رفع نفخ شکم با چای و هل!

mahdie.mohtashami
با درمان خانگی چای و هل از درد ناشی از نفخ رهایی یابید.

نفخ شکم یکی از مشکلات عمده ی افراد بعد از خوردن غذا می باشد. احساس درد و انفجار شکم بعد از غذا خوردن باعث می شود که عده ای از غذا خوردن بیرون از خانه سر باز می زنند. در این مقاله به معرفی موادی که نفخ شکم را از بین می برنند به خصوص چای و هل می پردازیم.

گاز معده چیست؟

باد شکم یکی از خجالت‌آورترین مشکلات سلامتی است که آدم‌ها با آن مواجه هستند. باد شکم یا گاز معده یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای مربوط به برخی دیگر از وضعیت‌های نامساعد سلامتی است. به گفته‌ی موسسه ی ملی سلامت ایالات متحده، وقتی نیتروژن، دی‌اکسید کربن، اکسیژن، هیدروژن، و متان با یکدیگر مخلوط می‌شوند، باد یا گاز روده را تشکیل می‌دهند.

باد شکم همیشه در مجاری گوارشی بدن انسان، از معده گرفته تا راست روده (قسمت انتهایی روده) وجود دارد. اگر باد در روده‌ها بیش از اندازه ایجاد شود، باعث بروز مشکلاتی نظیر خروج باد از طریق دهان (با فشار یا صدا)آروغ زدنیا از طریق مقعد می‌شود. وقتی غذا برای یک دوره‌ی زمانی طولانی در معده باقی می‌ماند، فشار زیادی بر معده و مری وارد می‌کند. در نتیجه، آدم‌ها دچار مشکل سوهاضمه و نفخ معده می‌شوند زیرا غذاها برای هضم شدن به اسید نیاز دارند. بنابراین، باد شکم هنگامی تولید می‌شود که اسید کافی برای هضم غذا در معده وجود نداشته باشد.

علل نفخ شکم

بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)
2-
یبوست
3-
ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)
4-
سندرم روده تحریک پذیر
5-
عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی
6-
پرخوری
7-
رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک
8-
افزایش وزن
9-
آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.
10-
قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.

هل

هل ادویه ی تندی است که از آن برای سرعت بخشیدن به فرایند هضم غذا استفاده می‌شود. هنگام پختن برنج یا سبزیجات، مقداری پودر هل به آن‌ها اضافه کنید.

روزی ۲ تا ۳ بار جویدن غلاف یا پوسته‌ی هل نیز می‌تواند مشکل باد شکم را بر طرف کند.

هم‌چنین می‌توانید با ترکیب زنجبیل تازه، چند عدد دانه‌ی هل، و یک قاشق چای خوری دانه‌ی رازیانه یک دمنوش درست کنید. این دمنوش را به صورت گرم چندین بار در طول روز نوش جان کنید.

بابونه


بابونه؛ آرامبخش، ضدالتهاب و ضداسپاسم است و برای مشکلات هضم به خصوص آن هایی که به دلیل استرس به وجود می آیند یا بدتر می شوند به شما کمک خواهدکرد. این نوع مشکلات هضم حالت هایی از قبیل تهوع، بیماری حرکت، سوزش سردل، معده عصبی یا سندرم روده تحریک پذیر هستند و بابونه برای مقابله با آن ها یکی از انتخاب های بی نظیر است.


بابونه برای مقابله با آن ها یکی از انتخاب های بی نظیر است. بابونه با نعناع ترکیب بسیار خوبی است و هر دو برای آرام کردن ماهیچه های دستگاه گوارش مفیدند، همچنین این دو؛ بادی را که باعث نفخ معده شده، رها می کنند. یک فنجان از چای بابونه بعد از یک وعده غذایی سنگین، پادزهری عالی برای رودل است.

 

رازیانه

دانه های این گیاه یک بادشکن قوی است. به این معنا که این گیاه می تواند بادها را بیرون بکشد، برای خلاص شدن از نفخ و همین طور رها شدن از درد شکم و گرفتگی های مربوط به بیشتر مشکلات گوارشی شدید مانند سندروم روده تحریک پذیر یک انتخاب عالی است. روغن سبک رازیانه خاصیت ضدالتهاب و ضداسپاسم قوی دارد و کارش آرام کردن دیواره های روده است و می تواند بادهای گیرافتاده در روده را رها کند و تجمع ترکیبات گاز سمی را به نقطه ای که باعث شرمساری و همین طور نفخ شکم دردناک می شود کاهش دهد.

 
در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می شود. همچنین از آنجا که رازیانه گیاه بسیار گرمی است اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره مند شوید، آن را با ماده ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند مانند سکنجبین و عسل.

دارچین

دارچین یکی از مواد اصلی برای خوش طعم کردن غذاها است، و هم‌چنین در مصارف دارویی نیز موثر است. یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک فنجان شیر گرم بریزید. مقداری عسل به آن اضافه کنید و مواد را خوب به هم بزنید و در نهایت آن را نوش جان کنید. هم‌چنین می‌توان دمنوش دارچین (چای دارچین) نیز تهیه کرد. مقداری پودر دارچین را در آب جوش بریزید. بعد از مدتی که دارچین در آب جوش دم کشید، محلول را صاف کنید و سپس آن را بنوشید تا مشکل هاضمه‌تان بر طرف شود.

میخک

چند تکه میخک را به تنهایی میل کنید تا درد ناشی از باد شکم‌تان بر طرف شود. اگر به خاطر تندی بیش از اندازه‌ی میخک علاقه‌ای به جویدن آن ندارید، می‌توانید از روغن میخک استفاده کنید. استفاده از روغن میخک یکی از درمان‌های خانگی موثر برای نفخ به شمار می‌رود. میخک به آسانی درد ناشی از باد معده را کاهش می‌دهد.

 همه چیز درباره درمان نفخ شکم

 درمان نفخ شکم با این میوه!

 چطور نفخ شکم را برای همیشه درمان کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ