در فصل تابستان مراقب خطرات برنزه شدن باشید!

sahar.d
اگر شما هم به فکر برنزه کردن پوستتان در تابستان هستید، این مطلب را بخوانید تا خطرات برنزه شدن آشنا شوید.

با نزدیک شدن به فصل تابستان تب برنزه شدن در میان برخی خانم زیاد می شود و از انواع روش ها برای برنزه شدن استفاده می کنند اما در این بین نباید خطرات برنزه شدن را نادیده بگیرید. اگر به فکر برنزه کردن پوستتان هستید حتما باید با اصول اینکار و احتیاط های لازم آن آشنا شوید و همچنین خطرات احتمالی ناشی از آن را بشناسید. با این مطلب همراه شوید تا با خطرات برنزه شدن در تابستان آشنا شوید.

برنزه کردن در تابستان

تابستون فصل وسوسه برای برنزه شدن و بازار داغ سولاریوم است. اشعه ماوراء بنفش چه مصنوعی باشد و چه به همراه نور خورشید، برای بدن شما مضر است. مهم نیست به چه مقدار اشعه در چه فاصله زمانی جذب می‌کنید، مهم این است که این اشعه‌ها قادرند جهش‌های ژنتیکی در بدنتان ایجاد کنند و این جهش‌ها نیز به نوبه خود چند نوع سرطان پوست برایتان به ارمغان می‌آورند. دستگاه سولاریوم که کمتر از ده ساله وارد ایران شده، طرفدارهای زیادی پیدا کرده و متاسفانه در حال فراگیر شدن است؛ غافل از اینکه این روش برنزه کردن پوست، عواقب جبران ناپذیری دارد. 

 خطرات برنزه کردن

گرچه برنزه کردن با خورشید یک روش طبیعی محسوب می‌شود اما هر روش طبیعی‌ای درست نیست. وقتی زیر نور خورشید قرار می‌گیرید به طور طبیعی نیازتان به ویتامین D را تامین می‌کنید اما ماندن زیاد زیر نور خورشید می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی شما بیش از حد زیر نور خورشید قرار می‌گیرید، سرعت پیر شدن پوستتان افزایش می‌یابد، نور خورشید می‌تواند لکه‌های زشتی روی پوستتان ایجاد کند و تغییر رنگ مطلوب را برای شما به وجود نیاورد. همچنین اشعه نور خورشید قادر است در ژن‌های شما جهش ایجاد کند. این جهش ناگهانی می‌تواند به سرطان پوست و دیگر امراض پوستی و مشکلات بهداشتی منجر شود.

تماس مستقیم پوست با اشعه ی ماوراءبنفش در دراز مدت باعث تجمع رنگدانه ها میشه که در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان پوست رو بالا می برد وسبب  پیری زودرس پوست می شود.

افراد زیر ۱۸ سال، افرادی که موهای بور و چشم‌های روشن دارن، اونایی که کک و مک، خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ ی آفتاب سوختگی تو بچگی داشتن و همینطور افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنن، به هیچ وجه نباید از سولاریوم و یا آفتاب برای برنزه شدن استفاده کنند.

بهترین انتخاب استفاده از اسپری‌ها و لوسیون‎ها برای برنزه کردن

برنزه کردن با استفاده از اسپری و لسیون‌های ضد نور مضر خورشید می‌تواند سریع و بی خطر باشد. از آنجایی که یک لایه از کرم روی پوستتان قرار می‌گیرد، شما می‌توانید از نور اشعه ماوراء بنفش در امان بمانید. این کرم‌ها باعث می‌شود که نور خورشید برای برنزه کردن شما فقط با لایه بیرونی پوستتان در تماس باشد.

با این روش دیگر پوستتان با اشعه ماوراء بنفش درگیر نیست. از این رو شما از ابتلا به انواع سرطان‌ها پوست در امانید. به یاد داشته باشید اگر از اسپری و لوسیون‌ها به درستی استفاده نکنید، بعد از برنزه کردن با پوستی راه راه شبیه به گورخر رو به رو می‌شوید. در استفاده از این مواد دقت کنید تا دچار مشکلات این‌چنینی نشوید. البته باید توجه داشت که اگر این کرم‌ها به مدت زیادی روی پوست قرار بگیرند، در سیستم تعرق طبیعی پوست مشکل ایجاد می‌کنند و پوست شما به هوای کافی برای رشد و ترمیم خود دست پیدا نمی‌کند. 

توجه: 

با همه ی این توضیحات اگه باز هم تصمیم دارید از سولاریوم استفاده کنید، حداقل به مراکز معتبر مراجعه کنید. 

در حین انجام سولاریوم مراقب چشماتون باشید و از عینک مخصوص استفاده کنید. 

مصرف لوسیون های مخصوص سولاریوم در صورتی که برای اولین بار از این دستگاه استفاده می کنید، لازم و ضروریه و در آخر بهتره تو مرحله ی  اول به 5 دقیقه بسنده کنید.

خطرات حمام آفتاب برای برنزه کردن

روش بی خطر برای برنزه کردن پوست

اگر قصد برنزه کردن را دارید حتما بخوانید

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ