بهترین راه برای پیشگیری از یبوست

faateme1366
بهتر است قبل از مبتلا شدن به یبوست، از آن پیشگیری کنید چرا که هزینه و زحمت کمتری برایتان خواهد داشت. در این مطلب به بهترین راه برای پیشگیری از یبوست اشاره می کنیم.

چه زمانی به یبوست مبتلا شده اید؟

به گزارش سایت الودکتر، این‌که فردی هر روز دفع مدفوع نداشته باشد، لزوما به معنای یبوست نیست. اما اگر 2 مورد یا بیشتر از شرایط زیر را تجربه کنید، نشانه‌ای از بروز این مشکل است. اگر دفع کمتر از 3 بار در هفته دارید، یا مدفوع شما سفت و خشک است، نشانه‌هایی از بروز این مشکل وجود دارد. همچنین مجبور بودن برای زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج و احساس تخلیه ناکامل نیز می‌تواند از دیگر علائم یبوست باشد. در ادامه به راه های پیشگیری از یبوست اشاره می کنیم.

 

بهترین راه برای پیشگیری از یبوست

مصرف مناسب مایعات در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارد، اما مقدار دقیق مصرف آب و سایر مایعاتی که انسان باید هر روز مصرف کند، برای هر فرد متفاوت است و به عواملی از جمله سن، جنسیت، سلامت و میزان فعالیت شما بستگی دارد. همچنین یادتان باشد مصرف مواد حاوی کافئین مانند قهوه را کاهش دهید زیرا آب بدن را کم می‌کنند.

 

از فیبر غافل نشوید

رژیمی سرشار از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزیجات در رفع این مشکل بسیار مفید است. برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات، فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید.میوه و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، کاهو، آلو، گلابی و برخی نان‌های سبوس‌دار برای کاهش و درمان یبوست مفید است.همچنین غذاهای سرشار از چربی و قند و موادی که فیبر کمی دارند ممکن است موجب بروز یا وخامت یبوست شوند. پس خوردن این‌گونه مواد را محدود کنید.

 

زودتر برای دفع اقدام کنید

به دفع مدفوع بی‌توجهی نکنید. هر چه زمان طولانی‌تر شود، آب بیشتری از مدفوع جذب شده و دفع آن سخت‌تر می‌شود. و باز هم فراموش نکنید که در صورت بروز مشکل مراجعه به پزشک و رعایت نکات و توصیه‌های وی ضروری است. در ضمن هنگام مواجهه با این مشکل هرگز به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید.

 

انواع چای برای جلوگیری از یبوست

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز موجب به کار افتادن مجدد روده‌ها می‌شود. از گذشته‌های دور از چای سبز برای درمان یبوست و ناراحتی‌های معده استفاده شده است. اگر چای سبز را صبح زود با شکم خالی میل نمایید، تأثیر آن برای درمان یبوست بیشتر خواهد شد. می‌توانید کمی لیموترش تازه نیز به چای سبزتان اضافه کنید. اما از اضافه کردن شیر و شکر به چای سبزتان خودداری نمایید. برای صدها سال از این نوع چای به عنوان یک مکمل طبیعی در تحریک پاکسازی روده استفاده می‌شود. خواص ضدالتهابی چای رازیانه باعث کاهش علائم یبوست می‌شود. رازیانه به‌طور اساسی در بهبود مشکلات گوارشی نظیر سوءهاضمه، نفخ، کولیک یا دل‌پیچه، گاز روده، سوزش معده و حتی سندرم روده تحریک‌پذیر سودمند است. جویدن یک قاشق چای‌خوری تخم رازیانه بعد از وعده‌های غذایی به هضم غذاها و بهبود معده درد و نفخ کمک می‌کند. زمانی که از سوءهاضمه رنج می‌برید، می‌توانید دمنوش رازیانه بنوشید یا نصف قاشق چای‌خوری پودر تخم رازیانه را همراه با آب و دو بار در روز مصرف کنید.

 

راه آخر برای پیشگیری از یبوست

در صورتی‌که تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی کمکی به پیشگیری از یبوست نکرد، انواع مختلفی ملین برای آسان‌تر کردن حرکات روده و عمل دفع وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

مکمل‌های فیبر مثل پسیلیوم، کلسیم پلی کربوفیل که موجب افزایش حجم مدفوع می‌شوند.

محرک‌ها شامل سنوکوت یا بیزاکودیل باعث انقباض روده‌ها می‌شوند.

روان‌کننده‌ها مثل روغن معدنی موجب حرکت راحت‌تر مدفوع در روده بزرگ می‌شود.

نرم‌کننده‌های مدفوع مثل سدیم دوکوزات و کلسیم دوکوزات با کشیدن آب از روده موجب مرطوب شدن مدفوع می‌شوند.

با این وجود برای مصرف این داروها لازم است با پزشک خود مشورت کنید. چرا که مصرف طولانی مدت این مواد باعث می‌شود سیستم گوارش شما به آنها عادت کند و به تنهایی قادر به دفع طبیعی نباشد.

راه های پاکسازی روده جهت کاهش وزن یا رفع یبوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ