خارش بدن نشانه کدام بیماری های خطرناک است؟

faateme1366
دائم باید بدنتان را بخارانید بدون اینکه علت آن را بدانید؟ باید بگوییم که بهتر است این قضیه را جدی بگیرید. چرا که خارش بدن ممکن است نشانه برخی از بیماری ها باشد. خارش بدن نشانه کدام بیماری های خطرناک است؟ این مطلب پاسخ شما به این سوال که خارش بدن نشانه کدام بیماری های خطرناک است؟ را برایتان می آورد.

 

خارش بدن نشانه کدام بیماری های خطرناک است؟

به گزارش سایت الودکتر، گاهی ممکن است بیمار با مصرف دارویی که نسبت به آن حساسیت داشته، دچار خارش های پوستی شود، بنابراین در وهله نخست باید تشخیص داده شود که خارش همراه با علائم پوستی است یا خیر. خارش های پوستی حتی می توانند علامت ابتلا به سرطان خون یا سرطان پوست باشند. یکی از علایم ابتلا به بیماری خونی و روماتیسمی نیز خارش پوست بدن است. خارش یک زنگ خطر و هشدار است و نمی توان این علامت را ساده گرفت.خارش و خشکی پوست از علائم ثانویه بیماری ایدز نیز به شمار می آید.

 

خارش و استرس

استرس می‌تواند بر شدت خارش پوست بیفزاید و باعث شود که پوست مستعد ابتلا به اگزما، پسوریازیس، آکنه، کهیر، و انواع دیگری از راش (ضایعات پوستی) شود. دکتر دبرا جالیمن در وب‌گاه وب‌ام‌دی (WebMD) می‌گوید استرس باعث می‌شود پوست حساس‌تر و واکنشی‌تر شود. همین می‌تواند چرخه‌ای از استرس و مشکلات پوستی ایجاد کند زیرا فرد کم‌کم در مورد ظاهر خود نگران می‌شود، و پس از آن مدام بر میزان استرس او اضافه می‌شود.همچنین مطالعات نشان داده‌اند که یک ارتباط مستقیم بین مشکل خارش پوست و استرس وجود دارد. متخصص پوست، دکتر ریچارد دی. گرنشتین، تحقیقاتی روی ارتباط بین سیستم عصبی و اختلالات التهابی پوست انجام داد. تحقیقات او نشان داد که استرس، منتج به آزاد شدن مواد شیمیایی از پایانه‌های عصبی پوست می‌شود، و این بر چگونگی واکنش بدن به عملکردهای مهم تاثیر می‌گذارد. این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به التهاب پوست شوند.یک مطالعه از دانشگاه تمپل نشان داد دانش‌آموزانی که تحت استرس بودند از خارش پوست در سراسر بدن‌شان، قسمت‌های دارای خارش و پوسته پوسته شده روی کف سر و راش خارش‌دار دست‌های‌شان رنج می‌برند.

 

وقتی حساس هستید و نمی دانید

آلرژی‌ها دلیل شایعی برای خارش پوست هستند، و قسمت‌های خارش‌دار ممکن است روی هر منطقه‌ای از بدن‌تان پدیدار شوند. بنا به گفته‌ی کلینیک مایو، آلرژی غذایی و واکنش‌های آلرژیک به حیوانات خانگی می‌تواند باعث ایجاد خارش بدن ، اگزما، کهیر (تکه‌های قرمز، خارش‌دار و برآمده روی پوست)، و خارش در دهان (ناشی از آلرژی غذایی) شوند. دکتر ملیسا سی. استاپلِر می‌گوید در برخی افراد، ورزش می‌تواند جرقه‌ی واکنش آلرژیک به مواد غذایی را بزند و باعث شود شما در سراسر بدن‌تان احساس خاریدن داشته باشید. 

خارش بدن وقتی ساس زده اید

ساس و کک می‌توانند باعث خارش بدن ، سراسر بدن‌تان ، شوند- دقیقا یعنی از سر تا پا، بسته به جایی که نیش می‌زنند. برخی از افراد هیچ واکنشی به ساس نشان نمی‌دهند. با این حال، ساس می‌تواند در سراسر بدن بعضی‌ها واکنش‌های آلرژیک و خاریدن بیش از حد ایجاد کند. ساس و کک لزوما نشانه‌ای از کثیفی نیستند، اما می‌توانند در هر نقطه‌ای پدیدار شوند. با این حال، مقابله با هجوم ساس می‌تواند دشوار باشد.

 

این بیماری ها را چک کنید

با توجه به خدمات بهداشت ملی در انگلستان، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیز می‌تواند باعث خاریدن پوست شود. بیماری مزمن کلیه می‌تواند باعث روی دادن خاریدن شدید ناشی از اوره بیش از حد در خون شود. پوستی که خارش دارد معمولا روی نیمه‌ی بالایی بدن است. افرادی که تحت درمان همودیالیز هستند معمولا خارش اورمیک دارند: خاریدن مزمنی که با بیماری کلیوی مرتبط است. دکتر آدام هاسنی در وب‌گاه ام‌دی می‌گوید یکی از نشانه‌های سیروز کبدی خارش است. این نوع خاریدن معمولا با زردی پوست، خستگی، کاهش وزن، درد شکم، و عفونت‌های مکرر همراه است.

دلایل خارش پوست که باید جدی بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ