عجیب ترین علل سرگیجه!

faateme1366
سرگیجه داشتن باعث عدم تعادل شما می شود و وضعیت غیرقابل تحملی را به وجود می آورد. اگر می خواهید عجیب ترین علل سرگیجه را بدانید، این مطلب را بخوانید. دانستن عجیب ترین علل سرگیجه برای درمان سرگیجه به شما کمک می کند.

 

سرگیجه چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، سرگیجه اصطلاحی برای توصیف احساس غش یا سبکی سر تا احساس ضعف و ناپایدار بودن است. سرگیجه ای که سبب شود احساس کنید که شما یا محیط اطرافتان می چرخد یا در حال حرکت است را سرگیجه دورانی (Vertigo) گویند. سرگیجه یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد بزرگسال به پزشک است. اگرچه سرگیجه مکرر یا مداوم می تواند شما را از کار کردن باز دارد اما سرگیجه به ندرت نشان دهنده یک بیماری جدی و تهدید کننده حیات است. درمان سرگیجه به علت و علائم شما بستگی دارد اما معمولاً موثر است.

 

مشکل گوش را چک کنید

اگر جوان هستید و سرگیجه دارید، ممکن است به عفونت ویروسی مبتلا شده باشید. درواقع مایع درونی گوش شما عفونت کرده است. این عفونت بیشتر در فصل پاییز و زمستان اتفاق می افتد. عفونت گوش میانی شما پیشرفت کرده و به گوش داخلی رسیده است و التهابات گوش داخلی موجب سرگیجه شده و تعادلتان را بر هم زده است. اگر این سرگیجه ها حاد شود، ممکن است عصب داخلی گوش را درگیر کند که در این حالت بهتر است عمل جراحی صورت بگیرد تا اوضاع بدتر نشده و آسیبی به مغزتان وارد نشود. بیماری های خودایمنی هم مانند بیماری های عفونی ممکن است باعث سرگیجه شوند. اگر هم میانسال هستید، بهتر است برای تشخیص دقیق سرگیجه تان«ام آرآی» انجام دهید.

 

مسافرت موجب سرگیجه می شود؟

اگر در مسافرت با خودرو یا هنگامی که در کشتی و قایق هستید، سرتان گیج می رود، دچار نوعی سرگیجه هستید که خیلی ها آن را تجربه می کنند. این سرگیجه به علت جابه جایی مایع درون گوشتان به دلیل حرکت مردمک چشمتان بدون حرکت بدنتان و ارسال پیام های نادرست از وضعیت تعادلی تان به مغز ایجاد می شود و در نهایت این تداخل حسگرهای متفاوت، باعث تهوع می شود. اولین نشانه دریازدگی خواب آلودگی است. دریازدگی ممکن است با حالت تهوع یا خشکی دهان نیز همراه باشد. برای پیشگیری قبل از سفر مایعات کافی بنوشید. در زمان مسافرت با ماشین روی صندلی عقب بنشینید. اگر هم سفر دریایی دارید، روی عرشه کشتی نروید و به دریا هم نگاه نکنید. در قسمت مرکزی کشتی حرکات کمتری وجود د آرد. کتاب خواندن حین سفر را هم فراموش کنید. اگر هم تجربه بدی از دریازدگی دارید، می توانید شب قبل از سفر از داروی ضد سرگیجه استفاه کنید و غذای تان سبک و کم چرب باشد. اگر هم دریازده شدید دراز بکشید و مایعات کمتری بنوشید.

 

عجیب ترین علل سرگیجه

مصرف برخی داروها هم ممکن است باعث سرگیجه شود. محتویات برخی از داروهای ضدتشنج، داروهای مدرو داروهای ضد فشار خون ممکن است باعث سرگیجه شوند پس اگر برای درمان سرگیجه به مطب پزشک می روید فهرست داروهایتان را هم با خودتان ببرید. در مراحل اولیه درمان سرگیجه پزشک آنتی هیستامین تجویز می کند.

 

علل مهم و خطرناک سرگیجه که باید حواستان باشد

حمله قلبی ، ریتم نامنظم قلب ، ضربان قلب بیش از حد سریع و یا آهسته

ضعف ، سالخوردگی ، بیماری عضلات قلب (cardiomyopathy) ، سموم و مواد مخدر که نرخ یا نیروی انقباضات قلب را تحت تاثیر قرار می دهد .

فشار خون بسیار بالا

فشار خون پایین که ممکن است دلایل مختلفی از جمله بیماری های قلبی ، اختلالات خونریزی (که سبب کم خونی می شود) و عوارض جانبی بعضی داروها

سکته مغزی ، تومور ، سردرد ، میگرن

از دست دادن یا کاهش جریان خون به مغز ، غش (سنکوپ، syncope)

دیوانگی یا سردرگم شدن

خونریزی داخلی یا خونریزی

کم خونی (کمبود سلول های قرمز خون)

استراحت طولانی در بستر ، باعث ضعف و از دست دادن تواناییِ جبران یک تغییر وضعیتِ سریع می شود به عنوان مثال از حالت نشسته به حالت ایستاده درآمدن .

بیماری غدد درون ریز که در آن هورمون های تولید شده مانند تیروئید ، غدد آدرنال و غده هیپوفیز ، عملکرد جذب آب برای بدن ، تعادل نمک بدن و عملکرد اندام های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد

آلرژی نیز می تواند باعث تنفس صدا دار یا فشار خون پایین شود یا می تواند آغازگر سینوزیت باشد و به دنبال خود سرگیجه را به همراه بیاورد.

رفع علائم سرگیجه با چند حرکت ساده!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ