا می‌کند و ممکن است علائم آنقدر واضح و شدید نباشند. در حقیقت، ممکن است تا زمانی که کم‌خونی شما وخیم‌تر نشود، اصلا متوجه آن نشوید. با وخیم‌تر شدن کم‌خونی ممکن است:

  • خیلی زود احساس ضعف و خستگی کنید
  • احساس سرگیجه داشته باشید
  • بدخلق یا عصبی شوید
  • سردرد داشته باشید
  • رنگ‌پریده به نظر برسید
  • نفس کم بیاورید
  • نتوانید خوب تمرکز کنید

پیشگیری از کم خونی

با مصرف غذاهای سرشار از آهن، به عنوان بخشی از جیره غذایی متعادل، می توان به پیشگیری از بروز کم خونی کمبود آهن کمک کرد. مصرف زیاد غذاهای سرشار از آهن به خصوص برای افرادی اهمیت دارد که به آهن بیشتر نیاز دارند مانند کودکان، خانم هایی که عادت می شوند و زنان باردار. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از:

گوشت قرمز

غذاهای دریایی

ماکیان

تخم مرغ

غلات، نان ها و پاستای غنی شده با آهن

انواع لوبیا

نخود

گیاهانی که برگ سبز تیره دارند مانند اسفناج

آجیل و دانه ها

خشکبار مثل کشمش و برگه ها

بدن بهتر می تواند آهن منابع گوشتی را جذب کند. می توان با نوشیدن آب مرکبات، ضمن مصرف غذاهای حاوی آهن، برمیزان جذب آهن افزود. ویتامین C موجود در آب مرکبات مثل آب پرتقال، در جذب بهتر آهن غذاها کمک می کند.

در خوردنی های زیر ویتامین C وجود دارد:

طالبی

توت فرنگی

شلیل

کیوی

منگو

بروکلی

فلفل

گوجه فرنگی

کلم

سیب زمینی

آهن شیر مادر بسیار آسان تر از آهن موجود در شیر خشک جذب می شود.

غذاهایی که سرشار از آهن هستند

گوشت گاو

اگر از دوستداران گوشت هستید، گوشت گاو بهترین نوع گوشت برای دریافت مقداری آهن است. ۱۷۰ گرم از استیک گوشت راسته حاوی ۳.۲ گرم از این ماده‌ی معدنی مهم است.

میزان نیاز روزانه‌ی بدن به آهن بستگی به سن و جنسیت دارد. مردان نیازمند ۸ میلی‌گرم آهن هستند. زنان زیر ۵۰ سال باید ۱۸ میلی‌گرم و بالای ۵۰ سال، ۸ میلی‌گرم آهن دریافت کنند. نیاز زنان باردار به آهن نیز ۲۷ میلی‌گرم در روز است.

سبزیجات برگ تیره

اگر به دنبال یک غذای چاشنی خوشمزه هستید، اسفناج، کلم‌پیچ باعث بالا رفتن میزان آهن بدن شما می‌شود. راه‌های زیادی برای آماده کردن چنین غذاهایی وجود دارد. این سبزیجات را بخارپز، تفت داده یا خام خرد کنید و به سالادتان اضافه کنید. همچنین می‌توانید آنها را در یک اسموتی مخلوط کنید.

غلات

وعده‌ی صبحانه بهترین وقت برای جذب هر چه بیشتر آهن است. کرم گندم یا سبوس و بلغور غلات همگی روش‌های خوبی برای این کار هستند. این وعده‌ی غذایی خود را با اضافه کردن چند تکه توت‌فرنگی مغذی‌تر کنید.

میوه های تازه

هندوانه چیزی بیش از یک میوه‌ی دلچسب و خنک برای روزهای گرم تابستان است. یک تکه‌ی کوچک آن می‌تواند دارای ۳ میلی‌گرم آهن باشد. ۵ انجیر متوسط هم حاوی همین مقدار آهن است. موز و سیب هم به ترتیب ۱ و ۰.۵ میلی‌گرم آهن دارند.

آجیل

شما می‌توانید خودتان یک میان‌وعده‌ی سرشار از آهن درست کنید. ابتدا با بادام‌هندی یا پسته شروع کنید و میوه‌های خشک‌شده‌ای مثل کشمش، آلو، خرما یا هلو اضافه کنید.

 1+5 درمان فوق العاده برای کم خونی!

 کم خون ها بخورند!

 برای پیشگیری از کم خونی چه کار کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ